Társoldalunk:
Hírlevél

Az FIA ismét nem állt a helyzet magaslatán, a Ferrari változásokat sürget

2022.03.28. 15:08

Carlos Sainz és Mattia Binotto, a Ferrari pilótája, illetve csapatfőnöke sem elégedett azzal, ahogyan az FIA a Szaúd-arábiai Nagydíj biztonsági autós fázisa alatt történteket kezelte. A spanyol pilóta harmadikként jött ki a bokszutcából, de Sergio Pérez mégis megelőzte, majd csak az újraindítás után kellett visszaadnia a pozíciót, amivel a Red Bull és a Ferrari pilótája is rosszul járt.

A tavalyi szezon során számos kritika érte a sportfelügyelőket és a versenyigazgatót a nagydíjak közben és után született döntések miatt. Az idei évtől a tavalyi abu-dzabi futamon történtek hatására jelentős reformokat vezettek be, és igyekeztek könnyíteni a mindenkori versenyigazgató helyzetét, ám jócskán akad még tennivaló.

Ezt bizonyították a Szaúd-arábiai Nagydíj biztonsági autós fázisa során történtek, amikor Carlos Sainz hiába jött ki Sergio Pérez előtt a bokszból, a mexikói pilóta megelőzte a Ferrari spanyolját, majd az FIA óriási késlekedéssel, csak a verseny újraindításakor utasította a pozíció visszaadására a Red Bull pilótáját, holott azonnal nyilvánvaló volt, hogy jogtalanul birtokolja a helyet. Sainz és Binotto is változásokat sürget.

A napnál is világosabb volt, hogy Sainz érte el elsőként a Safety Car-vonalat, mégis rengeteg időbe telt szólni Péreznek, hogy vissza kell adnia a helyetForrás: F1 TV

„Végső soron szükségtelen felfordulás kerekedett ebből, mert hat kört töltöttünk a biztonsági autó mögött, és Checónak milliónyi lehetősége lett volna elengedni engem, majd jót csatázhattunk volna az újraindításnál” – értékelt a verseny után a már futam közben, a rádióban is értetlenkedő spanyol, aki felvetette, sokkal nagyobb galibát is eredményezhetett volna a lassan meghozott döntés. Ha például George [Russell] megelőzött volna, akkor mit csinálunk? Checónak Russellt és engem is el kellett volna engednie, ami rá nézve is elképesztően igazságtalan lett volna, vagy esetleg nem adja vissza a helyet, mert már ott van Russell közte és köztem. Ez rám nézve lett volna nagyon igazságtalan."

„Ezek azok a dolgok, amelyeket sportági szinten jobban kell csinálnunk, és szerintem egyszerűsítenünk kell azokat, hogy gyorsabb és mindenki számára érthetőbbek legyenek, emellett pedig a versenyzők is sokkal tisztább fejjel versenyezhessenek."

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke is utalt rá, hogy

gyakorlatilag egyetlen lassítás alapján bárki számára nyilvánvaló volt, hogy Sainz előbb ért oda a bokszutca kijáratában levő második biztonsági autós vonalhoz, mint a pályán érkező Pérez,

ezért nem igazán tűnt indokoltnak, hogy nem cserélték vissza még a biztonsági autós fázis alatt a pozíciókat.

A spanyol végül visszakapta a harmadik helyetForrás: AFP/Andrej Isakovic

„Kissé túl sokáig tartott döntést hozni és a felügyelők elé terjeszteni az esetet – mondta a svájci olasz. – Úgy tűnik, hogy végül a biztonsági autó bejövetelekor hozták meg a döntést, és már túl késő volt az újraindítás előtt helyet cserélni. Ezzel nem hibáztatni akarom őket, de úgy tűnik, hogy az ilyen típusú döntéseknél fel kell gyorsítanunk a folyamatot, mert elég nyilvánvaló volt a helyzet. Szerintem lehetne ezt másként csinálni, és fontos is lenne másként csinálni. Sokkal igazságosabb lenne az újraindítás előtti helycsere, mert ebben a sorrendben kellett volna legyenek, és az újraindítás utáni csata szempontjából sem mindegy."

Sainz rávilágított, hogy nemcsak Pérez nem tudta őt támadni a harmadik helyért, hanem ő sem tudott beleszólni Leclerc és Verstappen küzdelmébe, azaz ő is is hátrányt szenvedett. „A legfontosabb, hogy beszélnünk kell az FIA-val, mert Checo tulajdonképpen elvesztette az esélyt, hogy harcoljon velem az újraindításnál, én pedig az esélyt, hogy harcoljak Max ellen. Rengeteg körünk volt a cserére, de az FIA nem engedte. A versenyzés és az F1 érdekében ezeknek a dolgoknak gyorsabban és hatékonyabban kellene történnie."

Sainz úgy érzi, jó úton jár

Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy Sainz nagy valószínűséggel akkor sem tudott volna beleszólni az első két hely sorsába, ha Pérez korábban elengedi, a versenytempója ugyanis ismét elmaradt Leclerc és Verstappen tempójától. Ezzel együtt a spanyol pilóta fontos lépést tett a szaúdi hétvége során a jó irányba.

Még nem tart ott, ahol Leclerc, de egyre jobban megbarátkozik az idei FerrarivalForrás: Scuderia Ferrari Press Office/Foto Colombo Images

„Egyértelműen jobban éreztem magam, mint Bahreinben, és sikerült egy kis előrelépést elérni az én oldalamon az autó érzetével. A lehetőség, hogy mindösssze száz nappal azután visszatérhettünk erre a pályára, hogy a tavalyi autóval versenyeztünk itt, sokkal tisztább képet nyújtott arról, hogy melyik az a két-három típusú kanyar, amelyekben továbbra is le vagyok maradva ezzel az autóval. Ez most már elég világos a számomra. Remek lehetőséget biztosított, hogy megérthessem, milyen mértékben kell alkalmazkodnom és mennyire kell még a saját ízlésemhez igazítani a kocsit. Úgy éreztem, hogy a futamon tettünk egy kis lépést a helyes irányba."

Sainz úgy érzi, előbb-utóbb neki is lesz esélye a győzelemre, addig is pedig pozitívum, hogy közvetlenül ott van az éllovasok mögött.

„Miközben továbbra sem vagyok teljesen összecsiszolódva az autóval, fontos pontokat és dobogós helyezéseket szereznem addig, amíg nem leszek 100%-os. Akkor pedig el fog jönni az ideje, hogy csatlakozzak ezekhez a srácokhoz az élen zajló csatában."

A spanyol pilóta jelenleg csapattársa mögött a második helyen áll a pontversenyben.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK