Társoldalunk:
Hírlevél

Itt van az az ember, akit egyetlen Forma-1-es világbajnok sem tudott még megelőzni

2022.03.29. 06:36

Huszonharmadik éve vezeti a biztonsági autót, közel ezer körön keresztül volt a pályán, és noha rendszeresen érkezik rá panasz az élen álló pilótától, mégis hiba nélkül végzi a munkáját. Bernd Mayländer sikeres autóversenyzőként csatlakozott a Formula-1 mezőnyéhez, de hosszú út vezetett addig, hogy ma már szinte elképzelhetetlen nélküle egy-egy futam.

A nem szokványos karrier nem szokványos módon kezdődött, ugyanis az 1971-es születésű fiatalember gyermekkorából kimaradt a benzingőz élvezete – már tinédzser volt, amikor hobbiszinten kezdett gokartozni. A '90-es években Ford- és Porsche-klubversenyeken indult el, majd az 1994-es németországi Porsche Carrera Kupán aratott győzelmével érkezett meg először a csúcsra.

Bernd Mayländernek a huszonhárom éves korában szerzett Porsche Carrera Kupa győzelmére a Mercedes is felfigyeltForrás: Porsche

Ez akkora siker volt, hogy a német túraautó-bajnokság (DTM) következő szezonjában a Mercedes felkérte az egyik pilótájának, aminek köszönhetően

olyan vetélytársakkal küzdhetett, mint Keke Rosberg, Giancarlo Fisichella, Gabriele Tarquini vagy Bernd Schneider. Mayländer stabil teljesítményt nyújtott – minden futamot a tizedik hely környékén zárta –, ez pedig elég volt ahhoz, hogy meghosszabbítsák a szerződését. Sosem tudjuk meg, hogyan alakult volna az elmúlt negyed évszázad az életében, ha a DTM nem tart szünetet 1997 és 1999 között, ám ez a kihagyás változásokat kényszerített ki a német pilóta pályafutásában (is).

Mayländer endurance versenyeken vett részt, ahol a Mercedes mellett visszaváltott a másik stuttgarti márkára, konkrétan a Porsche 911 GT3-R-rel ért el sikereket. Az 1999-es Le Mans-i 24 órás futamon Dirk Müllerrel és Bob Wollekkel a második (összesítésben tizenkilencedik) helyezést ért el, majd a nürburgringi 24 órás autóversenyt 2000-ben az első helyen zárta három honfitársával együtt. Utóbbi eredményt már házasként, emellett pedig úgy érte el, hogy az FIA felkérésére a Formula-1 biztonsági autójának volánjánál is bizonyítania kellett Oliver Gavin utódjaként. A DTM-be is volt ereje visszatérnie az akkor már a harmincas éveit kezdő németnek: rutinos Mercedes-sofőrként pedig a 2001-es szezon utolsó állomásán, Hockenheimben egy második és egy első helyet is elért. A következő három évben versenyzői karrierje lezárásaként már nem szerzett hasonló sikereket, pont nélkül zárta ezeket a DTM-es nagydíjakat.

Mayländernek a múlt heti szaúdi GP volt a 183. Formula-1-es futama, amikor – Nicholas Latifi balesete miatt – a pályára kellett gurulnia. 183 futam a biztonsági autó pilótájaként.  Ez nem mindennapi adat. A kivezető köre pedig a 967. volt, amit a mezőny előtt vezetett. Az 1999-es európai nagydíj óta egyetlen olyan alkalom volt, amikor más körözött a versenyzők előtt: 2001-ben Kanadában Marcel Fässler helyettesítette a megbetegedett Mayländert két kör erejéig a Mercedesben. Fässler egyébként az évszázad elején márkatársa is volt Mayländernek a DTM-ben.

Munkában Bernd Mayländer a 2019-es Monacóban megrendezett GP-nForrás: dpa Picture-Alliance via AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

Mayländernek egyhuzamban tizenkilenc kör a rekordja, ezt a 2007-es japán nagydíj elején kellett a pályán töltenie. A legtöbbet 2011-ben, a több mint négyórás montreali futamon láthattuk: hat alkalommal volt rá szükség, és összesen huszonkilenc teljes kört ment az aszfalton. 2021-ben két olyan vasárnap is volt, amikor jelentős szerepet játszott a közvetítésben: a Belga Nagydíjon egy pillanatig nem vezetett más rajta kívül, míg az abu-dzabi szezonzárón örökké emlékezetes marad a benntartása, majd a kihozása. Azt, hogy a VSC bevezetése ellenére egyre gyakrabban van igény a biztonsági autóra, jól mutatja, hogy a 2014-es szezonnyitó óta 162-ből 90 nagydíjon hajtott a pályára a Mercedes-AMG GT (illetve tavaly óta futamonként felváltva az Aston Martin Vantage). Ez idő alatt 443 teljes körön keresztül csodálhattuk Bernd Mayländer vezetését – 2020-ban például a tizenhétből tizenkét futamon kellett beavatkoznia.

A Mercedes idén is szolgáltat a Formula-1-nek orvosi, valamint biztonsági autót, utóbbit pedig ezúttal is Bernd Mayländer vezetiForrás: Mercedes AMG

A Formula1.com hivatalos podcastjében, a Beyond The Gridben másfél évvel ezelőtt elmondta, hogy Lewis Hamilton és Sebastian Vettel vezetése esetén a legnagyobb rajta a nyomás, míg Max Verstappen, Valtteri Bottas, illetve korábban Michael Schumacher és Nico Rosberg azok közé tartoztak, akik nagyon nyugodtan és fegyelmezetten követték őt a pályán. Megemlítette továbbá, hogy bár nagyon szívesen ül a volánhoz, a legjobban mégis annak örül egy-egy hétvége után, ha nem volt szükség rá, hiszen az azt jelenti, hogy az időjárás és a versenyszituációk nyugodtak voltak az adott nagydíjon.

Itt van az az ember, akit egyetlen világbajnok sem tud soha megelőzniForrás: AFP/Pedro Pardo

Komoly esély van arra, hogy még az idén teljesíteni fogja az ezredik körét a mezőny elején. Garantáltan izgalmas a futam, ha ő a pályán van. Ám igazán akkor boldog mindenki, ha úgy zajlik le egy verseny, hogy Mayländernek egyszer sem kell az aszfaltra gurulnia.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK