Vágólapra másolva!
A Red Bull tanácsadója elárulta, hogy az autójuk melyik részénél lépett fel a végzetes probléma, amely kettős kieséshez vezetett a szezonnyitó Bahreini Nagydíjon. Könnyen lehet, hogy az egész a tavalyi világbajnoki csatára vezethető vissza.

A szezonnyitó Bahreini Nagydíj legdrámaibb pillanatait hozta a két Red Bull kiesése a verseny hajrájában. Előbb Max Verstappen volt kénytelen három körrel a leintés előtt a bokszutcába hajtva feladni a küzdelmet, majd Sergio Pérez motorja állt le az utolsó körben, megforgatva az egyes kanyarban a mexikóit.

A verseny után Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke még nem tudta megmondani, hogy mi romolhatott el a két RB18-asban, mindössze azt gyanította, hogy ugyanarról a problémáról lehet szó. Ezt követően olyan pletykák kaptak szárnyra a paddockban, hogy a két autóból egyszerűen kifogyott az üzemanyag, amit az istálló cáfolt, de elárulta, hogy mivel lehetett a gond.

Verstappen autója itt adta meg magát

„Ez nagyon keserű. A győzelemben reménykedtünk, de nem tudtuk tartani a Ferrari tempóját. Gyorsabbak voltak a második szektorban, de az egyenesekben is. Fékproblémák is hátráltattak minket, ami arra kényszerített, hogy lassabban menjünk. Aztán alábecsültük az alávágást. Ha Max normál kivezető kört ment volna, Leclerc elé kerülünk, és ha te vagy elöl, minden egy csapásra másként fest – értékelt Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója a verseny után, majd elárulta, mi volt a probléma. – A legrosszabb természetesen a kettős meghibásodás.

ezt azonban nem mi gyártjuk, csupán betesszük az autóba. A furcsa pedig az, hogy ilyen problémánk korábban még nem volt."

A RacingNews365.comnak a Red Bull egyik forrása megerősítette, hogy szó sincs arról, hogy rosszul kalkulálták volna ki az üzemanyag mennyiségét, ehelyett egészen pontosan „üzemanyag-felvételi" problémáról volt szó.

Pérez kiesése

Mark Hughes, a The-Race.com szakírója ezt úgy magyarázta, hogy üzemanyag-kavitációs gondok léptek fel, ami akkor fordul elő, amikor az üzemanyagot szinte már üres tankból szivattyúzzák a motorba, megemelkedik a hőmérséklete, elkezd gőzzé válni, amitől gőzzár jön létre a szivattyúban, az üzemanyag nyomása megugrik, a szivattyú pedig kis ideig friss levegőt pumpál (Sergio Pérez említette is a verseny utáni nyilatkozatában, hogy a kiesése előtti körökben olykor kihagyott a motorja).

A rendszer nyomás alá kerülése és nyomásmentesülése miatti hirtelen terhelésváltozás károsítja az üzemanyag-szivattyúkat, amelyek végül nem tudnak elegendő üzemanyagot juttatni a motorba, az pedig megáll.

Hughes szerint könnyen előfordulhat, hogy a Red Bull a tavalyi világbajnoki csata levét issza most,

mivel emiatt néhány hetes lemaradásban van az idei autó fejlesztésével, és a tesztelésre kevésbé felkészülten érkezett meg, így nem is teljesített teljes versenyszimulációt. Erre pedig azért lett volna szükség, mert az E10-es üzemanyag idei bevezetésével a kavitációs küszöb is magasabbra került, amire a többi istálló a tank szinte teljes kiürítése során rájöhetett, a Red Bullt viszont váratlanul érte.

A Red Bull a fékekkel is szenvedett Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Getty Images

Sokatmondó az is, hogy az FIA a szombati időmérő után egy extra órát biztosított a csapatoknak arra, hogy megvizsgálják az üzemanyagrendszerben az ettől a szezontól egységesített köztes üzemanyag-szivattyút, amellyel az Autosportértesülései szerint többek között a Ferrarinak és a Haasnak is meggyűlt a baja a téli tesztek során.

Az elővigyázatosságból engedélyezett felülvizsgálat után végül egyik istálló sem cserélte ki az alkatrészt, Christian Horner pedig nem gondolta, hogy ez lett volna a hiba oka, noha hangsúlyozta, hogy szét kell szedniük az üzemanyag-rendszert a megértéshez.

Az ugyanakkor biztosnak tűnik, hogy az üzemanyag hőmérsékletének megemelkedése okozta a gondokat,

hiszen teszten teljes mértékben nem lehet szimulálni, hogy milyen lesz egy futam a többi autóval csatázva, és ami ennél is lényegesebb, mások mögött haladva (a fékek túlmelegedése sem véletlenül most jött elő). Pláne azt nem, hogy milyen hatással lesz a hőmérsékletekre egy igencsak hosszúra nyúló biztonsági autós fázis, amely alatt a gumikat és fékeket leszámítva minden más ki van téve a túlmelegedésnek, hiszen a lassú tempó miatt nincs akkora hűtés.

A Red Bull az átfogó vizsgálata után valószínűleg előáll majd a pontos magyarázattal, és ami még fontosabb, megpróbálja biztosítani, hogy a Szaúd-arábiai Nagydíjon már ne forduljon elő vele hasonló.