Társoldalunk:
Hírlevél

Az FIA elismerte: emberi mulasztás vezetett Verstappen vb-címéhez

2022.03.20. 07:56

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nyilvánosságra hozta a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történteket vizsgáló jelentést, amelyben első alkalommal ismerték el, hogy Michael Masi, az F1 azóta menesztett versenyigazgatója rosszul alkalmazta a szabályokat, ezzel lehetővé téve, hogy Max Verstappen világbajnok legyen.

Megtörtént az, amiben Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója és a legtöbb pilóta is reménykedett, azaz az FIA nyilvánosságra hozta a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történtek vizsgálatának jelentését. Ebben a vizsgálat összegzésén túl olyan, az FIA Motorsport Világtanácsa által jóváhagyott megállapítások szerepelnek, amelyek arra utalnak, hogy Michael Masi korábbi versenyigazgató ugyan jóhiszeműen cselekedett, de egyértelműen az ő emberi mulasztása vezetett a Max Verstappen világbajnoki győzelmét eredményező helyzet kialakulásához.

Amennyiben jól alkalmazzák a szabályokat, Verstappen nem tudta volna megnyerni a tavalyi világbajnoki címetForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Mint ismert, Masi a szezonzáró utolsó köreire beküldött biztonsági autós fázis alatt előbb csak a Hamilton és Verstappen között haladó lekörözötteket utasította a körük visszavételére (emiatt péládul Carlos Sainznak nem volt esélye beleszólni a győzelem sorsába, mert ő nem kerülhetett a harmadik helyen közvetlenül Verstappen mögé), majd nem vette figyelembe, hogy a szabályok értelmében a biztonsági autót csak a biztonsági autós fázis végét jelző üzenetet követő kör végén hívhatja a boxba.

A jelentés alapján a vizsgálat részletesen foglalkozott a körvisszavételre és a biztonsági autó kihívására vonatkozó szabálypontokkal. „Az elemzésből kiderült, hogy a Forma-1-es sportszabályzat 48.12-es és 48.13-as cikkelyét eltérően lehet értelmezni, ami valószínűleg hozzájárult az alkalmazott eljáráshoz.

„Azt is megfontolták, hogy a 2021-es Abu-dzabi Nagydíj végén a biztonsági autó kapcsán hozott döntéseknél valószínűleg olyan, a Forma-1-ben érdekelt felekkel (FIA, Forma-1, csapatok és pilóták) folyatott korábbi megbeszéléseket is figyelembe vettek, amelyek egyértelművé tették, hogy amikor biztonságos, a versenyek zöld zászló alatti befejezését preferálják a biztonsági autó mögötti befejezés helyett."

„Azzal a 2021-es szezon során alkalmazott céllal összefüggésben, hogy a versenyeket zöld zászló mellett fejezzék be,

a jelentés megállapítja, hogy a versenyigazgató jóhiszeműen és legjobb tudása szerint járt el a nehéz körülmények között, különös tekintettel a döntés meghozatalára rendelkezésre álló jelentős időkorlátra és a csapatok által rá kifejtett hatalmas nyomásra."  

Magyarán: Michael Masi hibát követett el, viszont nem előre kitervelten vagy szándékosan akarta befolyásolni a versenyt, pusztán azt a célt tartotta szem előtt, hogy a futam ne a biztonsági autó mögött érjen véget.

Masi hibázott, de nem szándékosan tetteForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

A jelentés azt is leszögezi, hogy bár a verseny után a Mercedes két óvást is benyújtott, majd a fellebbezés lehetőségét is megfontolta, a futam és így a tavalyi szezon végeredménye gyakorlatilag kőbevésett és a továbbiakban semmilyen módon nem lehet azt megváltoztatni, magyarán nem kell arra számítani, hogy a most kiadott jelentés után esetleg újra megtámadná azt a Mercedes.

Toto Wolff a jelentés nyilvánosságra hozása után látott reakciója alapján ez pedig egyébként sem történne meg. „Nagyon transzparensek voltak azzal, hogy nyilvánosságra hozták – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sportsnak. – A jelentés kimondja, hogy emberi mulasztás történt és egy szabályt nem megfelelően értelmeztek, most pedig le kell zárnunk ezt a fejezetet. 2022 van, teljes gőzzel megy a szezon, és most meg kell küzdenünk egy újabb bajnoki címért."

Ezen kívül a jelentésben arra is kitértek, hogy az idei szezontól megváltoztatott, körvisszavételre vonatkozó szabály alkalmazása ezentúl automatikusan fog történni, azaz nem a versenyigazgató dönti el, hogy kinek kell visszavennie a körét, hanem egy szoftver automatikusan megteszi ezt helyette, kiiktatva a nagyobb hibaszázalékkal járó emberi tényezőt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK