Társoldalunk:
Hírlevél

A Mercedesnek lehet, amit a Ferrarinak nem lehetett?

2022.03.18. 08:07

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke reméli, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) annak ellenére kezd majd valamit a Mercedes autójának tükreivel, hogy az megfelel a szabályoknak, mivel ez négy évvel ezelőtt az ő esetükben sem volt elég.

A bahreini tesztelésen a Mercedes jelentősen átdolgozott autóval jelent meg ahhoz képest, amit a barcelonai gyakorláson használt, a fejlesztési csomag egyik eleme pedig a módosított tükrök voltak. A W13-as visszapillantóit látva több istállóban, köztük a Ferrariban is kételyek merültek fel azzal kapcsolatban, mondván egyértelmű, hogy a Mercedes úgy tervezte meg a tükreit, hogy azok aerodinamikai előnyöket biztosítsanak, ez pedig a szabályok szerint tilos.

A W13-as tükreinek kialakítása első ránézésre is aerodinamikai célokat szolgálForrás: AFP/Giuseppe Cacace

A kérdést végül napirendre tűzték a technikai tanácsadó bizottság eheti ülésén, az Autosport szerint pedig az istállók széles körben egyetértettek abban, hogy a Mercedes megoldása megfelel a szabály szövegezésének.

Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnök ennek ellenére azt várja, hogy az FIA technikai direktívával lehetetleníti el annak használatát, mondván 2018-ban az ő tükreikkel is ugyanez volt a helyzet.

„Senki nem kérdőjelezi meg a Mercedes megoldásának szabályosságát, ugyanakkor 2018-ban mi tükröket erősítettünk a glóriára egy olyan megoldással, ami a szabály szövege szerint legális volt. De két verseny elteltével egy FIA által kiadott technikai direktíva arra kényszerített minket, hogy eltávolítsuk ezeket a tükröket, mert nem véletlenszerűen befolyásolták az autó aerodinamikáját. Ezt az elvet hangsúlyozom. Az FIA-nak megvan a hatásköre a tisztázásra, én pedig kíváncsian várom, hogy ezúttal miként alakul a helyzet. Az óvások helyett tisztázásra számítok" – jelentette ki Binotto.

A Ferrari SF71H tükörmegoldása nem maradhatott 2018-banForrás: DPPI/Florent Gooden

A Ferrari csapatfőnöke szerint kulcsfontosságú megérteniük, hogy meddig mehetnek el a tükrökkel, és szerinte a Mercedes egyértelműen tovább ment annál, mint amit az FIA eddig szeretett volna. „Az FIA mindig is világossá tette, hogy a tükrök tartójának csak strukturális szerepe lehet, és az aerodinamikai hatása csakis esetleges lehet. Amennyiben az FIA a múltban ezt az elvet hangsúlyozta, úgy gondolom, hogy most és a jövőben ugyanígy kellene tennie. Nincs ok arra, hogy miért változtatnák meg az elképzelésüket. A tükrök tartóelemeiről a múltban az FIA technikai direktívákat adott ki, amelyek hangsúlyozták az alapkoncepciót. Úgy gondolom, hogy az ezeken az autókon látott bizonyos megoldásoknak nem esetleges, hanem világos aerodinamikai szerepe van, ezért ellentétesek azzal, amit az FIA a múltban jelzett."

Arra a kérdésre, hogy a Ferrari direkt módon nyomást gyakorolhat-e az FIA-ra Binotto így felelt: „Ez nem könnyű párbeszéd. Részt vesz benne a tíz csapat, az FIA és a Forma-1, azaz 12 különböző fél. Mindegyik csapat a saját malmára akarja hajtani a vizet. A párbeszéd már elkezdődött, de még nem tudom, hogy milyen döntések fognak születni."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK