Társoldalunk:
Hírlevél

Változott a Verstappen vb-címében döntő szerepet játszó szabály

2022.03.16. 07:37

Többé nem érhet úgy véget egy verseny, mint a nagy botrányt kavaró tavalyi F1-es szezonzáró, amelyen Michael Masi vitás döntéssel hozta helyzetbe Max Verstappent.

Néhány nappal a 2022-es szezon első versenye előtt a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) kiadta a 2022-es sportszabályzat ötödik változatát, amelyben több kisebb változtatás is szerepel, az egyik módosítás pedig egyértelműen a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történt események miatt került bele. Az új sportszabályzat a jövőben lehetetlennél teszi, hogy egy futam úgy érjen véget, ahogy a tavalyi szezonzáró.

A Verstappen mögött haladó Daniel Ricciardo volt az első, aki már nem vehette vissza a körétForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Mint emlékezhetünk, a tavalyi szezon utolsó versenyének végén Michael Masi versenyigazgató meglepő döntéssel úgy határozott, hogy a Nicholas Latifi balesete miatt életbe léptetett biztonsági autós fázis során nem ad lehetőséget minden lekörözött autónak arra, hogy visszavegye a körét, helyette csak a versenyt vezető Lewis Hamilton és a második helyen álló Max Verstappen között haladó öt autót utasította arra, hogy tegye ezt meg.

Miután a lekörözöttek megelőzték a biztonsági autót, Verstappen Hamilton mögött találta magát, majd miután Masi a szabályokkal szembemenve még abban a körben újraindította a versenyt, a holland pilóta az utolsó körben a lágy gumik nyújtotta tapadáselőnyt kihasználva megelőzte a Mercedes versenyzőjét, és a futamot megnyerve világbajnok lett.

A Mercedes a verseny után két óvást nyújtott be, a sportfelügyelők azonban mindkettőt elutasították, mondván a szabály szövege nem írja elő, hogy minden autónak vissza kell vennie a körét. A korábbi szövegezésben ugyanis az "any" szó szerepelt, ami értelmezhető úgy is, hogy "valamennyi" lekörözött autónak vissza kell vennie a körét, de úgy is, hogy "bármely" lekörözött autónak kell ezt megtennie.

Az új szövegezésben az "any cars" helyett már az egyértelműbb "all cars", azaz "minden autó" szerepel.

A tavaly történtek után a versenyigazgatói pozícióból eltávolított Masi által megszegett másik szabályt nem változtatták meg, így az továbbra is úgy szól, hogy a lekörözöttek körvisszavételét jelző üzenetet követő körben lehet leghamarabb újraindítani a futamot (amennyiben Abu-Dzabiban Masi eszerint járt volna el, Hamilton lett volna a világbajnok, lévén a következő kör már az utolsó volt).

A biztonsági autónak továbbra is a lekörözöttek elengedése utáni körben lehet majd a leghamarabb elhagynia a pályátForrás: Pirelli

A lekörözöttekre vonatkozó szabályozás mellett a 2022-es sportszabályzat legújabb változatában újdonság az is, hogy a futam utáni interjúk és a díjátadó ideje alatt a versenyzőknek kötelezően az overáljukban kell maradniuk, amelyet nyakig magukon kell hagyniuk, azaz nem tolhatják le azt a derekukig. Emellett az ezt követő, paddockban adott televíziós interjúk alatt, valamint a top 3 számára kötelező FIA-sajtótájékoztatón kizárólag a csapatruházatban jelenhetnek meg.

Új szabály még, hogy a pilóták „nem zavarhatják meg a parc fermé-protokolt" (ezt minden bizonnyal Verstappen brazíliai szárnyfogdosása szülte), illetve a rövidebb versenyekre vonatkozó, az idei szezontól bevezetett új pontrendszeren is módosítottak egy kicsit. A változtatás értelmében az eredeti versenytáv 50 és 75%-a között véget érő futamok esetében a negyedik helyezett 9 helyett 10 pontot kap, azaz a teljes pontelosztás a következő lesz: 19-14-12-10-8-6-4-3-2-1.

Ezeken kívül még az is belekerült a szabályzatba, hogy piros zászlós megszakítás esetén a csapatok ezentúl a futam folytatását jelző boxutca végi lámpa zöldre váltása előtt legalább egy perccel értesülnek arról, hogy álló vagy gördülő rajttal engedik-e útjára a mezőnyt. Korábban nem volt meghatározva időkeret.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK