Vágólapra másolva!
George Russell szerint az aktív felfüggesztés visszahozatala azonnali megoldást jelentene a barcelonai teszteken látott delfinezésre. A Mercedes versenyzője hozzátette, mindez egyúttal sebességnövekedéssel is járna.

A múlt heti barcelonai tesztelés alighanem legtöbbet ismételt szava a delfinezés, vagyis az autó orrának fel-le történő mozgása. A jelenségről és annak hátteréről mi is írtunk részletesen, a csapatok pedig vélhetően ezekben a percekben is azon dolgoznak, hogy Bahreinben elő tudjanak állni valamilyen megoldással, amellyel lehetőleg nem veszítenek túl nagy leszorítóerőt, és ezáltal sebességet. George Russell azonban máris előállt egy ötlettel: a brit pilóta szerint egy 1993 óta nem látott elemet kellene visszavezetni a sportágba.

Leclerc Ferrarijának mozgásán jól látható a jelenség

Bár a teszteket nem közvetítették, az F1 közösségi oldalaira kikerült egy videó, amelyen Charles Leclerc autóján remekül látható a jelenség. A hírek szerint ráadásul a Ferrarit kevésbé érintette a delfinezés, mint a legtöbb csapatot, így érthető, ha az istállók minél hamarabb meg akarnak szabadulni tőle, már csak azért is, mert nem teljesen veszélytelen.

Úgy gondolom, komoly biztonsági problémát jelenthet, ha kontrollálatlanná válik

nyilatkozta Russell a nemzetközi média néhány képviselőjének. – Ha az ember padlógázon megy az egyenesben, és előjön [a jelenség], egy versenyszituációban nem akar visszavenni. Charles videóján láthattuk, hogy ez mennyire rosszul érintette őket, szóval szerintem megoldást kell találnunk.”

A brit pilóta rögtön elő is állt a saját ötletével, és kijelentette, hogy visszahozná az aktív felfüggesztést, melynek lényege, hogy a kerekek függőleges mozgását egy fedélzeti számítógép segítségével valós időben optimalizálva szabályozzák, így mindvégig merőlegesek maradnak az útfelületre. Mindez mindig a maximális tapadást biztosítja, legyen szó kanyarodásról, gázadásról vagy fékezésről. A rendszert a Lotus alkalmazta először 1987-ben, de a Williams fejlesztette tökélyre a 90-es évek elején, 1993 után azonban minden elektronikus segédeszközzel együtt betiltották.

Gondolom, ha lenne aktív felfüggesztés, akkor ezt egy csettintéssel meg lehetne oldani – vélekedett Russell. – Az autók természetesen sokat gyorsulnának, ha lenne ilyen, és biztos vagyok benne, hogy minden csapat képes lenne [legyártani]. Ez lehetne egy [megoldás] a jövőben.

Bahreinben viszont majd meglátjuk, meggyőződésem, hogy az istállók elő fognak állni néhány okos ötlettel a problémára.”

Ahogyan a brit versenyző is utalt rá, azt természetesen lehetetlen lenne kivitelezni, hogy most azonnal visszahozzák az aktív felfüggesztést, hiszen akkor a csapatoknak teljes mértékben újra kéne tervezniük az autóikat. Ami pedig a közép-, illetve hosszútávot illeti, a legtöbb versenyző és a szurkolók aligha örülnének, ha a pilóták a jelenleginél is több segítséget kapnának, aminek következtében még inkább a versenygépeken múlna az eredmény, mintsem az azokat vezetőkön. A másik oldalról persze a sebességnövekedésnek bizonyára sokan örülnének.

Russell jó ötletnek tartaná az aktív felfüggesztés visszavezetését az F1-be Forrás: NurPhoto via AFP/Alessio Morgese/NurPhoto/Alessio Morgese

„Szerintem egyértelmű, hogy ha lenne aktív felfüggesztés, az autók ugyanezekkel az aerodinamikai feltételekkel jóval gyorsabbak lennének, mert minden kanyarsebességhez optimalizálni lehetne a hasmagasságot, az egyenesekben pedig a legkisebb légellenállással lehetne menni – magyarázta Russell. – Ez egy egyszerű módja annak, hogy az autók gyorsabbak legyenek, biztonsági szempontból pedig lehetséges [a javulás]. Biztos vagyok benne, hogy vannak még korlátai, nem vagyok mérnök, de kétségtelen, hogy az egyenesekben nem lenne ilyen problémánk.”