Egy világbajnok unokája vagy Ferrari-pilóta válthatja Mazepint a Haasban

Forma-1, teszt, Barcelona 3. nap, Nyikita Mazepin, Haas
CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA, SPAIN - FEBRUARY 25: Nikita Mazepin, Haas during the Barcelona February testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on Friday February 25, 2022 in Barcelona, Spain. (Photo by Carl Bingham / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Nyikita Mazepinnek alighanem távoznia kell a Haas F1-es csapatától, amelynek tulajdonosa a hírek szerint minden orosz kapcsolatot meg akar szakítani, így az istállót főszponzorként támogató Uralkalival is felbontjájk a szerződést. Mazepin helyére több jelölt is van, és könnyen lehet, hogy nem az ül majd az autóba, akit Günther Steiner csapafőnök az első számú opcióként megnevezett.

Egyre elkerülhetetlenebbnek tűnik, hogy nemcsak az Orosz Nagydíj, hanem a Forma-1 jelenlegi egyetlen orosz pilótája sem lesz része a 2022-es szezonnak. Nyikita Mazepin sorsát szintén az orosz-ukrán háború pecsételheti meg, lévén a Haas kimondatlanul is azért alkalmazza őt, mert apja révén rengeteg pénzt hoz az istállóhoz.

Miután azonban az amerikai csapat a múlt heti barcelonai tesztelés utolsó napjára eltávolította a Dmitrij Mazepin többségi tulajdonában levő Uralkali logóit az autójáról, kamionjairól és később még az istálló weboldaláról is, olybá tűnik, hogy szakítani fog a vállalattal, aminek következményeként Nyikita Mazepinnek is mennie kell.

Mazepin maradása nem tűnik valószínűnek Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

A Motorsport.com olasz kiadásában Roberto Chinchero azt állítja, hogy a barcelonai paddockban gyűjtött információi alapján Gene Haas csapattulajdonos mindenfajta kapcsolatot meg akar szakítani az Uralkalival és ezáltal a Mazepin-családdal, azaz csak idő kérdése, hogy a csapat hivatalosan is bejelentse a szponzori szerződés felbontását. Günther Steiner csapatfőnök korábban elmondta – noha jelentős szponzorról van szó – az istálló jövője nem kerülne veszélybe a szakítással, és a 2022-es terveiket sem kellene újragondolniuk.

Azt viszont igen, hogy kit ültetnek a távozó Mazepin ülésébe. Steiner elmondása szerint elsőként a csapatot 2019 novembere óta tesztpilótaként segítő Pietro Fittipaldi, a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokájának előléptetését fogják megfontolni.

– jelentette ki a csapatfőnök Barcelonában, a Haas online médiabeszélgetésén. – Ezután meglátjuk, mi a következő lépés. Pietro okkal van itt. Az utóbbi években tartalékpilótára volt szükségünk, már csak a COVID miatt is, úgyhogy ő mindig a csapat körül van. Ismeri az embereket, az autót annyira, hogy egyik napról a másikra be tudjon ugrani. Jelenleg nincs jobb a környéken Pietrónál."

Pietro Fittipaldi (középen) jól ismeri a csapatot, a barcelonai teszten is jelen volt Forrás: Haas F1 Team

Fittipaldi többször is tesztelt már a Haasnak (legutóbb tavaly decemberben, Abu-Dzabiban), illetve Romain Grosjean 2020-as bahreini horrorbukása után két futamon rajthoz is állt az istállóval, ám Chinchero szerint azért nem olyan egyértelmű, hogy ezt most is megtehetné, sőt.

Az olasz újságíró állítja, a Ferrarival továbbra is szoros kapcsolatot ápoló (ő a maranellóiak egyik tartalékja az idei szezonban), tavaly év végén az Alfa Romeótól elküldött Antonio Giovinazzinak van a legjobb esélye arra, hogy pótolja Mazepint.

A 28 esztendős olasz pilóta mellett szólhat, hogy három szezonnyi F1-es tapasztalatával tudná segíteni a Haast, illetve az sem utolsó szempont, hogy a személyében egy Ferrari-pilóta ülne az autóba. Noha az idei szezonban F1-es teendői mellett a Formula E-ben versenyez, alighanem tartalmaz olyan záradékot a szerződése, ami lehetővé teszi a számára, hogy egy F1-es ajánlat esetén szabadon kilépjen belőle.

Giovinazzi Barcelonában a Ferrari tartalékjaként volt jelen, és a Haas ülésébe is a maranellóiak segíthetik Forrás: Scuderia Ferrari Press Office/Foto Colombo Images

Giovinazzin és Fittipaldin túl is felmerült még néhány lehetséges Mazepin-utód, mint például a tavalyi F2-es bajnok Oscar Piastri, de őt az Alpine vélhetően csak kölcsönbe engedné el, a Haas pedig aligha akar olyan pilótára tenni, aki a jövőben szinte biztosan továbbállna, és egy rivális csapatban kamatoztatná a náluk megszerzett tudást.

Amennyiben pedig tapasztalt versenyzőt akarnak, Nico Hülkenberg is potenciális jelölt lehet. Az istállóval a 2021-es szezon előtt egyszer már összeboronált 34 esztendős német ugyanakkor a 2020-as Eifel Nagydíj óta nem ült autóban, és abban az évben is csak kétszer vezetett F1-es gépet, mindkétszer a Racing Pointhoz ugrott be. Jelenleg az Aston Martin tartalékja.