Vágólapra másolva!
Több kéréssel fordult az Ukrán Automobil Szövetség (FAU) a Nemzetközi Automobil Szöveség (FIA) elnökéhez. Amennyiben Mohammed bin Szulajm minden pontnak eleget tesz, Nyikita Mazepin akkor sem versenyezhetne az idén a Forma-1-ben, ha az apja vállalatával szakítani készülő Haas meg akarná tartani őt.

Ahogy az ukrán–orosz háború egyre inkább érezteti a hatását a sport világában (a labdarúgó BL-döntőt Párizsba vitték; a Forma-1-es Orosz Nagydíjat törölték; az orosz labdarúgó-válogatott vb-selejtezős ellenfelei sorban bejelentették, nem állnak ki az együttes ellen; a Schalke futballcsapata szakított orosz főszponzorával; az UEFA kizárni készül a Szpartak Moszkvát az EL-ből és még sorolhatnánk) úgy fogy egyre inkább a levegő Nyikita Mazepin, a Haas orosz pilótája körül, akinek indulását akár a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is megakadályozhatja, ha eleget tesz az ukrán motorsport-szövetség kérésének.

A barcelonai teszt pénteki napján vezette utoljára a Haast? Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

Mazepin jövője körül már így is óriási a kérdőjel, hiszen csapata, a Haas minden bizonnyal szakítani fog a nagyrészt a pilóta apjának tulajdonában levő, az istállót főszponzorként támogató Uralkalival, amelyet egyelőre nem sújtanak a háború miatt bevezetett nemzetközi szankciók, ám Gene Haas csapattulajdonos sajtóhírek szerint így is minden orosz kötődéstől meg akar szabadulni.

Amennyiben így történik, vélhetően Mazepinnek is mennie kell, de ha a csapat úgy dönt, hogy megtartja a tavalyi szezonban gyakorlatilag semmit nem mutató oroszt, az FIA akkor is megakadályozhatja őt a versenyzésben. Az ukrán–orosz háború kirobbanása után Mohammed bin Szulajm FIA-elnök ugyanis levélben támogatásáról biztosította az Ukrán Automobil Szövetséget (FAU), amely ezután több kéréssel fordult a Nemzetközi Automobil Szövetséghez.

A kérések a következők voltak:

  • tiltsák meg az FIA-rendezvényeken és az FIA-versenysorozatokban az orosz és a fehérorosz nemzeti szimbólumok használatát
  • tiltsák meg FIA-versenyek és az FIA által engedélyezett versenyek megtartását Oroszország és Fehéroroszország területén
  • Oroszország és Fehéroroszország minden képviselőjét zárják ki az FIA-ból
  • minden, az orosz és fehérorosz autósport-szövetség licencével versenyző sportolót tiltsanak ki az Oroszországon és Fehéroroszországon kívüli versenyről

Az utolsó pont a Forma-1-ben csak Mazepint érintené, aki nem indulhatna el egyetlen idei futamon sem, ha az FIA eleget tesz az ukrán szövetség kérésének,

de például a korábban a Toro Rossónál versenyző Danyiil Kvjat is nehéz helyzetbe kerülne, hiszen ő jelenleg a szintén az FIA által felügyelt hosszú távú világbajnokságban (WEC) versenyez.

A Haas a barcelonai teszt utolsó napjára eltüntette autójáról az orosz főszponzor logóját és az orosz zászló színeit Forrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images

Frissítés:

Már nemcsak az Ukrán Automobil Szövetség, hanem a NOB miatt is kiszorulhat Mazepin a Forma-1-ből. A Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) ugyanis azt javasolja a nemzetközi sportági szövetségeknek és a versenyek házigazdájának, hogy ne engedjék indulni az orosz és a fehérorosz sportolókat, valamint tiltsák meg a két ország hivatalos személyeinek részvételét is.

Mivel 2013-ban az FIA teljes körűen elismerte az autósportot olimpiai sportként, ez az ajánlás könnyen azt eredményezheti, hogy Mohammed bin Szulajm minden orosz pilótát és hivatalos személyt kitilt az FIA által felügyelt sorozatokból.

A teljes körű elismerés azt jelenti, hogy az FIA szabályai és minden tevékenysége összhangban van az Olimpiai Chartával, ebbe beleértendő a doppingellenes kódexben foglaltak elfogadása és alkalmazása.

Az FIA hétfőn mindezek után úgy döntött, hogy keddre a Motorsport Világtanács rendkívüli ülését hívja össze, amelynek témája az ukrán–orosz háború hatása lesz a szövetségre. Ezen az ülésen többek között akár arról is döntés születhet, hogy Mazepin folytathatja-e a szereplését (amennyiben csapata igényt tart rá) a Forma-1-ben.

Mazepin már a NOB szemében is nemkívánatos személy lett Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

Az F1 válogathat a Szocsi helyett beugró pályák közül

Mazepin jövője még kérdéses, az Orosz Nagydíjé viszont már nem, miután a szeptemberre tervezett futamot a háború kirobbanásának másnapján törölte az F1. A pótlására már több helyszín neve is felmerült. Lévén a 2014 óta minden évben megrendezett nagydíj kiesésével lyuk keletkezett a versenynaptárban, az F1 célja pedig a bevételkiesés elkerülése érdekében mindenképpen az, hogy pótolja az orosz futamot, az szinte biztos, hogy fogja is.

Eleinte az utóbbi két évben egyaránt beugró isztambuli pálya neve merült fel, ám mostanra egybehangzó források állítják, hogy ezt az opciót a Forma-1 vezetése elvetette. A The-Race.comfelvetette, hogy mivel az orosz futamot Szingapúr, majd Japán követte az eredeti naptárban, ázsiai helyszínnel is pótolhatnák azt, és

akár az idén zsinórban harmadszor elmaradó, de jövőre már visszatérő kínai, vagy az 1999 és 2017 között a mezőnyt minden évben fogadó, a pilóták körében nagyon kedvelt malajziai pálya is érkezhet.

Előbbi az F1-ben az idén debütáló Csou Kuan-jü, a sportág első kínai pilótája miatt marketing szempontból különösen vonzó lehetne.

Nem kizárt, hogy az eredeti tervekkel ellentétben az idén is lesz Portugál Nagydíj Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

De korántsem biztos, hogy nem európai aszfaltcsík lehet a befutó, amelyek közül a portugáliai Algarve International Circuit pályázhat a legnagyobb eséllyel, miután az elmúlt két évben – szintén beugróként – már rendezett versenyt. Paulo Pinheiro, a pálya vezérigazgatója a Correio da Manhã-nak elmondta: egyeztetéseket folytatnak az F1-gyel, a döntés pedig „logisztikai kérdéseken" fog múlni.

A Portimaóhoz közeli aszfaltcsík olyan szempontból jó helyzetben van, hogy a mezőnynek Monzából, az Olasz Nagydíjról nem kellene sokat utaznia, és tovább maradhatna Európában, miután már az Orosz Nagydíjra is légi úton juttatta volna el a felszerelését, hogy onnan tovább repüljön Szingapúrba. Pinheiro szerint a futamrendezéssel járó költségek nem szabnának gátat a zsinórban harmadik Portugál Nagydíjnak, mivel gazdasági szempontból ez bőven megtérül.