Vágólapra másolva!
Michael Andretti elárulta, az FIA válaszára vár az F1-es csatlakozással kapcsolatban. Amennyiben ez összejön, akkor alighanem már az egyik pilóta és könnyen lehet, hogy a motorszállító is megvan.

Miközben az F1 már javában készülődik a 2022-es szezonra, és pénteken véget értek a barcelonai tesztek, a háttérben már zajlanak a tárgyalások egy új csapat esetleges érkezéséről. Persze természetesen nem most, és még csak nem is jövőre jelenhet meg a mezőnyben egy, a nulláról felépített istálló, hanem legkorábban 2024-ben.

Michael Andretti továbbra is csapatot akar indítani az F1-ben Forrás: Chris Owens/IndyCar

Erről Mario Andretti, az 1978-as idény F1-es világbajnoka számolt be nemrég, és megerősítette, hogy fia, az 1993-ban szintén az autósport csúcskategóriájában versenyző Michael benyújtotta az FIA-hoz a szükséges kérelmeket. Bár a Nemzetközi Automobil Szövetség nem sokkal később kiadott közleménye szerint jelenleg nem keres új istállót az idősebbik Andretti leszögezte, hogy fia eltökélt a csatlakozást illetően.

– nyilatkozta a David Land műsorában. – Ha egyszer azt mondtuk, hogy mehet, akkor csinálnunk kell, szóval rengeteget dolgoztunk. Tudjuk, hogy az Egyesült Királyságon belül hol fog megépülni a létesítmény. Tisztában vagyunk vele, hogy vannak olyan kiemelkedő embereink, akik már végeztek ilyen típusú munkát induló vállalkozásokkal. Sok minden van a fejünkben.”

Andretti tehát megerősítette, hogy abban az országban szeretnének gyárat, ahol a jelenlegi tíz csapatból hétnek található a központja. Fia ugyanakkor elárulta, hosszabb távon azt szeretnék, ha autóik az Egyesült Államokban épülnének.

Előbb-utóbb itt szeretnénk építeni [egy gyárat]. Az első autónál olyasmit kellene tenni, mint a Haas mostanában, aztán végül saját autót építenénk – utalt az Autosportnak adott interjújában arra, hogy a Haas autóinak tervezésében és megépítésében a Dallara és a Ferrari is komoly szerepet játszik. – Az az álmom, hogy itt csináljuk meg, hogy legyen egy igazi amerikai autó.

Továbbra is jelen lennénk az Egyesült Királyságban, de a tényleges gyártás itt történne.”

Az 59 éves üzletember hozzátette, egy hónapon belül választ kell kapniuk az FIA-tól, mert „az óra ketyeg”. Ha pedig zöld utat kapnak, akkor az egyik versenyző már meg is van, ugyanis Andretti elárulta, hogy az IndyCarban az ő csapatánál szereplő Colton Hertának akar lehetőséget adni, és hosszabb távon is az amerikai versenyzőket juttatná F1-es üléshez.

Andrettiék érkezésével Colton Herta alighanem F1-es üléshez jutna Forrás: Joe Skibinski - 2021/Joe Skibinski

„Fiatal amerikaiakat akarok elhozni, és valós esélyt adni nekik az F1-be kerülésre – jelentette ki The Race.com-nak. – Egy ranglétrán alapuló rendszert szeretnék alkalmazni, mint ahogyan itt csináljuk, és ha találunk néhány srácot, akiket igazán jónak tartunk, akkor a Forma-3-ba és a Forma-4-be rakjuk őket, és meglátjuk, hogy fel tudjuk-e juttatni őket.”

Egy másik fontos kérdésben pedig szintén nem a nulláról kell elindulniuk, sőt, ha lehet hinni Mario Andretti szavainak, akkor már meg is született az egyezség a jövőbeli motorszállítóval. „Most már hivatalosan megállapodtunk a motorszállítóval, és kimondhatom, hogy a Renault lesz az – állítja a 12-szeres F1-es futamgyőztes. – Toto Wolff [a Mercedes csapatfőnöke – a szerk.] sokat spekulált,

aggódott, hogy esetleg a Ferrari lesz az [aminek következtében] a Ferrarinak több szavazata lesz, mint neki, és így tovább.”

A két nap híján 82 éves expilóta annyiban tévedett, hogy a Ferrarinak így nem több, hanem ugyanannyi szavazata lehetne, mint a Mercedesnek, hiszen a gyári alakulat mellett előbbinek jelenleg kettő, utóbbinak három ügyfele van. Sajtóértesülések szerint ugyanakkor az olasz gyártó továbbra is szerepel a lehetőségek között, vagyis a kérdés még mindig nyitott. Ez utóbbit Michael Andretti is megerősítette, aki annyit mondott, hogy a francia gyártó mellett van még egy másik opció.

Wolff Andrettiék esetleges érkezése kapcsán nemrég kijelentette, hogy egy új csapat indításához szerinte közel 1 milliárd dollár szükséges, és úgy véli, az istállónak bizonyítania kell, hogy a többi érintett számára is értéket teremt. Az egyszeres F1-es dobogós értelmetlennek titulálta az osztrák üzletember szavait, és úgy véli, a sportágnak támogatnia kellene egy olyan amerikai alakulat csatlakozását, amely a Haasszal ellentétben lehetőséget adna a hazai pilótáknak, ezáltal még inkább bevonzaná a helyi közönséget.

Úgy érezzük, hogy végeredményben sokkal többet fogunk hozzáadni [a sportághoz] a bevételek tekintetében – mondta. – Szerintem az még mindig nagyon kiaknázatlan, amit az Egyesült Államokért tehetnénk, ezen a téren még sokat lehet nyerni.

Úgy vélem, egy orosz helyett egy amerikai versenyzővel legalább százmillió dollárt tudnánk behozni.”

Bár eredetileg arról volt szó, hogy az Andretti Global elnevezésű istálló 2024-ben csatlakozhat az F1-be, a Haas körül kialakult helyzet miatt felmerült a felvásárlás is. Andretti ez esetben hamarabb érkezhetne meg a sorozatba, és kijelentette, ettől a megoldástól sem zárkózik el, de hozzátette, Gene Haas nem szándékozik eladni a csapatot.