Különös probléma nehezíti több F1-es csapat felkészülését

Forma-1, teszt, Barcelona, 1. nap, Mick Schumacher, Haas
CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA, SPAIN - FEBRUARY 23: Mick Schumacher, Haas VF-22, leaves the garage during the Barcelona February testing at Circuit de Barcelona-Catalunya on Wednesday February 23, 2022 in Barcelona, Spain. (Photo by Carl Bingham / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Egy furcsa aerodinamikai jelenség több autó padlólemezét megrongálta a barcelonai tesztelés első napján, ami az előzetes szimulációk során nem jött elő. A DRS használata enyhíti a delfinező mozgást.

Szerdán teljesítette első tesztnapját a mezőny az új szabályok szerint készült autókkal, s bár a csapatok a közleményeikben nem tértek ki rá, bennfentes információk szerint egy váratlan probléma több alakulat gyakorlását akadályozta.

A szakzsargonban "delfinezésnek" (a delfinére hasonlító mozgásnak) hívott jelenség okozott előzetesen nem várt nehézségeket, ami az aerodinamikához kapcsolódik: ahogy nő a sebesség, azzal exponenciálisan a leszorítóerő nagysága is nő, ami lefelé préseli az autót. Ettől közelebb kerül az alja az aszfalthoz, viszont ahogy az áramlás megváltozik, átmenetileg csökkenhet a leszorítóerő és a hasmagasság ismét megemelkedik, majd az egész több ciklusban megismétlődik.

Az autó eleje így többször kecsesen fel-le mozog a delfinek mozgását idézve.

A padlólemezekkel váratlan probléma ütközött több csapat Forrás: Carl Bingham / LAT Images/Motorsport Images

Mindezzel az a baj, hogy a padlólemez eleje nekiütődhet az aszfalthoz, megrongálódhat. A The-Race úgy tudja, az előzetes szimulációkban nem jelentkező probléma

a McLarent, az Aston Martint és a Haast érintette leginkább,

de az új kocsi bejáratásánál nemrég az Alfa Romeónak is annyira meggyűlt a baja vele, hogy lyuk keletkezett a padlólemezen. Mások úgy látták, a Mercedes szintén sokat "delfinezett". A Haas és az Alfa Romeo kevés kört tett meg az első tesztnapon, lehet, hogy ennek is volt közé hozzá.

A portál technikai szakírója, a technikai igazgatóként korábban több istállónál dolgozó Gary Anderson arról számolt be, több csapat tagjaival beszélgetve arra a következtetésre jutott, hogy a DRS használata enyhíti a problémát, mivel ekkor csökken a hátsó szárny leszorítóereje. Ezt az Auto Motor und Sportnak Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is megerősítette.

Az új szabályrendszer pont az autók alján hozott létre nagy változásokat, visszatértek a szívóhatást segítő csatornák (melyek működése természetesen összhangban van az autó felett áramló levegő haladásával), így nem meglepő, hogy ezen a területen jelentkeztek az első váratlan mellékhatások.