Vágólapra másolva!
Az egykori amerikai autóversenyző, és jelenleg az Andretti's Motorsport vezetője, Michael Andretti nagy erőket mozgósított. Hivatalos megkeresést tett az FIA felé, hogy engedélyezzék egy teljesen úgy csapat belépését az F1-be. Andretti már ajánlatot is tett, hogy biztosítsa az új istálló helyét a 2024-es rajtrácson.

Az amerikai nemrégiben megpróbálta átvenni az Alfa Romeo F1 Team-et, így belépni a Forma-1-be, de az üzlet meghiúsult. Andretti nem adta fel, most azon dolgozik, hogy önerőből hozzon létre egy csapatot, ami megállja a helyét a 2 év múltára tervezett debütáláson.
Édesapja, Mario Andretti (1978-as világbajnok) tette közé Twitter oldalán a következőket:

Miért nem sikerült átvenni az Alfa Romeo vezetését?

Az egykori világbajnok nemrégiben adott interjút, amiben beszélt arról is, hogy a fia nem adja fel a Forma-1-be való belépést. Annak ellenére se, hogy az Andretti's Motorsport fel akarta vásárolni a Sauber által üzemeltetett Alfa Romeo F1 Team részvényeinek a jelentős részét, ami sikertelenül végződött.

Michael Andretti és édesapja, Mario Andretti Forrás: Mario Andretti Twitter oldala

A sztori kacifántos, a cél az volt, hogy a részvények 80%-át felvásárolják az Islero Investmentsnek, amelynek tulajdonában áll a Sauber, akik pedig üzemeltetik az Alfa Romeo F1 Team-et. A 2021-es Amerikai Nagydíj előtt kukában végezte a terv. A meghiúsult üzletkötés hátterében a pénzügyi okok mellett az is szerepet játszott, hogy a tárgyalások során több kulcsfontosságú kérdésben sem tudtak megegyezni. Ilyen volt például, hogy kik lássák el a csapatvezetés irányítását.

Érkezik a második amerikai istálló az F1-be?
Ha Andretti jelentkezési kérelmét elfogadja az FIA, akkor ez lehet a második amerikai vezetésű csapat a Forma-1-ben a Haas F1 Team után.

Az F1 népszerűsége Amerikában drasztikusan emelkedett az utóbbi években, köszönhetően többek között a Drive to Survive (Hajsza a túlélésért) című Netflixes sorozatnak.

Michael Andretti 2019-ben, Indianapolisban Forrás: Getty Images via AFP/2019 Getty Images/Chris Graythen

Az Amerikai Nagydíj, amelynek Austin ad otthont 2012 óta része a versenynaptárnak. Nemrég pedig egy ötéves szerződéshosszabbítást jelentettek be, így 2026-ig biztosítva van a jövője. Idén fog debütálni a Miamiban megrendezésre kerülő verseny, valamint további tárgyalások folynak arról, hogy Észak-Amerika irányába is terjeszkedne a Forma-1. A cél, hogy Las Vegasban is legyenek versenyek, így Amerikán belül már 3 helyszínen is köröznének a versenygépek.

Jelenleg a legkölttégkatékonyabb megoldás egy új belépőnek, ha átveszi egy meglévő csapat irányítását. A legutóbbi Concorde Szerződés alapján, amelyet 2021-ben írtak alá, és egészen 2025-ig érvényben lesz, az újonnan érkező félnek 200 millió dollárt kell kifizetnie. Ezt a pénzt szétosztanák a jelenleg is a mezőnyben lévő csapatok között, biztosítva egy igazságosabb eloszlását a kereskedelmi jogokból származó bevételnek.