A Williams nem emlékezik tovább autóin Ayrton Sennára

Forma-1, Ayrton Senna, Williams-Renault, San Marinói Nagydíj 1994
TO GO WITH AFP STORY IN ARABIC BY SUHEIL HOWAYEK: (FILES) Brazilian F1 driver Ayrton Senna adjusts his rear view mirror in the pits 01 May 1994 before the start of the San Marino Grand Prix. Senna died after crashing in the seventh lap. Some 45 drivers, including Senna and Canadian Gilles Villeneuve, have been killed during Formula One races whose tracks are dubbed by some as the "circuits of death." AFP PHOTO/JEAN-LOUP GAUTREAU / AFP PHOTO / JEAN-LOUP GAUTREAU
Vágólapra másolva!
Közel 30 éve tartó, Ayrton Senna 1994-es halálához kapcsolódó hagyománnyal szakított idei autóján a Williams, amely ezentúl máshogy szeretne emlékezni a háromszoros világbajnokra.

A Haas, az Aston Martin, az Alfa Romeo és a McLaren után tegnap megláthattuk a Williams jelentősen megváltozott festésű 2022-es autóját is, amelyet a grove-i istálló a silverstone-i esőben járatott be Nicholas Latifi és Alex Albon segítségével. Az FW44-es modellről azonban hiányzott valami, ami az elmúlt 27 évben az összes Williams autón ott volt. Jost Capito csapatfőnök elárulta, hogy az idein miért nincs.

A Senna-logó a 2017-es Williams orrán Forrás: NurPhoto via AFP/Xavier Bonilla

Ez a valami nem más, mint Ayrton Senna logója, az ikonikus dupla S-betű, ami a háromszoros világbajnok 1994-es halála utáni évtől kezdve minden szezonban ott volt (2014-ben a 20. évforduló miatt nem, de akkor másképp emlékeztek rá) az aktuális Williamsen. Az idein viszont már nincs, és nem is lesz, Capito pedig elmondta, hogy miért.

– nyilatkozta az istálló csapatfőnöke az új festés bemutatója utáni sajtóbeszélgetésen. – Egy új korszak vette kezdetét egy új autóval. Emellett átrendeztük a múzeumunkat is, amelyben van egy különleges részleg Ayrtonnak. Szerintem mostantól a jövőbe kell tekintenünk és nem minden alkalommal megmutatnunk a pilótáknak az S-logót, amikor beszállnak az autóba, hogy emlékeztessük őket a történtekre. Itt az ideje, hogy a csapat továbblépjen, és a Senna iránti tisztelete jeléül egy ezt a célt szolgáló részt hozzon létre a múzeumában."

Capito elárulta, hogy Senna családját nem értesítették a változtatásról,

de az Ayrton Senna nővére, Viviane által vezetett Senna-alapítványon keresztül továbbra is szeretnék fenntartani a jó kapcsolatot. „Nem konzultáltunk a családdal a döntésről, de együtt dolgozunk az alapítvánnyal és nagyobb energiát fogunk abba fektetni, hogy megvizsgáljuk, miként támogathatjuk őket jobban. Szerintem ebből több ember profitál. Ha segíthetünk embereknek az alapítványon keresztül, az szerintem egy nagyon jó program, de még meg kell határoznunk, hogy ez miként fog történni."

A Williams nem szeretné továbbra is az 1994. május 1-jén történtekre emlékeztetni a pilótáit Forrás: AFP/Jean-Loup Gautreau

Agresszív lett az új Williams

Noha mindössze néhány fotót tettek közzé a Silverstone-ban debütáló FW44-esről, az már ezeken a képeken is látszik, hogy a csapat néhány helyen igen agresszív megoldást választott, amivel tulajdonképpen követte az eddigi útját.

A tavalyi modellhez hasonlóan extrém kicsik az oldalszekrények az idei autón is. Ez, és a pilóta feje fölötti, az eddig látott modellekhez képest is feltűnően nagy légbeömlő, illetve "kövér" motorborítás pedig arra utal, hogy a mérnökök igyekeztek minél jobban az autó közepére helyezni a hűtést, aerodinamikai előnyöket remélve az oldalszekrények méretének minimálisra vételétől.

A Williams FW44 Silverstone-ban Forrás: Williams Racing Twitter oldala

Matt Somerfield, az Autosport technikai szakértője nem tartja elképzelhetetlennek, hogy a bejáratáson látott első szárny csak részben tükrözi azt, amivel a csapat majd az első tesztre megy, illetve rámutatott, hogy miután a Williams első ízben fogja nemcsak a Mercedes erőforrását, hanem váltóját is használni, és akárcsak a McLaren, szintén vonórudas hátsó felfüggesztést alkalmaz, vélhetően a pénteken érkező Mercedesen is ez a megoldás lesz megfigyelhető.