Vágólapra másolva!
Egy eddig elsikkadt párbeszéd került a figyelem középpontjába Michael Masi és a Red Bull sportigazgatója között a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj végéről. A dialógusból arra lehet következtetni, hogy az energiaitalos istálló befolyásolta az F1 versenyigazgatójának döntését. Mindez akár az FIA-vizsgálat eredményére is hatással lehet.

Az FIA hétfőn tárja az F1-es bizottság elé a szezonzárón hozott versenyigazgatói döntésekkel kapcsolatos vizsgálatának eredményét, ám napokkal az ülés előtt új megvilágításba kerültek az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreiben történtek. Egy eddig valamiért elsikkadt rádióüzenet került ugyanis a figyelem középpontjába, ami alighanem a korábbinál is több kérdőjelet vet fel Michael Masi tevékenységét illetően.

Masi döntését erősen befolyásolhatta a Red Bull sportigazgatója Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Az ausztrál szakember, valamint a Red Bull sportigazgatója, Jonathan Wheatley közötti párbeszédből ugyanis leginkább arra lehet következtetni, hogy utóbbi minimum erősen befolyásolta Masit, amikor a biztonsági autós fázis befejezésének módjáról kellett döntenie. Mint ismert, a posztot a 2019-es idény óta betöltő sporttisztviselő több ponton is megszegte a sportszabályzatot, amivel lényegében Max Verstappen javára döntötte el a világbajnoki címet Lewis Hamiltonnal szemben.

Nem kell megvárni, hogy azok a lekörözött autók utolérjék a mezőny végét

– mondta Wheatley Masinak, miután ő elsőre úgy határozott, hogy a lekörözöttek nem előzhetik meg a Safety Cart. – Csak el kell engedni őket, és akkor máris autóversenyre van kilátás.”

Masi erre csupán annyit reagált, hogy „értettem”, majd néhány pillanat múlva megjelent a felirat a képernyőn, hogy a két éllovas közti lekörözöttek visszavehetik a körüket, de a mezőny utolérésére már valóban nem volt lehetőségük, hiszen nem sokkal később egy körre újraindult a versenyzés. A A leintés után a Mercedes többek között emiatt is megóvta a végeredményt, majd miután ezt elutasították, a fellebbezés is szóba került, de azt végül elvetették.

Wheatley és Masi üzenetváltása nem most került nyilvánosságra, hiszen hallható a Forma-1 YouTube-csaornája által december 16-án közzétett videóban. Ugyanez elmondható Christian Horner és az ausztrál versenyigazgató párbeszédéről is: a Red Bull csapatfőnöke megkérdezte, hogy az éllovasok között álló lekörözöttek miért nem mehetnek el, mire Masi időt kért.

A fent idézett üzenetváltás ugyanakkor eddig valamiért nem kapott nagy nyilvánosságot, ám szerdán rengetegen felhívták rá a figyelmet a Twitteren.

Olyannyira, hogy az egyik legnépszerűbb hashtag a #F1xed lett (az angol fixed szó ebben a kontextusban előre eldöntött végeredményt jelent). Az FIA-nál bizonyára nem most figyeltek fel erre a részletre, de ettől még nem kizárt, hogy az a tény, hogy ennyire a figyelem középpontjába került, még a vizsgálat eredményét is befolyásolhatja.

Az éllovasok közötti lekörözöttek végül megelőzhették a biztonsági autót Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Tisztában vagyunk vele, és mindez része a vizsgálatnak” – idézi a Nemzetközi Automobil Szövetség szóvivőjét a BBC. Az FIA még januárban indított vizsgálatot a történtekkel kapcsolatban, aminek eredményét hétfőn tárják az F1-es bizottság elé, végleges döntéseket pedig március 18-án hoznak. Korábban az a pletyka is szárnyra kapott, hogy Hamilton ettől teszi függővé, hogy folytatja-e pályafutását, de úgy tűnik, hogy a hétszeres világbajnok mindenképpen marad a Forma-1-ben.