Társoldalunk:
Hírlevél

A Honda szerint csak álca a többi motorgyártó optimizmusa

2022.01.30. 16:30

A Honda motorfejlesztését irányító szakember úgy véli, a riválisok kommunikációja, miszerint utolérték a tavalyi motorjuk teljesítményét, nem felel meg a valóságnak. Aszaki Jaszuaki szerint az új üzemanyag miatt egyértelműen csökken a teljesítmény, de egy pozitívumot is megemlített.

A 2022-es szezon előtt az F1-es közvéleményt kétségtelenül az a kérdés izgatja a legjobban, hogy az egyes csapatok mit hoznak ki az új technikai szabályokból. Ennek következtében valamelyest háttérbe szorul, hogy a motor, pontosabban az üzemanyag esetében is változtak az előírások, aminek szintén lehetnek következményei az erősorrendet illetően. 

Eddig csak a Honda felől érkeztek kevésbé biztató hírek az új motorrólForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Az idei szezontól kezdve ugyanis az FIA környezetbarátabb, E10-es üzemanyagot ír elő, vagyis tíz százaléknyi etanolt kell tartalmaznia. Korábban a Mercedes, a Ferrari és a Renault erőforrása által hajtott Alpine háza tájáról is biztató hírek érkeztek, és a hírek szerint akár már kompenzálhatták is a szabályváltozásokból eredő teljesítményveszteséget. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója ellenben arról számolt be, hogy a Honda ereje egyelőre elmarad a 2021-es motorétól, de az osztrák szakember már akkor is optimista volt. A japánok szakemberének szavai alapján lehetséges, hogy azért, mert valójában az ellenfelek is küszködhetnek.

Ez titok – válaszolta Aszaki Jaszuaki, a Honda 2022-es motorjának fejlesztését irányító mérnök azAutosportnak arra a kérdésre, hogy pontosan mekkora veszteséggel számolnak– Úgy tűnik, hogy a többi gyártó azt mondja, hogy ugyanolyan [erős] lesz, de épp ellenkezőleg: az ilyen nyilatkozat azt jelenti, hogy nehéz ugyanazt a teljesítményt elérni, mint tavaly.”

Azt már eddig is lehetett tudni, hogy az E10-es üzemanyag hátráltatni fogja a motorszállítókat, ám a japán szakember szerint mindezt nehéz vagy lehetetlen kompenzálni. Azt ugyanakkor ő is elismerte, hogy egy pozitív oldala mindenképpen van a szabályváltozásnak.

Az jelenti a legnagyobb [kihívást], hogy hogyan reagálunk az E10-es üzemanyagra – magyarázta. – A motor szerkezete már adott, így végrehajtottunk néhány változtatást, hogy a legjobbat hozzuk ki az E10-es üzemanyagból, aminek köszönhetően csökken a teljesítmény és az energia. Ez az alkoholos üzemanyagok jellemzője. Másrészről a régi üzemanyag rendellenes égését most már könnyebb lesz ellenőrizni. A maximális hatékonyságra törekszünk, de az E10-es üzemanyaggal a motorerő és az energiatermelés mértéke is csökken.”

A Honda a 2021-es idényre fejlesztett teljesen új motort, mostanra viszont nem várhatóak akkora módosítások. Mindezek ellenére a folyamat így sem volt rövid, éppen ezért kulcsfontosságú volt, hogy időben elkezdjék a munkálatokat. 

Bár a Honda hivatalosan kiszállt az F1-ből, az idei motort még kifejlesztik a Red Bullnak (és az Alpha Taurinak), majd évekig legyártják és üzemeltetik az erőforrásokatForrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

„Mindig vannak apró részletek és korrekciók, ha problémák lépnek fel, de ha a tavalyi év végére nem alakítottuk volna ki a koncepciót vagy nem raktuk volna le az alapokat, akkor erre a szezonra nem készülnénk el időben” – szögezte le Aszaki.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK