Társoldalunk:
Hírlevél

Beválhat a Mercedes zsaroló taktikája: leválthatják az F1 versenyigazgatóját

2022.01.29. 09:03

Először szólalt meg az FIA Michael Masi versenyigazgató lehetséges leváltásáról. Peter Bayer, Nemzetközi Automobil Szövetség főtitkára nem tagadta, hogy benne van a pakliban, hogy az ausztrálnak mennie kell, egyúttal elmondta, milyen változtatásokat terveznek a mindenkori versenyigazgató munkájának könnyítésére.

Jelenleg is zajlik az FIA vizsgálata a tavalyi Abu-dzabi Nagydíjon történtekkel kapcsolatban, amely többek között Michael Masi versenyigazgató jövőjéről is dönthet. Sajtóhírek szerint a vereségbe beletőrődni képtelen Mercedes azt követeli a szövetségtől, hogy váltsák le a versenyigazgatói posztról, ezzel hízelegve a csalódott vesztesnek, Lewis Hamiltonnak. Az FIA ezzel kapcsolatban eddig nem szólalt meg, most azonban az egyik magas beosztású tisztviselője elismerte, hogy ez is benne van a pakliban.

Masi jövője forog kockánForrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Peter Bayer, az FIA főtitkára az osztrák Vorarlberger Nachrichtennek nyilatkozva elmondta, szeretnék, ha Masi maradna, de azt sem zárta ki, hogy leváltják. Szuper munkát végzett, ezt el is mondtuk neki, ahogyan azt is, hogy elképzelhető, hogy új versenyigazgató lesz. Én csak javaslatokat tehetek a Motorsport Világtanácsnak, ezek között pedig egyértelműen szerepelni fog Michael neve."

Michael Masi az Abu-dzabi Nagydíj után a szokásokkal ellentétben nem állt a sajtó rendelkezésére, így a történtekről sem mondta el a véleményét, Bayer viszont természetesen többször is beszélt vele azóta, és elárulta, megviselte a sok kritika.

„Meglehetősen vastag bőrt növesztett a különböző csapatok támadásai ellen. Amikor az ember az FIA-nál dolgozik, tisztában kell lennie azzal, hogy a sportág rendőreinek dolgozik. A rendőrök a mindennapi életben is ritkán részesülnek szimpátiában. Ami azonban tűrhetetlenné vált, azok a reakciók a közösségi médiában. Ezek semmitől sem riadnak vissza, mint ahogy láthattuk a Williams-pilóta Nicholas Latifinek küldött halálos fenyegetésekkel. Michael nincs fent a közösségi médiában, de a más csatornákon felé irányuló ellenségeskedés nagyon keményen érintette."

Biztosítottam Michaelt a szövetség támogatásáról a beszélgetéseink során, és a tudtára adtam, hogy folytatni akarjuk vele a közös munkát, de azt is meg kell értenie, hogy kezelnünk kell az ügyet"

– figyelmeztetett Bayer.

A Hamilton-drukkerek haragját Masi sem úszta meg, amiért a futam utolsó körére a hétszeres világbajnok mögé játszotta a frissebb gumikon levő VerstappentForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Miután tavaly december óta Bayer az FIA formaautós részlegének ügyvezető igazgatója, a jelenleg is zajló vizsgálatban is aktív szerepet játszik. A szövetség az Abu-Dzabiban történteket elemezve több változtatást is tervez. „Masinak a szabályok szerint számos lehetősége volt azokban a másodpercekben, amikor döntenie kellett – utalt vissza a szezonzáró utolsó előtti körére. – Befejezhette volna a versenyt biztonsági autó alatt, vagy félbe is szakíthatta volna azt, noha Latifi balesete nem indokolta ezt. Vagy megtehette, amit megtett."

Bayer szerint amennyiben a Mercedes fellebbezést nyújt be, és bíróságra került volna az ügy, az sem változtatott volna sok mindenen, hiszen ha igazat is adnak Toto Wolfféknak és törlik a futam végeredményét, akkor is Verstappen lett volna a világbajnok, mivel Abu-Dzabiba ő érkezett a pontverseny éllovasaként.

Ami a változtatásokat illeti, ahogyan arról korábban szó volt,

a csapatfőnököknek megszűnik a futamok alatti közvetlen kapcsolata a versenyigazgatóhoz, akiről a terheket is igyekeznek levenni azzal, hogy többé nem közvetlenül őt fogják keresni a csapatok a kéréseikkel.

„A csapatfőnökök többé nem fognak tudni közvetlenül a versenyigazgatóhoz szólni, de a csapatmenedzserek igen, mert fel kell tudni tenniük a kérdéseiket. Viszont be akarunk építeni egy ütközőt egy olyan ember személyében, aki fogadja ezeket. A jövőben a versenyigazgató a feladatára fog tudni koncentrálni, és többé nem zavarhatják meg" – jelentette ki Bayer, aki azt is megerősítette, hogy felosztják a versenyigazgató különböző feladatait, mert egyszerűen „túl sok volt már". Így például a jövőben az FIA várhatóan külön biztonsági megbízottat nevez majd ki, és nem a versenyigazgatónak kell repkednie a pályákra ellenőrizni, hogy azok megfelelnek-e a mezőny fogadására.

Ezentúl nem lehet majd futam közben nyomást gyakorolni a versenyigazgatóraForrás: AFP/Andrej Isakovic

És hogy mikorra véglegesíthetik a változtatásokat és dönthetnek Masi sorsáról? A Motorsport Világtanács ugyan rendkívüli ülést hívott össze február 3-ra, az Autosport értesülései szerint a korábbi hírekkel ellentétben ezen nem lesz szó F1-specifikus kérdésekről, így továbbra is az eredeti ütemterv van érvényben, azaz a vizsgálat eredményeit március 19-én, a Világtanács következő szokásos ülésén közölhetik.

Mindez azért lesz érdekes, mert az Abu-Dzabiban történtek óta teljes hallgatásba burkolózó Lewis Hamilton a hírek szerint a vizsgálat eredményeitől teszi függővé, hogy az idén is a Forma-1-ben versenyez-e, március 19-ig viszont nem várhat a döntéssel, hiszen az már a szezonnyitó Bahreini Nagydíj szombati napja.

A legvalószínűbb persze az, hogy a Mercedes csak Hamilton esetleges távolmaradásával gyakorol nyomást az FIA-ra, és ha elérik Masi leváltását, a hétszeres világbajnok már a téli teszteken is ott lesz, függetlenül attól, hogy a különböző változtatásokat csak márciusban véglegesítik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK