A Mercedesen, a Red Bullon és a Ferrarin bukhat el az F1 nagy újítása

Forma-1, Mexikóvárosi Nagydíj, rajt, baleset, Bottas, Mercedes
Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas skidds on the track during the Formula One Mexico Grand Prix at the Hermanos Rodriguez racetrack in Mexico City on November 7, 2021. (Photo by ALFREDO ESTRELLA / AFP)
Vágólapra másolva!
Ironikus módon az a három istálló lehet az oka annak, hogy az idén nem lesznek sprintfutamok az F1-ben, amely a legnagyobb forrásokkal rendelkezik. Jövőre azonban alighanem mindenképp megszavazzák a szombati versenyeket.

A Forma-1 szerint hatalmas, egyesek szerint kevésbé nagy sikerrel debütáltak tavaly a sprintfutamok a sportágban. Az mindenesetre mérhető, hogy a Brit, az Olasz és a Brazil Nagydíj nézettségének is jót tett, hogy már szombaton is versenyeztek a pilóták, az F1 pedig ezen felbuzdulva az idén három helyett hat helyszínen borítaná fel a megszokott menetrendet. Ám korántsem biztos, hogy sikerül átvinni a tervet, mivel három csapat is növelni szeretné a költségvetési plafonon felül a sprintfutamokért kapott extra összeget, mondván több verseny esetén nagyobb a kockázata a baleseteknek, és az azzal járó extra kiadásoknak. A Corriere della Sera pedig azt is tudni véli, hogy mely csapatok ezek.

A sprintfutamok miatt legalább eggyel több rajt is van a hétvégén, ami már alapból nagyobb kockázatot rejt Forrás: AFP/Alfredo Estrella

Zak Brown, a McLaren ügyvezetője nemrég érzelmes sorokat írt arról, hogy mennyire abszurdnak tartja ezen csapatok igényét a sprintfutamokért követelt dollármilliókra, és azzal vádolta meg a riválisait, hogy csak így akarnak extra bevételhez jutni, amelyet aztán az autójuk fejlesztésére fordítanak.

Az amerikai üzletember azt mondta: „Néhány csapat – különösen egy – a költségplafon ötmillió dolláros növelését akarta, ami egyszerűen nevetséges, nincs mögötte észszerű indok."

Ez annak tükrében, hogy a csapatok a tavalyi három sprintfutamért nagyságrendileg félmillió dollárt kaptak, valóban túlzó összeg.

És hogy kik kardoskodnak emellett? Ironikus módon azok, akiknek a legnagyobb erőforrások állnak a rendelkezésére. Az olasz napilap információi szerint 2 és 5 millió dollár közötti összegről van szó,

a Mercedes és a Red Bull plusz ötmilliót akar, a Ferrari pedig beérné kevesebbel is, de ők is a növelés mellett vannak.

Persze valahol érthető, hogy ez a három csapat próbálja meg a lehető legjobban kibővíteni az idei szezontól tovább csökkenő, már csak 140 millió dolláros költségplafont, hiszen nekik kellett a legjobban megvágni az eddigi költségvetésüket annak érdekében, hogy beférjenek a korlátozás alá.

A Ferrari is több pénzt akar az esetleges töréskárok miatt, de nem annyit, amennyit a Red Bull és a Mercedes Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

Persze könnyű lenne az FIA részéről azt mondani, hogy nem növelik a sprintfutamokért járó összeget,

viszont ebben az esetben leghamarabb 2023-től jöhetnének ismét a szombati versenyek,

a szabályok szerint ugyanis ha az adott naptári évben akarnak változtatni, ahhoz a tízből legalább nyolc csapat szavazata szükséges, míg a következő évre vonatkozóan már elég öt is.

Brown szerint ugyanakkor keményen kell fellépni, és nem szabad hagyni, hogy a topcsapatok diktáljanak, ezért adott esetben meg kell fontolni, hogy az idén egyáltalán ne legyenek sprintversenyek.

„Szerintem először 2023-ra kell megszavaznunk a sprintversenyeket bármiféle költségvetési plafon növelés nélkül, ha keményen akarjuk kezelni a helyzetet. Utána pedig vagy kompromisszumot kötünk és kis mértékben növeljük az összeget és már 2022-ben is lesznek sprintversenyek, vagy ezt az évet kihagyjuk. Ebben az esetben néhány csapatnak el kellene magyaráznia a szurkolóknak, hogy miért nincsenek sprintfutamok" – szúrt oda az amerikai üzletember az említett három istállónak.

Az F1-nek fontos, hogy a tavalyi újítása ne bukjon el, és az idén még több szombati futam legyen Forrás: AFP/Miguel Medina

Az F1 érdeke persze az, hogy az idén is legyenek sprintfutamok, amelyek a tervek szerint Bahreinben, Imolában, Montrealban, Spielbergben, Zandvoortban és Interlagosban lesznek láthatók. Az ezzel kapcsolatos elektronikus szavazásra február 23-án, a barcelonai téli tesztek előtt kerül sor.