Társoldalunk:
Hírlevél

A Mercedesen, a Red Bullon és a Ferrarin bukhat el az F1 nagy újítása

2022.01.24. 11:24

Ironikus módon az a három istálló lehet az oka annak, hogy az idén nem lesznek sprintfutamok az F1-ben, amely a legnagyobb forrásokkal rendelkezik. Jövőre azonban alighanem mindenképp megszavazzák a szombati versenyeket.

A Forma-1 szerint hatalmas, egyesek szerint kevésbé nagy sikerrel debütáltak tavaly a sprintfutamok a sportágban. Az mindenesetre mérhető, hogy a Brit, az Olasz és a Brazil Nagydíj nézettségének is jót tett, hogy már szombaton is versenyeztek a pilóták, az F1 pedig ezen felbuzdulva az idén három helyett hat helyszínen borítaná fel a megszokott menetrendet. Ám korántsem biztos, hogy sikerül átvinni a tervet, mivel három csapat is növelni szeretné a költségvetési plafonon felül a sprintfutamokért kapott extra összeget, mondván több verseny esetén nagyobb a kockázata a baleseteknek, és az azzal járó extra kiadásoknak. A Corriere della Sera pedig azt is tudni véli, hogy mely csapatok ezek.

A sprintfutamok miatt legalább eggyel több rajt is van a hétvégén, ami már alapból nagyobb kockázatot rejtForrás: AFP/Alfredo Estrella

Zak Brown, a McLaren ügyvezetője nemrég érzelmes sorokat írt arról, hogy mennyire abszurdnak tartja ezen csapatok igényét a sprintfutamokért követelt dollármilliókra, és azzal vádolta meg a riválisait, hogy csak így akarnak extra bevételhez jutni, amelyet aztán az autójuk fejlesztésére fordítanak.

Az amerikai üzletember azt mondta: „Néhány csapat – különösen egy – a költségplafon ötmillió dolláros növelését akarta, ami egyszerűen nevetséges, nincs mögötte észszerű indok." Ez annak tükrében, hogy a csapatok a tavalyi három sprintfutamért nagyságrendileg félmillió dollárt kaptak, valóban túlzó összeg.

És hogy kik kardoskodnak emellett? Ironikus módon azok, akiknek a legnagyobb erőforrások állnak a rendelkezésére. Az olasz napilap információi szerint 2 és 5 millió dollár közötti összegről van szó,

a Mercedes és a Red Bull plusz ötmilliót akar, a Ferrari pedig beérné kevesebbel is, de ők is a növelés mellett vannak.

Persze valahol érthető, hogy ez a három csapat próbálja meg a lehető legjobban kibővíteni az idei szezontól tovább csökkenő, már csak 140 millió dolláros költségplafont, hiszen nekik kellett a legjobban megvágni az eddigi költségvetésüket annak érdekében, hogy beférjenek a korlátozás alá.

A Ferrari is több pénzt akar az esetleges töréskárok miatt, de nem annyit, amennyit a Red Bull és a MercedesForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Persze könnyű lenne az FIA részéről azt mondani, hogy nem növelik a sprintfutamokért járó összeget, viszont ebben az esetben leghamarabb 2023-től jöhetnének ismét a szombati versenyek, a szabályok szerint ugyanis ha az adott naptári évben akarnak változtatni, ahhoz a tízből legalább nyolc csapat szavazata szükséges, míg a következő évre vonatkozóan már elég öt is.

Brown szerint ugyanakkor keményen kell fellépni, és nem szabad hagyni, hogy a topcsapatok diktáljanak, ezért adott esetben meg kell fontolni, hogy az idén egyáltalán ne legyenek sprintversenyek.

„Szerintem először 2023-ra kell megszavaznunk a sprintversenyeket bármiféle költségvetési plafon növelés nélkül, ha keményen akarjuk kezelni a helyzetet. Utána pedig vagy kompromisszumot kötünk és kis mértékben növeljük az összeget és már 2022-ben is lesznek sprintversenyek, vagy ezt az évet kihagyjuk. Ebben az esetben néhány csapatnak el kellene magyaráznia a szurkolóknak, hogy miért nincsenek sprintfutamok" – szúrt oda az amerikai üzletember az említett három istállónak.

Az F1-nek fontos, hogy a tavalyi újítása ne bukjon el, és az idén még több szombati futam legyenForrás: AFP/Miguel Medina

Az F1 érdeke persze az, hogy az idén is legyenek sprintfutamok, amelyek a tervek szerint Bahreinben, Imolában, Montrealban, Spielbergben, Zandvoortban és Interlagosban lesznek láthatók. Az ezzel kapcsolatos elektronikus szavazásra február 23-án, a barcelonai téli tesztek előtt kerül sor.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK