Társoldalunk:
Hírlevél

Akár az összes idei sprintfutamot törölhetik a csapatok közti vita miatt

2022.01.20. 08:30

A Forma-1-es csapatok hamarosan szavazni fognak az idei sprintversenyeket érintő szabályokról, ám Zak Brown elmondta, egyáltalán nem magától értetődő, hogy ez eredményes lesz. A McLaren vezérigazgatója szerint elképzelhető, hogy néhány istálló miatt 2022-ben egyáltalán nem rendeznek szombati futamot.

Tavaly mutatkozott be a Forma-1 egyik nagy újítása, a szombati sprintkvalifikáció, ami egyrészt meghatározza a másnapi rajtrácsot, másrészt az első három helyezett pontot is kap az eredményért. 2021-ben Silverstone-ban, Monzában és Interlagosban rendeztek sprintfutamot, és az előzetes tervek szerint az idei évre megdupláznák az ilyen hétvégék számát. 

Veszélybe kerülhetnek az idei sprintfutamokForrás: Getty Images/Michael Regan/Michael Regan

Ugyanakkor könnyen lehet, hogy nemhogy hat, de egy verseny sem lesz szombaton, mégpedig azért, mert az istállók nem tudnak megegyezni egymással. Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója nemrég elárulta, néhány csapat jelentősen meg akarja emelni a költségplafont, hogy fedezni tudják az esetleges károkat. Az amerikai üzletember később konkrét számot is mondott.

Néhány csapat, de egy különösen, ötmillió dollárral akarta növelni a költségplafont, ami egyszerűen nevetséges, nincsenek mögötte racionális érvek – nyilatkozta a BBC-nek. –Amikor pedig az ember megkérdőjelezi ezeket, akkor azzal állnak elő, hogy »mi van, ha, mi lehetne, és a biztonság kedvéért szükség van erre«. Az ember pedig csak ül, és azt mondja, hogy ez ostobaság.”

Nem nehéz kitalálni, hogy a mezőny három leggazdagabb csapatáról, vagyis a Mercedesről, a Ferrariról és a Red Bullról lehet szó, de persze ez alapján nem lehet tudni, hogy melyikük milyen mértékben köti az ebet a karóhoz. Az istállók már 2021-ben is kaptak engedményt kár esetén, a hírek szerint sprintversenyenként 500 ezer dollárt, de ez néhány alakult számára nem bizonyult elégnek.

A helyzet pedig azért aggasztó, mert az érintettek még a februári tesztek előtt szavaznak az idei sprintfutamokra vonatkozó szabályokról, a Sky Sports értesülései szerint online. Ha pedig esetleg pár csapat elkaszálja a tervezetet, akkor nem lesz sok idő arra, hogy a sportág vezetése előálljon egy újjal, és arról is voksoljanak,

hiszen az első sprintkvalifikációt Bahreinben, az idénynyitó helyszínén rendeznék.  

Bár a szavazási rendszert átalakították, és ezúttal önmagában egy istálló már nem tudja elkaszálni a szabályokat, de a tízből még mindig nyolc egyetértésére van szükség. Ami viszont a jövő évre vonatkozó előírásokat illeti, csupán öt alakulatnak kell támogatnia, így Brown úgy véli, éedemes lenne azzal kezdeniük. 

Brown magyarázatot vár bizonyos csapatoktól, ha elkaszálják az idei sprintfutamokatForrás: AFP/Andrej Isakovic

„Úgy gondolom, hogy előre kell mennünk, és már most fixálnunk kell a ’23-as évet a költségvetési sapka emelése nélkül – jelentette ki. – Utána pedig köthetünk kompromisszumot, és ’22-re kicsit megemelhetjük [a költségplafont], vagy ’22-ben töröljük [a sprintfutamokat]. Úgy vélem, [ez esetben] néhány istállónak ki kell állnia, hogy elmagyarázza a szurkolóknak, hogy miért nincsenek sprintversenyek.”

Szahír mellett a tervek szerint Imolában, Montrealban, Spielbergben, Zandvoortban és Interlagosban tartanának sprintkvalifikációt. Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója tavaly úgy fogalmazott, hogy a 2022-es sprintversenyekre vonatkozó szabályok megalkotásakor minden érintett érdekeit figyelembe fogják venni, beleértve a televíziós társaságokat és a szurkolókat is. Ugyanakkor teljesen mindegy, hogy például a formátumot vagy a pontozási rendszert megváltoztatnák-e, ha a költségplafonon nem tudnak megegyezni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK