A Honda főnöke elárulta, mitől függhet a márka visszatérése az F1-be

Forma-1, Azeri Nagydíj, Red Bull Racing, Honda logo
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 03: A detail shot of the Red Bull Racing RB16B nose during previews ahead of the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 03, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Honda sportigazgatója nem zárja ki, hogy a távozás ellenére a márka logója mégis szerepeljen a velük együttműködő csapatok autóin. Jamamoto Maszasi szerint a kiszállást rosszul időzítették, de bízik benne, hogy a cég negyedszer is vissza fog térni az F1-be.

Bár a Honda hivatalosan távozott a Forma-1-ből, de továbbra is együttműködik a Red Bull-lal és az Alpha Taurival, sőt, nemrég kiderült, hogy egészen az új formula 2026-os bevezetéséig a japán vállalat fogja legyártani és felkészíteni az erőforrásokat. Azt viszont már korábban is tudni lehetett, hogy a fejlesztés terén is van még feladatuk az idei szezon rajtjáig, hiszen most lehet utoljára módosítani az erőforrásokon, mielőtt ezt a területet befagyasztják.

Bár a Honda hivatalosan kiszállt, jelenleg fejleszti, majd évekig le fogja gyártani a Red Bull és az Alpha Tauri motorjait Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója múlt héten megerősítette, hogy a Honda jelentős teljesítménymennyiséget vesztett az E10-es, vagyis a tíz százalékban etanolt tartalmazó üzemanyagra történő átállás következtében. A japánok sportigazgatója erről nem beszélt, viszont azt elmondta, hogy ahol nem érzik szükségesnek, ott nem változtatnak.

– nyilatkozta Jamamoto Maszasi a RacingNews365.com-nak. – [Ugyanakkor] az E10-es üzemanyag miatt néhány elemen változtatnunk kell, szóval ezt meg fogjuk tenni.”

Bár a Red Bullnak és az Alpha Taurinak innentől kezdve hivatalosan a Red Bull Powertrains lesz a motorpartnere, nem kizárt, hogy valamilyen formában a Honda formálisan is képviseltetni fogja magát a kocsikon. Ennek következtében nem kizárt, hogy a japán vállalat logója továbbra is látható lesz az RB18-asokon, illetve az AT03-asokon.

Ez még függőben van, szóval várunk és majd meglátjuk – jelentette ki Jamamoto. – Egy ilyen döntéshez időre van szükség. Folytatunk megbeszéléseket arról, hogy [az autón] szükség van valamire, ami a Hondára utal, vagy sem.”

A Honda pont azok után távozik a Forma-1-ből, hogy Max Verstappen világbajnoki címével felértek a csúcsra, de a döntést már 2020 októberében bejelentették, így utólag nem volt mit tenni.

A helyzet valamennyire hasonlít a legutóbbi 2008-as kiszállásukhoz, amikor a következő évben a Brawn GP az ő gyárukat, illetve eszközeiket használva szerezte meg mindkét világbajnoki címet. Az 57 éves szakember tagadta, hogy a márka kockázatkerülő lenne, de elismerte, hogy az időzítés nem volt a legjobb.

Jamamoto elismerte, hogy rosszul időzítették a kiszállást Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Vállaljuk a rizikót, de nem tudunk versenyezni az üzlet jó működése vagy az üzleti oldalon meglévő stabilitás nélkül – magyarázta. – Szóval talán ezúttal is ez történt. Ebben az esetben a döntés meghozatalának időzítése elég rossznak bizonyult.”

A Hondának már ez volt a negyedik korszaka az F1-ben, vagyis most már viszonylag nagy mintán figyelhető meg, hogy időről időre visszatérnek a sorozatba. Jamamoto bízik benne, hogy ezúttal is így lesz, és azt is elárulta, hogy miben látja ennek a kulcsát.

Személy szerint remélem, és egyben arra számítok, hogy a Honda visszatér a Forma-1-be

– mondta az F1.com-nak. – Mindez attól függ, hogy a Honda fiatal alkalmazottai elég szenvedélyesek lesznek-e a motorsport iránt, és meg tudják-e győzni erről a felső vezetést. Azonban a történelem ismétli önmagát, szóval bízom benne, hogy megtörténhet [a visszatérés].”