Minden korábbinál fontosabb lesz az F1 topcsapatainak, hogy jó autót építsenek

Forma-1, abu-dzabi tesztelés 2021, második nap, Carlos Sainz, Ferrari
YAS MARINA CIRCUIT, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 15: Carlos Sainz, Ferrari SF90 Mule during the Abu Dhabi November testing at Yas Marina Circuit on Wednesday December 15, 2021 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Mark Sutton / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Hiába adnak nagyobb lehetőséget a fejlődésre a Forma-1 2022-es új szabályai, a költségvetési plafon miatt a nagycsapatok sem engedhetik meg maguknak, hogy mellényúljanak az új autókkal az év elején.

Laurent Mekies, a Ferrari sportigazgatójának szavai betekintést nyújtanak abba, hogy az idei Forma-1-es szezon miért állíthatja a szokottnál is nagyobb kihívás elé a topcsapatokat. Miközben a technikai szabályok merőben megváltoztak, és mindenkinek a nulláról kellett kezdenie a 2022-es autók megalkotását, nem szabad megfeledkezni arról, hogy a tavaly bevezetett költségplafon is szigorúbb lett, és most először fogja igazán megkötni a csapatok kezét a szezon közbeni fejlesztések terén.

A Ferrari úgy véli, nem fog tudni annyi szezon közbeni fejlesztést bevetni, mint 2018-ban, amikor a Mercedesszel harcolt a világbajnoki címért Forrás: Getty Images/COATES/Coates

Miután 2020 tavaszán berobbant a koronavírus-járvány, a Forma-1 az eredetileg 2021-re tervezett szabályváltozásokat 2022-re halasztotta, a költségplafont viszont már a tavalyi évtől kezdődően érvénybe léptette. Noha utóbbi már tavaly is bőven okozott fejtörést a topcsapatoknak – amelyeknek jelentősen csökkenteniük kellett a szervezetük méretét, amit részben átcsoportosítással oldottak meg – a fejlődésükre igazán komoly hatással csak az idei szezontól lehet.

A koronavírus-járvány gazdasági hatásait mérséklendő az F1 ugyanis a fejlesztések jelentős részét befagyasztotta, így az istállók ha akartak volna, sem tudtak volna teljesen új autót építeni a 2021-es szezonra, amely során szintén meg volt kötve a kezük. Mindehhez hozzájön hogy sokan nem is szándékoztak túl sokat foglalkozni az az évi kocsival, és már inkább 2022-re koncentráltak.

Az idén viszont visszatérhet a 2020 előtt tapasztalt szezon közbeni fejlesztési verseny, de a Ferrari szerint csak részben.

„Nem a 2021-es évvel összehasonlítva - hiszen akkor a nullához közelített a fejlesztések száma, de legalábbis nekünk nagyon kevés volt - de ha visszamegyünk 2019-be vagy 2018-ba, ahhoz képest szerintem kevesebb lesz.

– nyilatkozta Laurent Mekies.

A költségplafon nélkül a Ferrarinak nem kellene aggódnia azon, hogy mennyit fejleszthet szezon közben Forrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images/Mark Sutton

Ennek oka pedig nem más, mint az idei évre a különböző kivételeket nem számolva 140 millió dollárosra csökkentett költségplafon, amelyből muszáj egy jelentős részt a szezon közbeni fejlesztésekre fordítani, mivel ha valaki nem fejleszt, pillanatok alatt lemarad.

Ez az eddigi legnagyobb kihívás. Amint eldöntöttük ezt, ez az összeg áll a rendelkezésünkre aerodinamikai és mechanikai fejlesztésekre, majd miután az egyes részlegek megkapják, az aero részleg azt fogja mondani, hogy »rendben, ezzel két vagy három fejlesztésünk lesz«, utána pedig átvariáljuk a terveinket, hogy tartsuk ezt. Tulajdonképpen ezt csináljuk jelenleg. Hogy mekkora kihívást fog jelenteni, azt a többiekhez viszonyított versenyképesség dönti el" – magyarázta a Scuderia sportigazgatója.

Mekies arra utalt, hogy mivel merőben megváltoztak a szabályok, az utóbbi években megszokottnál nagyobb ütemű lesz a fejlődés, ezért aztán az év elején látott sorrend sokat változhat a szezon alatt. Mindez azt jelenti, hogy felértékelődnek a szezon közbeni fejlesztések, hiszen várhatóan nagyobb lesz az előrelépés is.

A költségplafon ugyanakkor azt is eredményezheti, hogy ha valaki mellényúl a szezon elején, az hosszú távon is hátrányba kerül, hiszen jelentős összeget kell majd fordítania az autója módosítására, amivel a szezon közbeni fejlesztésektől vesz el.

Ezért például aligha látunk olyat, mint amit a McLaren produkált 2009-ben, amikor a mezőny egyik, ha nem a leglassabb autója volt az övék a szezon elején, de az idény második felére futamgyőzelemre is képes (legalábbis Hamilton kezei között) kocsit faragtak belőle.

A McLaren 2009-ben nagyon rosszul kezdte a szezont, de jelentős forrásainak köszönhetően sikerült felzárkóznia Forrás: Getty Images/2009 Getty Images/Ker Robertson

„Amennyiben az év elején valaki nagy problémába ütközik, és a pályán kapott adatok nem egyeznek a szélcsatornában és a szimulációk során látottakkal és a többi, akkor a második vagy harmadik fejlesztési lépcsőre szánt pénz egy részét is be kell majd fektetni – mondta Mekies. – A problémát mindenképpen ki kell javítani, úgyhogy fogod az elemeket és kidobod a kukába, így birkózol meg a helyzettel."

2022-ben tehát hiába bízhatnak abban a csapatok, hogy idény közben is lehet majd a szokásosnál többet javulni, a költségplafon miatt, aki a szezont lépéshátrányban kezdi, az valamilyen módon a folytatásban is hátrányban lesz, hiszen nem kezdhet féktelen költekezésbe a felzárkózáshoz.