Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke, valamint Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint is változtatni kell a rendszeren, ami a döntéshozatalt illeti. Előbbi úgy véli, Michael Masi versenyigazgató leváltása nem elegendő.
A tavalyi évben jó néhány futam után volt hangos az F1-es közvélemény attól, hogy milyen döntések születtek egy-egy eset után. Mindez az utolsó két futamra csúcsosodott ki, hiszen Szaúd-Arábiában számos helyzetben megkérdőjelezhető ítéletek születtek, Abu-Dzabiban pedig igencsak ellentmondásos körülmények között dőlt el a világbajnokság.

A felháborodás középpontjában Michael Masi versenyigazgató áll, akit sokan alkalmatlannak tartanak erre a pozícióra, ennélfogva a leváltását követelik. Toto Wolff, aki Abu-Dzabiban igencsak megorrolt az ausztrál szakemberre, azonban úgy véli, mindez nem lenne elégséges lépés a sportág fejlődése szempontjából.
Attól tartok, nemcsak a versenyigazgató leváltásáról van szó, hanem az egész döntéshozatali rendszeren javítani kell – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke a nemzetközi média néhány képviselőjének. – Úgy vélem, a versenyigazgató nyilván nagy nyomás alatt van, aminek egy részéért mi vagyunk a hibásak. Én következetesebb döntéshozatalt szerettem volna, amivel sok vita elkerülhető lett volna az év során.”
Az idényzárón kétségtelenül a Mercedesnél kiálthattak igazságtalanságot, hiszen Lewis Hamilton szinte végig vezetett, és gyorsabbnak bizonyult Max Verstappennél. Ugyanakkor, az idény egészét figyelembe véve a holland pilóta volt a pechesebb, amibe a sportfelügyelői döntések is beletartoztak. Ez utóbbit Wolff is elismerte.
„Az utolsónak volt a legnagyobb hatása – utalt az év utolsó köreire. – Sportszakmai szempontból katasztrofális következményekkel járt, mert eldöntötte a világbajnokságot. Most azonban azt lehet mondani, hogy egész szezonban oda-vissza pattogott a labda. Néha mi voltunk a rossz oldalon, máskor szerencsésebbek voltunk.”
Az FIA létrehozott egy bizottságot, ami az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreit hivatott kivizsgálni, és levonni a megfelelő tanulságokat. Wolff reméli, hogy többek között ennek is köszönhetően előre tudnak lépni ezen a téren.

„Bizakodó vagyok, hogy együtt mindannyian, a csapatok, a pilóták, az FIA és a sportág [vezetése], képesek vagyunk megújítani a döntések meghozatalának módját, és erősebbé tenni a sportágat – jelentette ki. – Szerintem ezek a helyzetek, bármennyire fájdalmasak is, egyben lehetőséget is teremtenek arra, hogy javítsunk a sportágon.”
Marko szintén változást követel
A Mercedes és a Red Bull képviselői között ritkán van egyetértés, de most kijelenthető, hogy ez a helyzet. Helmut Marko ugyanis honfitársához hasonlóan szintén változásokat akar látni az F1 döntéshozatali rendszerében. A Red Bull tanácsadója szerint a szabályozó szervezet vezetésében bekövetkezett csere a jó irányba terelheti a folyamatokat.
Új elnöke van az FIA-nak, és amiket eddig hallottam róla, azok jól hangzanak – mondta Mohammed bin Szulajmról a ServuesTV-nek. –Újítani akar, és azt hiszem, Niki Lauda jelmondatára kell gondolnunk: »Engedjük őket ver4senyezni!« Ennek kell lennie a kiindulópontnak.”
Az idény utolsó futamain született néhány olyan döntés, amely összeegyeztethetetlen egy másik, nagyon hasonló szituációban hozott ítélettel. Marko szerint minden téren arra kell törekedni, hogy ez a jövőben megváltozzon.
„Nem látható következetesség a döntésekben, és emiatt az az érzésünk, hogy az egész véletlenszerűnek tűnik – fogalmazott. – A szabályoknak pontosabbaknak kell lenniük, de a sportfelügyelőknek is világosabb magyarázatot kell adniuk, és jobb döntéseket kell hozniuk. Tudnunk kell, hogy ha ezt vagy azt tesszük, akkor ilyen vagy olyan büntetést kapunk. Nem [úgy kellene működnie a rendszernek, hogy] egyszer ezt, máskor azt [kapjuk]."
Marko abban is egyetértett Wolff-fal, hogy a csapatfőnököknek nem szabadna kommunikálniuk a Masival. Az osztrák szakember úgy véli, a tavalyi idény során számos vitás döntés abból adódott, hogy az F1 versenyigazgatóját túlságosan is befolyásolni akarták.

„Csak képzeljük el, Masinak néha mindössze másodpercei vannak, talán tíz, hogy döntéseket hozzon – mutatott rá. – A sportigazgatónak valójában továbbítania kellene a csapatfőnök üzeneteit, a versenyigazgató felé, mert neki szabadon kellene döntenie. A versenyigazgatót senkinek nem szabadna piszkálnia, és a meghozandó döntést senki nem befolyásolhatja. Azt hiszem, [ez esetben] az összes incidens, amely főleg minket érintett, de más csapatokat is, például a Mercedest, elkerülhető lenne.”