Az F1-es versenyzők bohóccá, a sportág pankrációvá változhat az expilóta szerint

Forma-1, Abu-dzabi Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Max Verstappen, Red Bull
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 12: Race winner and 2021 F1 World Drivers Champion Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing stands with second placed Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP on the podium during the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 12, 2021 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Komoly kritikát fogalmazott meg Michael Masi versenyigazgatóval és az egész Forma-1-gyel szemben a korábban a Ferrarinál és a McLarennél is megforduló svéd expilóta.

Nem a jó irányba tart a Forma-1 az 1983 és 1991 között a sportágban többek között a Ferrari és a McLaren színeiben is versenyző, összesen 79 nagydíjon rajthoz álló Stefan Johansson szerint. A 65 esztendős expilóta keményen kritizálta Michael Masi versenyigazgatót amiatt, ahogyan „tálcán nyújtotta" a győzelmet és a világbajnoki címet Max Verstappennek az Abu-dzabi Nagydíjon, és kiemelte, az F1-nek el kell döntenie, hogy a szórakoztatás vagy a sport számára a fontosabb.

Johansson úgy érzi, Hamilton tökéletes futamát a versenyigazgató vette el tőle Forrás: Daimler AG/LAT Images for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd

„Először is, szerintem pozitív az F1-nek, hogy mindenki elmondja a véleményét, és mindkét oldalban ennyi a szenvedély, legyen szó Lewisról vagy Maxról – írta saját honlapján a svéd versenyző, majd rátért az utolsó futam végén történtekre. – Akár szándékos volt, akár nem, ez a vita elképesztően szórakoztató volt. Ugyanakkor úgy vélem, hogy valahol meg kell találni az egyensúlyt, mert

„Az egyetlen dolog, ahogyan ezt kezelni kellett volna, az ugyanaz, amit az utolsó előtti versenyen tett. Amint öt körrel a vége előtt beküldték a biztonsági autót, piros zászlóval félbe kellett volna szakítani a versenyt. Ez lett volna az egyetlen módja, hogy senkit ne hozzanak előnybe és az izgalom is megmaradjon a végéig" – utalt Johansson arra, hogy ebben az esetben mindenki kereket cserélhet és az összes lekörözött visszaveheti a körét. Így viszont szerinte Masi „tálcán nyújtotta át a győzelmet" Verstappennek és a Red Bullnak, miközben Hamilton „hibátlan" versenyt futott.

Verstappen az utolsó körben csente el a győzelmet Hamiltontól Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Bryn Lennon

Az utolsó F1-es futamán az 1991-es Kanadai Nagydíjon a Footwork színeiben rajthoz álló svéd szerint az Abu-Dzabiban történtek ráadásul rávilágítottak arra, hogy a Forma-1 nem a jó irányba tart. „Az utolsó futam elképesztően rossz döntések sorozatának a csúcspontja volt, amelyek eszkalálódni látszódtak a szezon előrehaladtával.

„A Netflix-sorozat nagy mértékben növelte az F1 népszerűségét, különösen az Egyesült Államokban. Tudom, hogy sok csapatnak és pilótának mi a véleménye róla, de nem lehet elvitatni a hatását. Személy szerint én 15 perc után kikapcsoltam. A jövőre nézve fontos megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Elismerem, hogy a közösségi média és a marketing minden téren fontos, de utálnám, ha a pilóták valamiféle komédiássá vagy bohóccá változnának ahelyett, hogy fiatal bátor emberekként tennék a dolgukat vasárnap délutánonként."

Marko megvédte Masit

Persze nem mindenkinek volt problémája a versenyigazgató döntéseivel, a Red Bull osztrák tanácsadója szerint ugyanis Masinak nagyon gyorsan kellett cselekednie, ezért felesleges őt hibáztatni. Azt ugyanakkor Helmut Marko is felvetette, hogy változtathatnának a szabályokon. „Minden másodpercek alatt történt, és Michael Masinak legyen mondva, versenykörülmények között akarta befejezni a futamot – nyilatkozta Marko a Servus TV-nek, majd kitért arra, hogy a NASCAR-ban használatos szabályt is bevezethetnék. – Ott akár hozzá is adnak egy kört a versenyhez, hogy zöld zászlónál fejezhessék be azt."

Marko szerint a "játékvezető" döntését el kell fogadni Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

Ezt egyébként az Egyesült Államok legnépszerűbb versenysorozatában "zöld-fehér-kockás zászlónak" hívják, ahol a zöld a szabad pályára, a fehér az utolsó körre, a kockás pedig természetesen a futam leintésére vonatkozik. Az F1-es sportszabályzatban ilyesmi természetesen nem szerepel, és kérdéses, hogy a csapatok mennyire örülnének a bevezetésének, hiszen a grammra kiszámolt üzemanyag-mennyiségek esetén akár gondba is kerülhetnének, ha a futam végén hirtelen egy körrel hosszabb versenytávval kellene számolniuk.

Marko kitért arra is, hogy Masi csak a Hamilton és Verstappen közé szorult lekörözöttek körvisszavételét tette lehetővé. „Mint a futballbíró esetében, neki is joga van ehhez, ezek tények. És ha ő így dönt, akkor ez az érvényes" – jelentette ki.