Társoldalunk:
Hírlevél

Az F1-es versenyzők bohóccá, a sportág pankrációvá változhat az expilóta szerint

2022.01.04. 09:11

Komoly kritikát fogalmazott meg Michael Masi versenyigazgatóval és az egész Forma-1-gyel szemben a korábban a Ferrarinál és a McLarennél is megforduló svéd expilóta.

Nem a jó irányba tart a Forma-1 az 1983 és 1991 között a sportágban többek között a Ferrari és a McLaren színeiben is versenyző, összesen 79 nagydíjon rajthoz álló Stefan Johansson szerint. A 65 esztendős expilóta keményen kritizálta Michael Masi versenyigazgatót amiatt, ahogyan „tálcán nyújtotta" a győzelmet és a világbajnoki címet Max Verstappennek az Abu-dzabi Nagydíjon, és kiemelte, az F1-nek el kell döntenie, hogy a szórakoztatás vagy a sport számára a fontosabb.

Johansson úgy érzi, Hamilton tökéletes futamát a versenyigazgató vette el tőleForrás: Daimler AG/LAT Images for Mercedes-Benz Grand Prix Ltd

„Először is, szerintem pozitív az F1-nek, hogy mindenki elmondja a véleményét, és mindkét oldalban ennyi a szenvedély, legyen szó Lewisról vagy Maxról – írta saját honlapján a svéd versenyző, majd rátért az utolsó futam végén történtekre. – Akár szándékos volt, akár nem, ez a vita elképesztően szórakoztató volt. Ugyanakkor úgy vélem, hogy valahol meg kell találni az egyensúlyt, mert a Masi által hozott döntéseknek semmilyen szinten nem volt értelme. A döntése teljes mértékben figyelmen kívül hagyta a józan észt azzal kapcsolatban, hogy mi lett volna a helyzet igazságos kezelése."

„Az egyetlen dolog, ahogyan ezt kezelni kellett volna, az ugyanaz, amit az utolsó előtti versenyen tett. Amint öt körrel a vége előtt beküldték a biztonsági autót, piros zászlóval félbe kellett volna szakítani a versenyt. Ez lett volna az egyetlen módja, hogy senkit ne hozzanak előnybe és az izgalom is megmaradjon a végéig" – utalt Johansson arra, hogy ebben az esetben mindenki kereket cserélhet és az összes lekörözött visszaveheti a körét. Így viszont szerinte Masi „tálcán nyújtotta át a győzelmet" Verstappennek és a Red Bullnak, miközben Hamilton „hibátlan" versenyt futott.

Verstappen az utolsó körben csente el a győzelmet HamiltontólForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Bryn Lennon

Az utolsó F1-es futamán az 1991-es Kanadai Nagydíjon a Footwork színeiben rajthoz álló svéd szerint az Abu-Dzabiban történtek ráadásul rávilágítottak arra, hogy a Forma-1 nem a jó irányba tart. „Az utolsó futam elképesztően rossz döntések sorozatának a csúcspontja volt, amelyek eszkalálódni látszódtak a szezon előrehaladtával. Ha ebbe az irányba megy tovább a Forma-1 és a szórakoztatás előbbre való lesz a sportnál, azzal nagyon veszélyes vizekre evezünk. Utálnám, ha az F1 a pankráció motorsportos verziójává változna, ami csak show, és a sport a szórakoztatás után jön."

„A Netflix-sorozat nagy mértékben növelte az F1 népszerűségét, különösen az Egyesült Államokban. Tudom, hogy sok csapatnak és pilótának mi a véleménye róla, de nem lehet elvitatni a hatását. Személy szerint én 15 perc után kikapcsoltam. A jövőre nézve fontos megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Elismerem, hogy a közösségi média és a marketing minden téren fontos, de utálnám, ha a pilóták valamiféle komédiássá vagy bohóccá változnának ahelyett, hogy fiatal bátor emberekként tennék a dolgukat vasárnap délutánonként."

Marko megvédte Masit

Persze nem mindenkinek volt problémája a versenyigazgató döntéseivel, a Red Bull osztrák tanácsadója szerint ugyanis Masinak nagyon gyorsan kellett cselekednie, ezért felesleges őt hibáztatni. Azt ugyanakkor Helmut Marko is felvetette, hogy változtathatnának a szabályokon. „Minden másodpercek alatt történt, és Michael Masinak legyen mondva, versenykörülmények között akarta befejezni a futamot – nyilatkozta Marko a Servus TV-nek, majd kitért arra, hogy a NASCAR-ban használatos szabályt is bevezethetnék. – Ott akár hozzá is adnak egy kört a versenyhez, hogy zöld zászlónál fejezhessék be azt."

Marko szerint a "játékvezető" döntését el kell fogadniForrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

Ezt egyébként az Egyesült Államok legnépszerűbb versenysorozatában "zöld-fehér-kockás zászlónak" hívják, ahol a zöld a szabad pályára, a fehér az utolsó körre, a kockás pedig természetesen a futam leintésére vonatkozik. Az F1-es sportszabályzatban ilyesmi természetesen nem szerepel, és kérdéses, hogy a csapatok mennyire örülnének a bevezetésének, hiszen a grammra kiszámolt üzemanyag-mennyiségek esetén akár gondba is kerülhetnének, ha a futam végén hirtelen egy körrel hosszabb versenytávval kellene számolniuk.

Marko kitért arra is, hogy Masi csak a Hamilton és Verstappen közé szorult lekörözöttek körvisszavételét tette lehetővé. „Mint a futballbíró esetében, neki is joga van ehhez, ezek tények. És ha ő így dönt, akkor ez az érvényes" – jelentette ki.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK