A Honda F1-es főnöke teljesen reményvesztetté vált, miután a McLaren kirúgta őket

Forma-1, Mexikói Nagydíj, 2017, Jamamoto Maszasi, Honda, McLaren
YAMAMOTO Masashi, General Manager Motorsport Division Honda Motor, ambiance portrait during the 2017 Formula One World Championship, Mexico Grand Prix from october 26 to 29 in Mexico - Photo Florent Gooden / DPPI (Photo by FLORENT GOODEN / DPPI Media / DPPI via AFP)
Vágólapra másolva!
Nem sokon múlt, hogy a Honda már a 2017-es szezon után hátat fordítson a Forma-1-nek, még a japánok F1-es főnöke sem látta a fényt az alagút végén. Aztán jött a Red Bull és Franz Tost, a bikások testvércsapatának főnöke.

Az F1-ből a tavalyi év végén hivatalosan kiszálló Honda legutóbbi időszaka igencsak felemásra sikeredett a sportágban, hiszen 2015-től 2017-ig semmit sem nyertek a McLarennel, majd jött egy átmeneti év a Toro Rossóval, míg végül 2019-ben a Red Bull-lal összejött a hőn áhított első hely, tavaly pedig világbajnoki címmel a zsebükben távozhattak. Jamamoto Maszasi, a japánok F1-es főnöke elárulta, hogy a McLarennel való szakítás után ő is teljesen reményvesztetté vált.

Jamamoto is hajlott rá, hogy a mclarenes kudarc után távozniuk kell Forrás: DPPI via AFP/Florent Gooden

– vallotta be a The-Race.comnak a japán szakember. – Az igazgatótanács néhány tagja feltette a kérdést, hogy »Miért folytatjuk ezt? Miért nem szállunk ki?« Én is azt gondoltam, hogy talán az lenne a legjobb.

Az előzmények ismeretében ez pedig teljességgel érthető, hiszen a Honda három szezon alatt nemhogy nem nyert, de dobogóra sem tudott állni a McLarennel, és 60 verseny alatt mindössze 133 pontot gyűjtöttek.

Miután a 2017-es koncepcióváltás sem hozta meg a várt eredményt, a McLarennek elege lett és kiadta a japánok útját, akiket a mezőny akkor leggyengébb csapata, az éppen egy évvel korábbi Ferrari-motorokat használó, a csőd széléről visszatáncoló Sauber is kikosarazott. Ennyire voltak mélyen.

A Toro Rosso és a Honda első közös éve a kísérletezésről szólt Forrás: Peter Fox/Getty Images

Végül azonban nem szálltak ki, mivel a Red Bull már a fejlődés jeleit mutató 2017-es szezon során látott bennük fantáziát. Ám Maszasi elárulta, hogy először nem Helmut Markóval és Christian Hornerrel, hanem Franz Tosttal, az Alpha Tauri (akkor Toro Rosso) csapatfőnökével egyezetettek. „Franz Tost volt, aki valójában azt mondta, hogy a Honda meg tudja csinálni ezt.

Mielőtt Helmuttal beszéltünk, Franzzal diskuráltunk egy kicsit."

A Honda így 2018-ra a Toro Rosso motorpartnere lett (a Renault Carlos Sainzért cserébe belement, hogy a bikások kisebbik csapata felbonthassa motorszállítói szerződését), és abban az évben óriási szerepet játszott a japánok fejlődésében, akik amellett, hogy sokkal nagyobb részt vállalhattak az F1-gyel és az FIA-val való kommunikációból és a sportág politikai oldalából (a McLaren ezekbe nem engedett beleszólást nekik), a motorfejlesztés terén is szabadabb kezet kaptak, és sokkal nyíltabb kapcsolatot építettek ki, mint a wokingiakkal.

Franz Tostnak (jobbra) kulcsszerepe volt abban, hogy a Honda nem szállt ki a 2017-es szezon után Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

A sikereik tükrében pedig az sem csoda, hogy a 2015-ben és 2016-ban velük együtt szenvedő Jenson Button sajnálja, amiért egykori csapata 2017-ben ajtót mutatott nekik. „Ott voltam velük a hibrid-projekt kezdetén, és nem volt könnyű dolguk. Küszködtek az elején. Nyilván néhány évvel le voltak maradva mindenkitől és rengeteg megbízhatósági gonddal szembesültek.

Most, egy olyan csapattal dolgozva, mint a Red Bull, úgy tűnik, hogy elég jó partneri kapcsolatot alakítottak ki" – nyilatkozta az Autosportnak a 2009-es világbajnok.