Társoldalunk:
Hírlevél

Az Aston Martin idén is profitálna a Mercedes tavalyelőtti lemásolásából

2022.01.03. 21:09

Sokat tanult a 2020-ban (még Racing Point néven) Mercedes-klónt készítő Aston Martin, miközben az elmúlt nyolc szezon konstruktőri világbajnokának filozófiáját követte. Andrew Green technikai igazgató szerint ez a teljesen új 2022-es autó esetében is jól fog jönni nekik.

Az akkor még Racing Point néven működő, az idei szezonra Aston Martinná változó silverstone-i istálló nagy feltűnést keltett a 2020-as szezon előtti teszteken azzal, hogy a Mercedes 2019-es autójára megszólalásig hasonlító versenygéppel állt elő. A sokak által csak pink Mercedesnek nevezett autóval a csapat lemásolta a W10-est (Andrew Green technikai igazgató szerint nem ez a megfelelő kifejezés), majd sikeresen megvédte az ötletét, noha a fékhűtők egyezése miatt pontlevonásban részesült. A tavalyi szezonra a fejlesztések nagy arányú befagyasztása miatt maradt a 2020-as koncepció, de a csapat a fejlesztésekkel a saját útját járta, viszont jóval kevésbé zárt sikeres évet. Green szerint azonban mindenképpen profitáltak a másolósdiból.

A 2020-as Racing Point és a 2020-as Mercedes egymás mellettForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

„Egyértelműen felnyitotta a szemünket új munkamódszerekre, koncepciókra és ötletekre. Valamint lehetővé tette, hogy ezt a fajta gondolkodást bizonyos mértékig a 2021-es, és egyértelműen a 2022-es autó esetében is kövessük" – ecsetelte Green a The-Race.comnak, hogy milyen előnyei voltak a Mercedes koncepcióját követő útnak.

Mivel a 2019-es Mercedes terveihez nem férhettek hozzá, a silverstone-i gárdának saját magának kellett rájönnie arra, hogy mitől olyan jó a W10-es, ennek feltárása alatt pedig ők is rengeteget tanultak. „Amit csináltunk, hogy megnéztük az autót, és elkezdtük feltérképezni, hogy miért volt jelentősen gyorsabb, mint mindenki más gépe. Elvégeztük a saját felfedezéseinket, ezt a folyamatot pedig nem lehet lerövidíteni. Ez nem másolat, hanem egy olyan ötlet fejlesztése, amelynél az embernek van valami fogalma arról, hogy mi lehet a válasz, de attól még el kell jutnia oda, és rengeteg fejlesztésre és munkára van szükség a megértéshez" – magyarázta Green.

„Bizonyos szempontból pedig ez még nehezebb is, mivel néha az irány eltér attól, amit az ember helyesnek gondol. Szerintem a csapat nagyszerű munkát végzett az autó mögötti filozófia megértésével" – utalt arra, hogy mindig szem előtt kellett tartaniuk, hogy ne térjenek el a Mercedes által követett filozófiától.

Az Aston Martin AMR01-es is nagyon hasonlított a Mercedes autójáraForrás: AFP/Andrej Isakovic

„Ha megnézzük a rajtrácsot, sok más csapat is követte ezt a filozófiát. Azt csinálták, amit mi 2020-ban. Fogták a leggyorsabb autót filozófiáját, és kifejlesztették a sajátjukat. Ez nem egy új koncepció, csak mindenki rákapott, mert szerintem elég jó munkát végeztünk, más csapatokat ez pedig egy kicsit dühített" – mondta az Aston Martin technikai igazgatója, majd elismerte, hogy óriási csapás volt nekik az alacsony padlószögű autókat (ők és a Mercedes használnak ilyet) érzékenyebben érintő új padlólemez-szabály, és már az rengeteg erőforrásukat felemésztette, hogy visszanyerjék az elveszített leszorítóerőt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK