A balesetek a szokásosnál is jobban megnehezíthetik a Ferrari helyzetét

Forma-1, Szaúd-arábiai Nagydíj, péntek, Charles Leclerc, Ferrari, baleset
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc reacts after crashing during the second practice session of the Saudi Arabian Grand Prix at the Jeddah Corniche Circuit in Jeddah on December 3, 2021. (Photo by Giuseppe CACACE / AFP)
Vágólapra másolva!
Laurent Mekies elárulta, a tavalyi szezonnal ellentétben idén pénzügyi szempontból már nem igazán férnek bele a balesetek a Ferrarinál. A maranellóiak sportigazgatója leszögezte, az esetleges kezdeti nagy különbségek után hamar összerázódik a mezőny.

Idén sok szempontból megváltozik a Forma-1 a tavalyi évhez képest. Természetesen ezek közül a leglényegesebb, hogy a csapatoknak forradalmian új technikai szabályok mentén kell megépíteniük a 2022-es autót, de emellett akad néhány egyéb tényező, ami szintén befolyásolja az istállók működését.

Jövőre már kevésbé férnek bele a balesetek, valószínűleg nem csak a Ferrarinál Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

A 2021-ben bevezetett költségvetési plafon immáron 145 helyett 140 millió dollár, vagyis a csapatok csak ennyiből gazdálkodhatnak. Ezzel párhuzamosan az előző évvel ellentétben nem lesz befagyasztva a fejlesztési területek nagy része, vagyis az előző idényhez képest több új alkatrész várható az év folyamán.

– idézi Laurent Mekiest, a Ferrari sportigazgatóját a RacingNews365.com. –Több fejlesztés lesz, mint 2021-es idényben, ugyanakkor kevesebb, mint 2018-ban vagy 2019-ben.”

Mindez pedig a versenyzőkre is hatással lehet, legalábbis a kockázatvállalás mértékének szempontjából. Tavaly Charles Leclerc és Carlos Sainz is többször összetörte az autót, aminek akkor nem lett súlyosabb következménye, idén viszont nagy kárt okozhatnak a csapatuknak az ilyen hibákkal, ami vélhetően a mezőny többi tagjára is igaz.

Arra biztattuk a pilótáinkat, hogy tapogassák ki a határaikat, mivel a kettejük közötti versengés segít nekünk a továbblépésben – emlékezett vissza a francia szakember. – Idén (az idézett mondatok még tavaly hangzottak el – a szerk.) viszonylag keveset fejlesztettünk az autón, [ezért] a költségvetés szempontjából jobban együtt tudtunk élni a balesetekkel.

Ez 2022-ben másképp lesz, mivel minden pénzre szükségünk van a kocsi fejlesztésére.”

Ami az idei autókat illeti, mindenki csak találgatja az erőviszonyokat. Mindez nem meglepő, hiszen a csapatok háza tájáról nem nagyon érkeznek konkrét információk. Mekies elmondása alapján a Ferrarinál sem tudják, hogy mi a valós helyzet.

A Ferrarinál sem tudják, hogy mennyire lesz versenyképes a 18 colos felnire szerelt abroncsokkal (a képen) rendelkező autó Forrás: Zak Mauger / LAT Images/Motorsport Images/Zak Mauger

„Fogalmunk sincs, hogy állunk a többiekhez képest – jelentette ki. – [A 2022-es szabályokat illetően] nincs összehasonlítási alap. Az elején hatalmas volt a köridőveszteség, de ebből sokat behoztunk, azonban senki nem tudja, hogy ez elegendő-e. Barcelonában pályára küldjük az autót [a tesztelés során], és reméljük, hogy úgy viselkedik, ahogyan azt a szimulációk és a szélcsatorna [adatai] ígérik.”

Sokan attól félnek, hogy az új szabályrendszerben lesz egy, jobb esetben két kiemelkedő csapat, de az FIA-nál valószínűnek tartják, hogy idővel zárul az olló. Mekies úgy véli, hogy erre nem is kell annyira sokat várni.

Hat hét után kisebb lesz [a különbség], 2023-ban pedig nagyjából ugyanolyanok lesznek az autók

– vélekedett. – [Az előrelépés] lehetséges mértéke egyszerűen sokkal kisebb lesz, mint ma. Az autókat nyilván nehezebb lesz vezetni, és sok fog múlni azon, hogy a pilóta hogyan alkalmazkodik ehhez. Jól fel vagyunk szerelkezve Charles és Carlos személyében, akik más-más módon érik el a céljaikat.”

A Mercedes számol a Ferrarival

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, még ha nem is mondta ki konkrétan, de utalt rá, hogy a Ferrari erős lehet az idei szezonban. Kollégája, a Mercedest irányító Toto Wolff viszont már sokkal egyértelműbben fogalmazott ezzel kapcsolatban. Az osztrák üzletember versenyképes Ferrarira számít.

Teljes mértékben számolnunk kell azzal, hogy a következő szezonban ott lesznek az élmezőnyben, mert sok aerodinamikai fejlesztési lehetőségük volt a gyenge 2020-as idény miatt

– utalt a szélcsatorna használatának időtartamára, amit a konstruktőri helyezés alapján határoztak meg. – Nagyszerű szervezetről van szó, és minden szükséges erőforrás a rendelkezésükre áll, ezért mindenképpen ott vannak a radarunkon. Nem csak a Ferrari, van néhány más csapat is, amely nagyon jól szerepelhet.”