Szívszorító üzenet egy szerelőtől: több empátiát kérünk az F1-től!

Forma-1, szerelő
Mechanics work on the car of Ferrari's Spanish driver Carlos Sainz Jr prior to the first practice session for the Formula One Russian Grand Prix at the Sochi Autodrom circuit in Sochi on September 24, 2021. (Photo by Alexander NEMENOV / AFP)
Vágólapra másolva!
Az egyre több verseny igen káros mellékhatásokat okoz a szerelők túlhajszolásával. Erről osztott meg szomorú részleteket az egyik F1-es személyzet tagja, aki több megértést és figyelmet vár a sportág felsővezetésétől.

23 lett, maradhat? Jövőre ennyi futamot rendeznek a rekordhosszúságú szezonban, pedig már a 20-ra bővítés idején is felmerültek aggályok az F1-es személyzet terhelésére vonatkozóan. A szerelők és egyéb technikusok legkésőbb a verseny előtti hét közepén már az előkészületekkel foglalkoznak és nem ritkán csak a verseny másnapján szusszanhatnak, ráadásul a napi munkaterhelésük sok-sok óra lehet, ha váratlan javításokat kell elvégezni, mindennek a tetejébe a sztárokkal ellentétben nem magángépeken, hanem kevésbé rugalmas közlekedéssel kereskedelmi járatokon utaznak egyik helyszínről a másikra, a családjuk meglátogatására sincs mindig idő két hétvége között.

Egy mercedeses szerelő Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A csapatfőnökök hozzáállása eltérő a témához:

akad, aki a bevételeket tartja szem előtt és szerinte mindenki szabad akaratából van itt,

mások több empátiát tanúsítanak és felszólaltak a személyzet kifacsarása ellen.

A héten a világ egyik vezető szakoldala, az Autosport közölte egy F1-es szerelő gondolatait, aki úgy tapasztalja, "vízválasztóhoz" érkeztünk az egyre több versennyel és tripla hétvégével (három egymás utáni héten rendezett nagydíjjal).

„Még egyik évben sem beszéltek olyan sokan a kiszállásról, mint idén, amióta itt vagyok a sportban – állapította meg. – Általában egy szezon végén két-három csapattag dönt úgy, hogy nem akar ezután versenyekre menni, idén azonban nagyon sokan gondolják így. Azt hiszem, a koronavírus hatására egyre többen ismerik fel, hogy az F1-en kívül is van élet."

Nélkülözhetetlenek, de nem mindig törődnek velük megfelelően Forrás: AFP/Alexander Nemenov

A probléma nem újkeletű, már sok éve is létezett, ahogy egy sikeres csapatoknál dolgozó szakember külön könyvben részletesen vallott róla. A most megszólaló szerelő kijelentette, a sport szeretete miatt választják ezt a munkát, nem könnyű melóra vágynak. Csakhogy mindez nagyon sokat kivesz belőlük. „Észre sem vesszük, mennyit, amíg vissza nem megyünk a gyárba egy szokványos nyolcórás napra – mondta. – Szinte komikus, hogy az olyan rövidnek tűnik!"

„Nincs lazítás, nincs idő a feltöltődésre. Onnantól, hogy megérkezünk a géppel, dolgozunk, és egy ilyen utazás borzasztó tud lenni egy szűk turistaosztályon, ahol alig vagy egyáltalán nem alszunk."

Munkában az Alpha Tauri egyik szerelője Forrás: Getty Images via AFP/2021 Getty Images/Peter Fox

„Amikor beüt a mély fáradtság, az szörnyű. Távol a szeretteidtől és az otthonodtól nagyon magányosnak érezheti magát az ember. Aztán mikor hétfő délelőtt vagy este hazaérünk, és akkor már napok óta nem aludtunk rendesen, az kihat a magánéletünkre is. Ezt megszenvedik a kapcsolataink, mert kiborít a partnered vagy máshol jár az agyunk. Ez sem velünk, sem másokkal nem tisztességes."

„Nemcsak mentálisan, fizikailag is ki vagyunk szipolyozva. A szezon során egyre több a sérülés. A csapatoknál vannak orvosok és gyógytornászok, hogy figyeljenek ránk, de a legegyszerűbb megoldás telepumpálni bennünket fájdalomcsillapítókkal. Semelyik általános orvos sem mondaná azt, hogy folytassuk, amit csinálunk."

Hozzátette, a garázsban is romolhat a légkör, ahogy a túlhajszolt, elvonulási lehetőséggel nem rendelkező tagok hibáznak, ami negatív spirálhoz, még nagyobb lelki terheléshez vezet. „Ez a mérgező légkör a versengő környezetből ered. Olyan, mint egy vállalatnál, ahol akik nem jutnak feljebb a ranglétrán, szörnyen kezdenek viselkedni másokkal."

Szerelők az Aston Martinnál Forrás: AFP/Hamad I Mohammed

A vírustesztelés fokozta a nehézségeket, mert egyes csapatok szándékosan úgy időzítették, hogy az illető egy pozitív mintával nehogy kiessen a munkából, és amikor nagyon sokat kellett várni az eredményre, az szintén a szabadidő rovására ment.

A szerelő kifejtette, hogy a legkeményebb része az évnek a végén volt, amikor szó szerint átutazták a világot, egyik hétről a másikra Mexikóban, Brazíliában, majd Katarban versenyeztek, különböző időzónákban. Problémának tartja, hogy szerinte nem akarnak tudomást venni a problémáról.

– mondta. – Az a benyomásunk, hogy a felsővezetés nem akarja felmérni a szerelők és technikusok állapotát, mert félnek az eredménytől. Ha ismerik az állapotunkat és tudják, hogyan kell bánni velünk, akkor a szerelők nem elég fontosak és nem éri meg pénzt fordítani rájuk."

Többen küszködnek problémákkal Forrás: AFP/Pedro Pardo

„Ettől olyan érzésünk támad, hogy ha lelkileg megtörünk, és ismerek olyan kollégát, akinél előfordult, akkor nem kapunk támogatást. Senki sem jön oda hozzánk. Amikor az F1-es naptár bővítésének terheléséről esik szó, néhány csapatfőnök csak annyit mondott, ha nem tetszik, elmehetünk."

A fizetésről azt mondta, húsz éve nagyjából stagnálnak.

Pozitívumként azért megemlítette, hogy a személyzetnek segítség a nagydíjakon a munkaidő-keret bevezetése, a tesztelések megkurtítása, valamint az, hogy a csapatok belátták, anyagilag nem sokkal rosszabb külön szobákban elszállásolni a szerelőket. Ismer olyan csapatot is, amely váltogatta a nagydíjakra utazó stáb összetételét, és ez szerinte nagyon hatásos volt.