Társoldalunk:
Hírlevél

Szívszorító üzenet egy szerelőtől: több empátiát kérünk az F1-től!

2021.12.26. 11:48

Az egyre több verseny igen káros mellékhatásokat okoz a szerelők túlhajszolásával. Erről osztott meg szomorú részleteket az egyik F1-es személyzet tagja, aki több megértést és figyelmet vár a sportág felsővezetésétől.

23 lett, maradhat? Jövőre ennyi futamot rendeznek a rekordhosszúságú szezonban, pedig már a 20-ra bővítés idején is felmerültek aggályok az F1-es személyzet terhelésére vonatkozóan. A szerelők és egyéb technikusok legkésőbb a verseny előtti hét közepén már az előkészületekkel foglalkoznak és nem ritkán csak a verseny másnapján szusszanhatnak, ráadásul a napi munkaterhelésük sok-sok óra lehet, ha váratlan javításokat kell elvégezni, mindennek a tetejébe a sztárokkal ellentétben nem magángépeken, hanem kevésbé rugalmas közlekedéssel kereskedelmi járatokon utaznak egyik helyszínről a másikra, a családjuk meglátogatására sincs mindig idő két hétvége között.

Egy mercedeses szerelőForrás: AFP/Andrej Isakovic

A csapatfőnökök hozzáállása eltérő a témához: akad, aki a bevételeket tartja szem előtt és szerinte mindenki szabad akaratából van itt, mások több empátiát tanúsítanak és felszólaltak a személyzet kifacsarása ellen.

A héten a világ egyik vezető szakoldala, az Autosport közölte egy F1-es szerelő gondolatait, aki úgy tapasztalja, "vízválasztóhoz" érkeztünk az egyre több versennyel és tripla hétvégével (három egymás utáni héten rendezett nagydíjjal).

„Még egyik évben sem beszéltek olyan sokan a kiszállásról, mint idén, amióta itt vagyok a sportban – állapította meg. – Általában egy szezon végén két-három csapattag dönt úgy, hogy nem akar ezután versenyekre menni, idén azonban nagyon sokan gondolják így. Azt hiszem, a koronavírus hatására egyre többen ismerik fel, hogy az F1-en kívül is van élet."

Nélkülözhetetlenek, de nem mindig törődnek velük megfelelőenForrás: AFP/Alexander Nemenov

A probléma nem újkeletű, már sok éve is létezett, ahogy egy sikeres csapatoknál dolgozó szakember külön könyvben részletesen vallott róla. A most megszólaló szerelő kijelentette, a sport szeretete miatt választják ezt a munkát, nem könnyű melóra vágynak. Csakhogy mindez nagyon sokat kivesz belőlük. „Észre sem vesszük, mennyit, amíg vissza nem megyünk a gyárba egy szokványos nyolcórás napra – mondta. – Szinte komikus, hogy az olyan rövidnek tűnik!" 

Csak akkor látjuk, mennyire abnormális életet élünk a versenypályákra utazva, amikor hazaérünk. 

„Nincs lazítás, nincs idő a feltöltődésre. Onnantól, hogy megérkezünk a géppel, dolgozunk, és egy ilyen utazás borzasztó tud lenni egy szűk turistaosztályon, ahol alig vagy egyáltalán nem alszunk."

Munkában az Alpha Tauri egyik szerelőjeForrás: Getty Images via AFP/2021 Getty Images/Peter Fox

„Amikor beüt a mély fáradtság, az szörnyű. Távol a szeretteidtől és az otthonodtól nagyon magányosnak érezheti magát az ember. Aztán mikor hétfő délelőtt vagy este hazaérünk, és akkor már napok óta nem aludtunk rendesen, az kihat a magánéletünkre is. Ezt megszenvedik a kapcsolataink, mert kiborít a partnered vagy máshol jár az agyunk. Ez sem velünk, sem másokkal nem tisztességes." 

„Nemcsak mentálisan, fizikailag is ki vagyunk szipolyozva. A szezon során egyre több a sérülés. A csapatoknál vannak orvosok és gyógytornászok, hogy figyeljenek ránk, de a legegyszerűbb megoldás telepumpálni bennünket fájdalomcsillapítókkal. Semelyik általános orvos sem mondaná azt, hogy folytassuk, amit csinálunk." 

Akik nem a fájdalomcsillapítókat választják, azok az alkoholhoz nyúlnak, és az sem jó. Hozzátette, a garázsban is romolhat a légkör, ahogy a túlhajszolt, elvonulási lehetőséggel nem rendelkező tagok hibáznak, ami negatív spirálhoz, még nagyobb lelki terheléshez vezet. „Ez a mérgező légkör a versengő környezetből ered. Olyan, mint egy vállalatnál, ahol akik nem jutnak feljebb a ranglétrán, szörnyen kezdenek viselkedni másokkal."

Szerelők az Aston MartinnálForrás: AFP/Hamad I Mohammed

A vírustesztelés fokozta a nehézségeket, mert egyes csapatok szándékosan úgy időzítették, hogy az illető egy pozitív mintával nehogy kiessen a munkából, és amikor nagyon sokat kellett várni az eredményre, az szintén a szabadidő rovására ment.

A szerelő kifejtette, hogy a legkeményebb része az évnek a végén volt, amikor szó szerint átutazták a világot, egyik hétről a másikra Mexikóban, Brazíliában, majd Katarban versenyeztek, különböző időzónákban. Problémának tartja, hogy szerinte nem akarnak tudomást venni a problémáról. 

A legnagyobb segítség az lenne, ha egy kis együttérzést mutatnának az F1 magasabb szintjén 

– mondta. – Az a benyomásunk, hogy a felsővezetés nem akarja felmérni a szerelők és technikusok állapotát, mert félnek az eredménytől. Ha ismerik az állapotunkat és tudják, hogyan kell bánni velünk, akkor a szerelők nem elég fontosak és nem éri meg pénzt fordítani rájuk."

Többen küszködnek problémákkalForrás: AFP/Pedro Pardo

„Ettől olyan érzésünk támad, hogy ha lelkileg megtörünk, és ismerek olyan kollégát, akinél előfordult, akkor nem kapunk támogatást. Senki sem jön oda hozzánk. Amikor az F1-es naptár bővítésének terheléséről esik szó, néhány csapatfőnök csak annyit mondott, ha nem tetszik, elmehetünk." A fizetésről azt mondta, húsz éve nagyjából stagnálnak. 

Pozitívumként azért megemlítette, hogy a személyzetnek segítség a nagydíjakon a munkaidő-keret bevezetése, a tesztelések megkurtítása, valamint az, hogy a csapatok belátták, anyagilag nem sokkal rosszabb külön szobákban elszállásolni a szerelőket. Ismer olyan csapatot is, amely váltogatta a nagydíjakra utazó stáb összetételét, és ez szerinte nagyon hatásos volt.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK