Társoldalunk:
Hírlevél

Hamilton vádjáért Sennától majdnem elvették az F1-es jogosítványt

2021.12.27. 07:40

A nagy visszhangot kiváltó szezonzáró verseny kapcsán felidézzük az egyik legendás finálét (sőt, gyakorlatilag két egymás követőt), amikor a sportág legendája, Ayrton Senna Lewis Hamiltonhoz és a Mercedeshez hasonló módon megharagudott az F1-et irányító testületre.

A 2021-es szezonzáró miatt a Mercedesnél úgy érzik, "elrabolták" tőlük a vb-címet. Egyértelmű, hogy a hivatalos szövetségre, az FIA-ra neheztelnek, fő arcaik tiltakozásként nem mentek el az év végi díjátadó gálára (bár Max Verstappennek személy szerint gratuláltak, elismerték, hogy megérdemelten lett világbajnok), és azóta Lewis Hamilton például leiratkozott az F1 Instagram-csatornájának követéséről. Bár a nagy port kavaró biztonsági autós fázisról azóta sem mondta el a véleményét nyilvánosan, sejthető, hogy megbántva érzi magát. (Főnöke, Toto Wolff azóta sem tudja megemészteni, hogy vesztettek)

Talán nem is először érez így Hamilton: az emlékezetes 2007-es Brazil Nagydíjon, amikor Kimi Räikkönen szinte csodával határos módon elhappolta előle a vb-címet, rejtélyes műszaki hibával szembesült, és évekkel később elejtett egy megjegyzést, amivel mintha konspirációra célzott volna, de nem fejtette ki, mit ért azalatt, hogy a McLaren nem nyerhette meg a bajnokságot (a kémügy évében). (Egy évvel később, 2008-ban viszont pont ő volt az, aki hihetetlen szerencsével megnyerte első vb-címét, az utolsó kör utolsó felében megelőzve a drámaian lelassuló Timo Glockot. A konspiráció abban az évben is felmerült a végül második helyen végző Massa rajongóinak egy részében, aki a célvonalon, a kockás zászló alatt még bajnoknak érezhette magát.)

Hamiltonnak peche volt az utolsó körök eseményeivelForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Bryn Lennon

Hamilton hőse Ayrton Senna, és a hatalmas sikerek mellett újabb közös metszet a karrierükben, hogy nagyon mérgesek voltak az F1-et irányító hivatalos szervezet egyik döntése miatt. Hamiltont az FIA versenyigazgatója, Michael Masi sújtotta akaratlanul, Sennát a szervezet jogelődje és vezetője, a FISA és Jean-Marie Balestre, de talán szándékosan. A brazil klasszis 1991-ben, a Japán Nagydíj idején borult ki az előző két évben az ottani események miatt.

Senna konspirációs elmélete

„Megbocsáthatatlan, ami történt. Még mindig szenvedek a megemésztésével, ha rágondolok – nyilatkozta. – Rossz volt a viszonyom Balestrével. Mindannyian tudjuk, mi történt."
Mivel három évtizeddel később járunk, felidézzük: 1989-ben Senna ütközött Alain Prosttal a sikánban Szuzukában, miközben támadta. Csapattársa kiesett, ő viszont tovább ment és nyert, csakhogy később kizárták a futamról, amiért a sikánt nem teljesítve tért vissza a pályára, így Prost megnyerte a bajnokságot. Ezen a McLaren fellebbezése sem változtatott.

Senna és Prost ütközése után a brazil tovább tudott menni, de diszkvalifikáltákForrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Világos, hogy politikai és gazdasági csoportok manipulálták az eseményeket a színfal mögött, hogy Prost világbajnok legyen.

– fakadt ki Senna egy brazíliai sajtótájékoztatón. Hogy pontosan mire gondolt, nem tudni, annyi biztos, hogy Balestrét és Prostot összeköti a francia nemzetiség, de utóbbi ekkor már kétszeres bajnok volt, nem ez lett volna a franciák első vb-címe a Forma-1-ben, és az előző évben Senna is bezsebelte első diadalát.

A brazil az utolsó verseny után mondott olyat, hogy talán nem tér vissza – érdekes megfigyelni a párhuzamot a spekulációval Hamilton visszavonulásáról –, felmerült az is, hogy az IndyCarban folytatja.

Kőkemény szankciót lengettek be

A vádnak hamar híre kelt, és Balestre decemberben találkozóra hívta Sennát, hogy elsimítsák a feszültséget – nem sikerült. A pilóta nem tanúsított megbánást, és a Motorsport Világtanács úgy határozott, addig nem adják meg neki a szuperlicenszet (az F1-es „jogosítványt") a szezonra, amíg vissza nem vonja az állításait.

Senna és előtte a FISA elnöke, Jean-Marie BalestreForrás: AFP/Jean-Loup Gautreau

Erről januárban tájékoztatták a nyilvánosságot, miközben a McLaren egy másik bíróságon próbálta támadni a sikertelen szuzukai fellebbezés kezelését. Prost 1990-től már a Ferrarinál versenyzett, így érthető, a csapat miért szeretett volna másik 1989-es pilótájának kedvezni.

Senna és Balestre sokáig nézett farkasszemet egymással, egyikük sem engedett.

Február közepén a hivatalos nevezési listát úgy hirdették ki, hogy a McLarennél Gerhard Berger és a tesztpilóta Jonathan Palmer indul. De ez az állapot röpke egy órán át sem tartott, a FISA ugyanis kisvártatva kiadott egy közleményt Senna nevében, amely szerint a pilóta a decemberi meghallgatáson elhangzottak alapján arra jutott, hogy sem Balestre, sem egyéb csoport nem befolyásolta a döntéseivel a bajnokság végkimenetelét.

Sennától elvették a győzelmet, ezzel a vb-címe is elúszottForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Erről a bizonyos közleményről később még lesz szó, de az nagyjából rendezte a sorokat. Azért csak nagyjából, mert Senna menedzsmentje nemsokára kitálalt az egyezség részleteiről, amitől Balestre dühbe gurult és ismét a versenyző licensze, valamint a Brazil Nagydíj rendezési jogának elvételével fenyegetett. Valószínűleg senki sem gondolta komolyan, hogy a klasszis nélkül zajlik az idény, de mint kiderült, béke egyáltalán nem született.

Revans egy év múlva

Az 1990-es Japán Nagydíjon újfent ütközött Senna és Prost, ezúttal már a rajtnál. Az időmérőt szokás szerint Senna nyerte, de a pole pozíció nem a pálya gyakrabban használt, jobban tapadó oldalára rakták, hanem az ellenkezőre. A brazil hiába kampányolt a változtatásért, az ígéret ellenére az nem történt meg, és az újabb sérelemtől fűtve karambolozott Prosttal, ami akkor neki jelentett vb-címet.

Egy évvel később, 1991-ben beszélt részletesebben a történtekről, s mint elmondta, nem bajnoki riválisára haragudott elsősorban, hanem a FISA-elnökre. „Egy rossz, Balestre által manipulált döntés következménye volt” – mondta Senna.

A baleset nem az én felelősségem volt. Igen, volt benne szerepem, de nem az enyém a felelősség miatta.

„Balestre parancsba adta, hogy ne rakják át a pole-t a másik oldalra. Szóltam, hogy korábban megegyeztünk erről, amire azt felelték, nem. Ez sz*r volt. Úgy gondoltam, hiába próbáltam tisztán és rendesen elvégezni a munkát, néhány ostoba megszívatott. Ezért ha Prost másnap megelőz a rajtnál, az első kanyarnál bevetődök, és jobb, ha nem kanyarodik el, mert nem fog sikerülni neki. És így is lett.”

Az 1990-es ütközés előtti pillanatokForrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

„Bárcsak másképp történt volna. Lerajtolt, az első kanyarnál megpróbált elfordulni, nekiütköztem. Mindketten kiestünk és pocsék véget ért a bajnokság. Nekem és az F1-nek sem volt jó. Rossz döntések és a döntéshozók részrehajlásának következménye volt.”

Senna a média jelenlétében tovább ostromolta a posztjáról frissen távozó Balestrét és felelevenítette az előző két évben őt ért sérelmeket. „A kib***ott szabályok miatt eddig nem tehettük meg, nem engedték, hogy kijelentsük, ha valaki hibázott. B*szki, modern világban élünk! Profi versenyzők vagyunk. Sok pénz forog a sportágban, de nem fejthetjük ki az érzéseinket. Aki megteszi, azt eltiltják, megbüntetik, bírságot kap, kizárják, elveszik a jogosítványát.”

„Ez korrekt szabály? Korrekt így dolgozni? Nem. És ezt senki sem mondhatta ki, mert amikor megtettem az 1989-ben történt fos után – amiről mindannyian tudjuk, hogy az volt – azt színjáték követte.” Többek közt a hivatalos kommunikációban megjelent közleményre is kitért, amelynek tartalmával még mindig nem értett egyet, hogy ejtette volna a manipulációs vádakat.

Jean-Marie Balestre 1992-benForrás: AFP/Gerard Fouet

„Sosem kértem bocsánatot Balestrétől. Ha tudni akarják az igazságot: változtattak a sajttóközleményen. Változtattak a megállapodáson. Alkut akartak velünk, én nem akartam. Ron [Dennis] és a Honda erőltette a megállapodást, amibe belementem bizonyos feltételekkel. Ezután aláírtam egy papírt, kiküldték faxon. Utána küldtek még egy papírt nekem, amiben teljesen más feltételek álltak” – közölte.

Mostanáig semmit sem beszélhettem róla, mert lehet, hogy elvették volna a jogosítványom. Ez tisztességes? Tiszta? Lósz*rt. Nagyon fáj.

Az 1989-es események hátteréről nem sok minden szivárgott ki azt leszámítva, hogy Balestre évekkel később a francia L'Equipe-nek nyilatkozott és elhintette, hogy "egy kicsit segítettem Prostnak megnyerni a bajnokságot, de Senna is hibázott azon a napon."

Érdekes egybeesés, hogy most is épp egy francia elnök távozik a mandátumából az FIA-nál, és szigorúan elméleti síkon lehetett érdekeltsége Hamilton vereségében, hogy ne döntse meg Schumacher rekordját a vb-címek számában, akinek annak idején a csapatfőnöke volt. Persze aligha ő utasította Nicholas Latifit, hogy ütközzön falnak és idézze elő a biztonsági autós fázist. Hogy Hamilton és a Mercedes mikor lép túl az Abu-dzabi Nagydíjon és utólag összeesküvésnek tekinti-e, később derül ki. Ebben a cikkünkben megvizsgáltuk, hogy Hamilton is ugyanúgy megérdemelte volna-e az idei VB-trófeát, amit elemzésünk szerint végül jó helyre került.

A cikk forrásai elsősorban a Motorsport-Magazine és a grandprix.com egy-egy visszaemlékező cikke.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK