Elutasították az óvásokat, de a Mercedes fellebbezést tervez Verstappen ellen

Forma-1, Max Verstappen, Abu-dzabi Nagydíj, Red Bull
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 12: Race winner and 2021 F1 World Drivers Champion Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing celebrates with his team in parc ferme during the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 12, 2021 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Lars Baron/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az Abu-dzabi Nagydíj sportfelügyelői a Mercedes mindkét óvását elutasították, de Max Verstappen nem mondhatja magát biztosan világbajnoknak, a konstruktőri világbajnoki címet megnyerő istálló ugyanis jelezte fellebbezési szándékát.

A Mercedes a Max Verstappen győzelmével és világbajnoki címével záruló verseny után két óvást is benyújtott annak reményében, hogy a sportfelügyelők szobájában szerezheti vissza az utolsó körben elbukott első helyet. Az egyik óvással azt próbálták elérni, hogy büntessék meg a biztonsági autós fázis során rövid időre Lewis Hamilton elé kerülő holland pilótát, a másikkal pedig azt, hogy az FIA nyilvánítsa meg nem történtté az utolsó kört, miután szerintük szabálytalan módon vezényelte le a lekörözött autók elengedését az utolsó előtti körben.

A Red Bull vezetése az egyik meghallgatás után az abu-dzabi paddockban Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Clive Rose

A két óvás közül a felügyelők előbb a biztonsági autó alatt történt előzésért benyújtottat utasították el, mondván Verstappen rövid időre kissé tényleg Hamilton elé került, de egyből vissza is ment mögé, az újraindítás pillanatában pedig nem volt a 44-es rajtszámú Mercedes előtt.

Hosszas huzavonát követően (a két csapat képviselője több körben ki-be járkáltak a versenyirányítás épületéből) végül úgy határoztak, hogy a második óvásnak sem adnak helyt.

A felügyelői indoklás a következő volt a biztonsági autós procedúrára vonatkozó óvás elutasítására: „A 15.3-as pont lehetővé teszi a Versenyigazgató számára, hogy irányítsa a biztonsági autó bevetését, ami a meghatározásunk szerint magában foglalja annak beküldését és kihívását is. Noha a 48.3-as cikkely rendelkezését talán nem alkalmazták teljes mértékben azzal kapcsolatban, hogy a biztonsági autó a következő kör végén térjen vissza a bokszba, ezt a 48.13-as cikkely felülírja azzal, hogy amikor a „Safety Car in this lap" [ebben a körben a biztonsági autó kijön – a szerk.], akkor kötelező kihívni a biztonsági autót a kör végén."

Masi emellett kijelentette, hogy a 48.12-es cikkely értelmében a lekörözöttek eltávolításának célja, hogy ne avatkozzanak bele az élen zajló csatába, ezért ebben az esetben szerinte a fentebb taglalt 48.13-as cikkelyt kellett alkalmazni.

A versenyigazgató ezen kívül felhívta rá a figyelmet, hogy a csapatok rég megegyeztek abban, hogy amikor csak lehetséges, „erősen kívánatos” nem biztonsági autó mögött befejezni a versenyt.

„Annak ellenére, hogy a Mercedes kérte, hogy a sportfelügyelők orvosolják a problémát a végeredmény módosításával úgy, hogy az az utolsó előtti kör eredményét tükrözze, a sportfelügyelők szerint ez tulajdonképpen visszamenőleges hatállyal lerövidítené a versenyt, így nem alkalmazható. Ennek megfelelően az óvást elutasították" – áll az indoklásban.

A Mercedes azt akarta, hogy az utolsó előtti kör végredménye számítson, amelyben még Hamilton vezetett Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ezzel azonban még nincs vége, a Mercedes vezetői ugyanis rövid tanácskozás után úgy döntöttek, hogy

jelzik fellebbezési szándékukat az ellen a döntés ellen, amelyben a biztonsági autós procedúrát támadó óvásukat utasították el.

Mindez azt jelenti, hogy mostantól számítva 96 órájuk van eldönteni, hogy benyújtják-e a fellebbezést az FIA Nemzetközik Fellebviteli Bíróságának, avagy elállnak ettől a szándékuktól.