Társoldalunk:
Hírlevél

Ez már Hollywood és nem Forma-1 - expilóták kritizálták Hamiltont és Verstappent

2021.12.07. 13:33

Max Verstappen túlságosan agresszív stílusa, a sportfelügyelők döntései és a két vb-aspriáns ütközése is bőven szolgáltatott témát a szakértőknek a Szaúd-arábiai Nagydíj után, akik közül Martin Brundle és Jacques Villeneuve sem fogta vissza magát.

Természetesen a teljes F1-es közvéleményt a végletekig megosztja, ami a Szaúd-arábiai Nagydíjon Max Verstappen és Lewis Hamilton között történt. Nincs ez másként a manapság televíziós szakértőként dolgozó expilótákkal sem. Martin Brundle Verstappen versenyzési stílusát, Jacques Villneuve pedig az egész Forma-1-et kiosztotta.

Verstappen kíméletlen voltForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Martin Brundle, a Sky Sports vezető kommentátora még közvetlenül a futam után azt mondta: „Szerintem Verstappennek újra kell gondolnia a versenyzési normáit. Ma túl sok volt. Van az agresszív, elszánt, fergeteges versenyzés, és van az, amit ma láttunk. Ez már túl sok."

Később a 158 F1-es nagydíjon induló pilóta szokásos jegyzetében elmondta, jelenleg nagyon nehéz büntetlenül hagyni azt, ahogyan Verstappen versenyez. „A Forma-1-nek az a problémája, hogy a versenypályák kialakítása, különösen ami a "biztonságos" bukótereket illeti, illetve a sportszabályzat egyszerűen nem bír el azzal, ahogy Verstappennek jelenleg versenyezni kell, és ahogy versenyez. Az FIA csak végtelen számú visszanézéssel és büntetésekkel tudja őt kontrollálni."

Brundle úgy véli, Verstappen a pontelőnye birtokában azért "játszik" így, mert tudja, hogy Hamilton nem engedheti meg magának, hogy összeütközzenek, és ne tudjon faragni a hátrányából. Most, hogy pontegyenlőség van kettejük között, még mindig ez a helyzet, hiszen ha az utolsó futamot egyikük sem fejezi be, több győzelme miatt Verstappen lesz a világbajnok.

A rutinos expilótát elszomorítja, hogy Verstappen szerinte arra használja kivételes autókezelési képességeit, hogy kételyeket ébresszen az emberekben azzal kapcsolatban, hogy a „vakmerő" manőverei pusztán kemény versenyzésnek számítanak, vagy pedig már szabálytalanok, és úgy véli, sajnálatos lesz, ha ez a „kívülről nézve nemtörődöm hozzáállás" rányomja a sportszerűtlen pilóta bélyeget, mint ahogy az sok esetben Ayrton Sennával és Michael Schumacherrel történt.

Mindkettejük kiesése Verstappennek kedvezett volnaForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Lars Baron

Nem tetszettek a Dzsiddában történtek az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve-nek sem, aki maga is részese volt egy ellentmondásos vb-finálénak (Michael Schumacherrel ütközött a '97-es jerezi szezonzárón). Ez nem Forma-1 volt, hanem bérgokartozás. Minden helytelen volt, úgyhogy nem tudom, mit mondjak – nyilatkozta az Autosportnak. – Nehéz pártatlannak maradni és minden történést úgy kommentálni, hogy az ember pártatlannak tűnjön. Mindig rád fogják fogni, hogy valaki mellett állsz, és ekkor válik ez az egész kicsit sokká. Sportot és jó Forma-1-et akarunk, vagy csak egy hollywoodi show-t? Ha utóbbit, akkor nagyszerű verseny volt, de erről szól a Forma-1? Nem tudom. Frank [Williams] forog a sírjában, ha látta ezt a versenyt."

Villeneuve kitért arra is, hogy a világbajnoki csatát övező csatározás is sok neki. „Ha megnézzük a csapatfőnököket, mindenki kiabál, nyomást helyez még a sportbírókra is, ez pedig már nevetséges. Igazán nevetségessé vált ez az egész. A szurkolóknak nagyszerű volt, ami valószínűleg növeli a nézőszámot, ez pedig remek az F1-nek, de kezdünk eltávolodni a sporttól. Végül is attól függ, hogy az ember purista-e vagy nem."

Villeneuve szerint túlságosan a show került előtérbeForrás: AFP/Giuseppe Cacace

Mi történt az ütközésnél?

A szakértők Verstappen és Hamilton csattanását is kivesézték. Az világos, hogy a holland pilóta szerint ő csak el akarta engedni a riválisát, míg a hétszeres világbajnok többször kijelentette, hogy összezavarta a helyzet és nem tudta, hogy miért lassít Verstappen. A sportfelügyelők Verstappen büntetéséről kiadott indoklása ugyanakkor azt állította, hogy mindkét pilóta másodikként akart a DRS érzékelési pontjához érni (miután mindkét pilótát meghallgatták a futam után, aligha maguktól találták ki ezt), ami homlokegyenest ellentmond Hamilton és Toto Wolff szavainak is, hiszen a Mercedes csapatfőnöke is ragaszkodott ahhoz, hogy pilótája nem számított az elengedésre.

Brundle ugyanakkor úgy véli, legkésőbb Verstappen fékezése láttán Hamilton rájött, hogy mire megy ki a játék, ami egyben azt is jelenti, hogy a hétszeres világbajnok csak ködösített a nyilatkozatai során. „Lewisnak nem szóltak arról, hogy Max el fogja őt engedni, de számítania kellett valamire, mert a »nem tudtam mi történik, úgyhogy nem előztem« magyarázata nem áll össze, mert ha Maxnak technikai problémája lett volna, Lewis elviharzott volna mellette. Ösztönösen taktikázást és veszélyt szimatolt."

Az ütközés

„Úgy gondolom, hogy elsőre Max valóban el akarta őt engedni, de amikor rájött, hogy mindketten másodikak akarnak lenni a DRS vonalánál, hogy előnyt szerezzenek a célegyenesre, és Lewis már ott volt a hátuljában, mérgesen a fékbe taposott, 2,4G-s lassulást produkálva, ami közel a fele annak, amennyivel egy hajtűkanyar előtti komoly féktávon lassítanak. Utána pedig a gázra lépett."

Villeneuve szerint sem az történt, amit Hamilton állít. „Ha valaki lelassít előtted, akkor megelőzöd. A probléma a hülye DRS-vonalakkal van. Lewis nem akarta Max előtt átszelni a vonalat. Tudta, hogy Max elengedi őt, csak nem akarta, hogy a következő egyenesben nyithassa a DRS-t, mert Max megelőzte volna. Mindketten bután viselkedtek."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK