Társoldalunk:
Hírlevél

A Red Bull piaci alkudozásnak érezte, Masi szerint nem volt baj a helycserével

2021.12.06. 15:26

Megszólalt Michael Masi, az F1 versenyigazgatója a Szaúd-arábiai Nagydíj második piros zászlós megszakítása során történt szürreális jelenet kapcsán, amelynek végén Max Verstappen két pozíciót veszített, hogy maga elé engedje Lewis Hamiltont.

A Szaúd-arábiai Nagydíj kétségtelenül legszürreálisabb jelenete volt, amikor a második piros zászlós megszakítás során Michael Masi versenyigazgató felajánlotta a Red Bullnak, hogy az élen álló Max Verstappen soroljon vissza Lewis Hamilton mögé a harmadik pozícióba, így elkerülve, hogy a sportfelügyelők kivizsgálják a második rajtnál történteket.

A második rajtnál az élről induló Verstappen az első kanyar előtt visszacsúszott a második helyre, ám Hamiltonnál rövidebbet fékezve kívülről ráfordult a Mercedesre, majd a bukótéren átvágva visszaelőzte a riválisát, akit a kavarodást kihasználva még Esteban Ocon is lehagyott. Ezután néhány kanyarral később a Sergio Pérez és Charles Leclerc összeakadása által kiváltott baleset miatt ismét félbeszakították a versenyt, nem sokkal azután pedig jött a szürreális jelenet.

Verstappennek ezért a manőverért kellett visszaadnia a pozíciótForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Dan Mullan

Masi azzal a javaslattal fordult a Red Bullhoz, hogy amennyiben az új rajt előtt Verstappen visszamegy a harmadik pozícióba és Ocont, illetve Hamiltont is elengedi, úgy a felügyelők nem fogják vizsgálni, hogy jogosulatlanul szerzett-e előnyt. Az energiaitalosok gondolkodási időt kértek, majd úgy döntöttek, hogy nem éri meg a büntetést kockáztatni, és elfogadták Masi ajánlatát. Olyan volt, mintha a piacon lennénk, ami kissé szokatlan, korábban ilyesmivel nem találkoztam. Nyilván mi is elmondtuk a saját érveinket, és biztos vagyok benne, hogy a Mercedes is ugyanígy tett. Egyszerűen csak nagyon frusztráló volt" – jellemezte Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a történteket.

Nem csak Hornerben merült fel, hogy mégis hogyan lehetett így megoldani a szituációt, hiszen tényleg nem mindennapos, hogy versenymegszakítás alatt a versenyigazgatóval egyezkedve cserélgetik a pilóták a helyüket. Michael Masi a futam után elmondta, hogy ő csak javaslatot tett. „A versenyigazgató szemszögéből nézve nem nevezném ezt alkunak. Nincs hatásköröm bármiféle instrukciókat adni a csapatoknak ebben a helyzetben. Ajánlhatok nekik valamit arra vonatkozóan, hogy mit tehetnek, de a döntés az övék. A felügyelőknek nyilván hatalmukban áll büntetni, de megoszthatom velük a saját nézőpontomat. Ezért ajánlottam fel, hogy feladhatják a pozíciót."

A Red Bullnál gyorsan megvitatták, hogy elfogadják-e a helycserét, vagy nemForrás: AFP/Andrej Isakovic

Masi válaszolt arra a felvetésre is, hogy nem éppen volt szokványos, ami történt. Ő nem látott kivetnivalót benne, mondván ez ugyanolyan szituáció volt, mint amikor valakinek a verseny közben ajánlja fel, hogy adja vissza a helyét, és akkor nem lesz vizsgálat. „Ez a hármas kanyarban történt baleset miatti piros zászló eredménye. Minden versenymegszakításánál az a legfontosabb, hogy biztosak legyünk benne, a versenyzők biztonságban vannak, majd aktiváljuk a pályamunkásokat, hogy takarítsák le a pályát és a többi. Valószínűleg ezért tűnt elnyújtottabbnak a megszokottnál, de ez egy megszokott párbeszéd volt. Amint láttam a kettes kanyarban történteket, azonnal közöltem a felügyelőkkel, hogy meg fogom adni a lehetőséget a pozíció visszaadására. Utána nyilván nagyon gyorsan jött a piros zászló, és az élvezett prioritást, mielőtt újraindítjuk a versenyt. A megszakítás alatt lehetett korrigálni a helyzeten. Ez egy megszokott párbeszéd, ami számos esetben rendszeresen megtörténik és megtörtént az idén és a korábbi években is."

Verstappen nem sokáig maradt harmadik, a következő rajtnál Hamiltont és Ocont is megelőzteForrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Hasonlóan gondolta Marcin Budkowski, az Alpine ügyvezető igazgatója is. „Volt ez az eléggé szürreális párbeszéd Michael [Masi] és Jonathan [Wheatley, a Red Bull sportigazgatója] között, ami kicsit olyan volt, mintha a helyi bazárban lennének és pozíciókért alkudoznának a büntetés ellenében. A pole-ban találtuk magunkat, ez pedig szokatlan volt" – utalt arra a szakember, hogy Ocon így került az élre.

„A versenyek alatt is megtörténik az ilyesmi. Nem feltétlenül barterezés, hanem párbeszéd arról, hogy tanácsos-e visszaadni a pozíciót. És ha nem, akkor az eset mehet a felügyelőkhöz és büntetés lehet a vége. Szerintem nem túl eltérő a két dolog, de elég izgalmas és szürreális volt ezt a piros zászló alatt hallani" – fejtegette.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK