Társoldalunk:
Hírlevél

Ricciardo labirintushoz, Sainz Makaóhoz hasonlította a szaúdi pályát

2021.12.04. 10:16

A pilóták többsége élvezte a száguldást a most debütáló dzsiddai utcai pályán a Szaúd-arábiai Nagydíj pénteki napján. Fernando Alonso szerint a Forma-2-es futamok alapján kiderül, hogy valójában mennyire lesz könnyű az előzés.

Ezen a hétvégén a világ leggyorsabb utcai pályájaként beharangozott dzsiddai pályán méri össze tudását a Forma-1 mezőnye, pénteken pedig a pilóták ki is próbálhatták a Szaúd-arábiai Nagydíj helyszíneként szolgáló aszfaltcsíkot. A versenyzők többsége pozitív véleményt fogalmazott meg, ám kétséges, hogy a futam mennyire lesz izgalmas. 

Bottas már a rádióban dicsérte a pályát - GalériaForrás: Daimler AG/Wolfgang Wilhelm for Daimler AG

A pilóták tapasztalatai már csak azért is érdekesek, mert két héttel ezelőtt az F1 számára szintén új pályán, Katarban versenyeztek. Akkor mindenki lelkesen számolt be a tapasztalatairól, és ez nagyrészt mostanra sem változott.

Már a rádióban is mondtam, de nagyon klassz – idézi Valtteri Bottast a Racefans.Elég kemény, leginkább padlógázon megyünk, közel a falakhoz, de ezt akarja az ember. Ezt élvezünk, és határozottan ad egy kis adrenalinfröccsöt.”

Carlos Sainzot olyasmire emlékeztette a dzsiddai aszfaltcsík, amit az F1-ben nem tapasztalhatott meg. A legendás makaói pályán ugyanis a legjobbak még soha nem versenyeztek, így a spanyol versenyzőnek egészen 2012-ig kellett visszamennie, hogy hasonló élményt találjon az emlékei között. „Ez a pálya olyan intenzív és annyi izgalmat és adrenalint nyújt, amit a makaói napok óta egyáltalán nem éltem át” – jelentette ki.

Az újonc Cunoda Jukinak más helyszínekhez képest némi előnyt jelenthetett, hogy a többiek is az ismeretlenbe ugrottak. A japán pilóta elsősorban a pálya első felét emelte ki. „Főleg az első szektor különleges, soha nem vezettem ilyen típusú kanyarokban. Nagyon élveztem, egészen a 13-as kanyarig teljesen új volt számomra.”

Lando Norris szintén az első szektort emelte ki, ami több rendkívül gyors kanyarkombinációt tartalmaz, és „ha az ember egyet pislog, már a falban van”. A McLaren pilótája ezzel együtt rámutatott, hogy a teljes vonalvezetés hatalmas kihívást jelent. 

Norris szerint Dzsidda bizonyos szempontból nehezebb, mint MonacoForrás: Motorsport Images/Andy Hone

„Nagymértékű koncentrációra van szükség, mert minden olyan gyors – magyarázta. – Egy utcai pályán, mint Monaco, a nagy részén összepontosítani kell, de néhány szakasz eléggé lassú, és az ember pihenhet egy kicsit. Könnyebb megítélni, hogy hol vannak a falak, meg ilyesmi. Itt végig nagy a sebesség, így sokkal nehezebb felmérni a falak közelségét, ami a koncentrációt is megnehezíti a versenyen.”

Fernando Alonso talán még a többieknél is lelkesebben nyilatkozott Katarban, de a kétszeres F1-es világbajnok számára a jelenlegi helyszín sem okozott csalódást. „Ez egy nagyon látványos kör, mert az ember ekkora sebességgel vezet két fal között – fogalmazott. – Bármilyen hiba súlyos következményekkel járhat, szóval résen kell lenni.”

Daniel Ricciardo tetszését szintén elnyerte az aszfaltcsík, az ausztrál versenyző ugyanakkor egy érdekességre is felhívta a figyelmet. Rámutatott, hogy már csak azért is oda kell figyelniük, hogy ne „tévedjenek el”.

Valahogy mindegyik [kanyar] ugyanolyannak tűnik – vélekedett. – Szóval az embernek minden egyes kanyarban mondania kell magának, hogy »rendben, most ez a kanyar jön, most az, négyes fokozat, ez pedig ötös«. Ez egy labirintus, de rendkívül szórakoztató. Emellett nagy a tapadás, és egy ilyen, gyors utcai pályán, jó, ha az ember érez ilyesmit.”

Nyikita Mazepin hasonló észrevételt fogalmazott meg, mint a hétszeres futamgyőztes, ám a Haas pilótája kevésbé élvezte a körözést, mint a többiek. A 22 éves versenyző ráadásul a körülményekkel sem volt maradéktalanul elégedett.

Nagyon más a pálya azokhoz képest, amelyeket idén megtapasztaltunk, de nemcsak azoktól tér el, hanem a teljes pályafutásomat tekintve is más – magyarázta. – Nagy magabiztosságot igényel, és tudni kell, hogy az ember hol tart, mert számos kanyar ugyanúgy néz ki. A pálya körüli világítást sem tartottam különösebben jónak, főleg sötétedéskor látható nehezen, hogy hol vagyunk.” 

Nem biztos, hogy könnyű lesz az előzésForrás: Andy Hone / LAT Images/Motorsport ImagesTel: +44(0)20 8267 3000email: info@motorsportimages.com/Andy Hone

Annak ellenére, hogy a pilóták többsége megkedvelte az új pályát, nem biztos, hogy a szurkolók is hasonló véleményen lesznek. Ez elsősorban a vasárnapi versenyen fog eldőlni: bár a pályán három DRS-zóna is található, Kimi Räikkönen és Lance Stroll szerint sem lesz egyszerű az előzés. Alonso elmondta, hogy a Forma-2-es futamok után mindenki okosabb lesz.

Szerintem az F2 jó referencia lesz számunkra, mert utcai pályáról lévén szó, nyilván vannak kétségeink az előzési lehetőségekkel kapcsolatban – mondta. – Nehéz lesz, [ezért] az időmérőnek nagy a jelentősége. Szóval az F2 meg fogja mutatni, hogy vasárnap jó lesz-e a show.”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK