Társoldalunk:
Hírlevél

Verstappennek meccslabdája van, de az első szaúdi száguldás Hamiltonnak kedvezhet

2021.12.02. 09:12

A Szaúd-arábiai Nagydíjjal ismét új helyszín mutatkozik be a Forma-1-ben, és Max Verstappen akár a világbajnokságot is megnyerheti Dzsiddában. Azonban sokkal valószínűbb, hogy a holland pilóta szinte egálban lesz Lewis Hamiltonnal a szezonzáró előtt.

Jön a 2021-es Forma-1-es világbajnokság véghajrája, hiszen már csak két futam van hátra az idényből, jövő héten pedig pont kerül az elmúlt évek legizgalmasabb idényének végére. A matematika törvényeinek megfelelően azonban az egyik világbajnokság akár már a most következő viadalon is eldőlhet. 

Katar után Szaúd-Arábia is bemutatkozik az F1-ben - GalériaForrás: AFP/Amer Hilabi

Ennek Szaúd-Arábia ad otthont, vagyis a Katari Nagydíj után a mezőny ismét új pályára, sőt új országba látogat. Ez bizonyos szempontból különleges alkalom, hiszen utoljára 1970-ben fordult elő, hogy egymást követő két nagydíjhétvégén két, az F1 számára addig ismeretlen helyszín adott otthont a versenynek.

Akkor a Hockenheimringgel, majd az abban az időben még Österreichringnek nevezett Red Bull Ringgel ismerkedtek meg a pilóták.

Az előző alkalommal ellentétben a csapatoknak ezúttal nem az Arab-félsziget keleti, hanem annak nyugati oldalán van jelenésük. A futamnak a több mint 4 és fél millió lakossal rendelkező Dzsidda városa ad otthont, a pálya azon belül is a Vörös-tenger partjának közelében található.

Az elmúlt hetekben több hír is érkezett azzal kapcsolatban, hogy a munkálatok lassan haladnak, és nem biztos, hogy minden elkészül a futamra. Nos, a körítés valószínűleg nem lesz annyira látványos, mint amilyennek eredetileg elképzelték, ám maga a pálya alkalmas a versenyzésre, vagyis a hétvége nincs veszélyben.

Fontos megjegyezni, hogy a Jeddah Corniche Circuit csak ideiglenesen ad otthont a Szaúd-arábiai Nagydíjnak, és lehetséges, hogy már 2023-ban költözik a futam. A tervek szerint ugyanis a végleges helyszín a jelenleg épülő Kiddija lesz, ami minden eddiginél látványosabb komplexummal várja majd a mezőnyt.

Akár káoszfutamot is hozhat a száguldás

A Monacói és az Azeri Nagydíj után a versenyzők és a csapatok ismét egy városi pályán mérik össze a tudásukat. Ám nagyjából ez az egyetlen szempont, amiben Dzsidda hasonlít a hercegségre, hiszen előbbi a versenynaptár egyik leggyorsabb, utóbbi a leglassabb helyszíne. 

A dzsiddai pálya alaprajzaForrás: Mercedes

„Egy gyors utcai pályáról van szó, hosszú padlógázas szakaszokkal és számos nagy sebességű kanyarral, falakkal szegélyezve – foglalta össze Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a tudnivalókat. – Mindez azt jelenti, hogy nagy a kockázat és a [lehetséges] haszon is.”

Az aszfaltcsík hosszúsága 6174 méter, ebben a tekintetben mindössze Spa-Francorchampstól marad el. Amiben viszont csúcstartó az idei szezont nézve, hogy összesen 27 kanyarból áll: a pilóták 16-szor balra és 11-szer jobbra fordulnak egy kör során, és aki ebből arra következtetett, hogy a menetirány az óramutató járásával ellentétes, az nem tévedett.

A versenyzők a táv 79, míg a köridő 72 százalékát teszik meg padlógázon, és három alkalommal is átlépik a 310 km/h-t. Ebből fakadóan a hatékony energiamenedzsment kulcsfontosságú lesz, amit viszont a pálya hossza egyáltalán nem fog megkönnyíteni.

Ahogyan a bahreini és a katari, úgy a szaúd-arábiai futam is villanyfényes lesz. Tekintve, hogy a Nap helyi idő szerint 17:40-kor nyugszik le, és az első szabadedzés 16:30-kor, a harmadik pedig 17:00-kor kezdődik, ezek nem igazán fogják segíteni az ideális beállítások megtalálását. Ennélfogva erre csak a második szabadedzésen lesz valódi lehetőség, de egyáltalán nem biztos, hogy ez elégnek bizonyul majd.

A késői etapok nagy attrakciói lesznek a hétvégének, mind a látvány, mind az autó, illetve az abroncsok viselkedésének szempontjából – magyarázta Dave Robson, a Williams vezető versenymérnöke. – A beállítások és a gumihasználat tekintetében elég sokféle megközelítésre számíthatunk, amikor a szombat esti kvalifikációra készülünk. Mivel minden kör több mint hat kilométer hosszúságú, a pilóták nem kísérletezhetnek sokat az egyes kanyarkombinációkkal az időmérő előtt. Ez növeli a nyomást és izgalmassá teheti a küzdelmet, aminek során a legjobban alkalmazkodó és legösztönösebb versenyzők tűnhetnek ki."

Többek között a brit szakember mondandójának második része miatt lehet rendkívül eseménydús nemcsak a futam, hanem az egész hétvége is. A pilótáknak relatíve valóban kevesebb idejük lesz megtanulni a pályát, mint általában, és mivel a falak közel vannak, nem érdemes meglepődni, ha a szabadedzések során nem egyszer kell megszakítani a körözést. 

A Red Bull nemrég nappal tartott bemutatót Patrick Friesacherrel, de az időmérő és a futam este leszForrás: Naim Chidiac / Red Bull Content Pool/Naim Chidiac

A versenyzők dolgát ráadásul a szél sem könnyíti meg, ami két szempontból okozhat nehézséget. Egyrészt a pályára fújja a homokot, másrészt az iránya gyakran változik. Ezt az előrejelzések is igazolják: míg pénteken és szombaton északnyugati, illetve nyugati, addig vasárnap dél-délkeleti légmozgás várható. Igaz, a szélerősség legalább nem lesz túlságosan magas.

Ezek a tényezők pedig a futamon is hibához vezethetnek, ami egy átlagos pályához képest jóval nagyobb valószínűséggel bosszulja meg magát azzal, hogy az illető a falban köt ki. A biztonsági autós fázis pedig teljes mértékben felforgathatja a viadalt, és okos vagy éppen szerencsés taktikával sokat lehet rajta nyerni.

A másik nehezítő tényező maga az aszfalt lehet. A sima felület papíron jó tapadást biztosíthat, a túlmelegedéstől sem kell tartani, és az abroncsok is alacsony mértékben kopnak. Ám az aszfalt viszonylag friss, a tavalyi Török Nagydíj hétvégéjén pedig mindenki láthatta és megtapasztalhatta, hogy ez mit eredményezhet.

Szerintem vezetési szempontból rendkívül bonyolult lesz [a pálya], és ott lesz az az extra kihívás, hogy az aszfalt teljesen friss – nyilatkozta Pierre Gasly. – Semmilyen autó nem versenyzett még rajta, így egyáltalán nincs felgumizva, és valószínűleg szivárogni fog némi olaj a burkolatból, ami egy új pályánál normális. Szóval egy elég alacsony tapadású utcai pályával állunk szemben, ami új kihívást jelent, mivel senkinek nincsenek adatai.”

Ebből fakadóan a pálya állapota rendkívül gyorsan javulhat, ráadásul a folyamatot a Forma-2 pilótái gyorsítani fogják, hiszen ők is Szaúd-Arábiában és Abu-Dzabiban zárják le a szezont. Ennélfogva nagy hátrányba kerülhet, aki rámegy a poros ívre, ami a rajtnál kulcsfontosságú lehet. Ami a stratégiát illeti, a Pirelli a három középső keveréket vitte el, de hogy ebből melyiket és milyen mértékben érdemes használni, az vélhetően még a csapatok számára is homályos.

 

Ezzel együtt nincs feltétlenül szükség káoszfutamra ahhoz, hogy izgalmas versenyt lássunk. Szahír, Spielberg és Mexikóváros után ugyanis Dzsiddában is három DRS-zóna lesz, egészen pontosan a 20-as és a 22-es, illetve a 25-ös és a 27-es kanyar között, valamint a célegyenesben. Ráadásul utóbbi kettőt csak az utolsó kanyar választja el, és mivel mindkettő külön érzékelési ponttal rendelkezik, a hátul autózónak érdemes lehet figyelnie arra, hogy ne előzze meg túl korán az ellenfelét.

Verstappen világbajnok lehet, de Hamilton az esélyesebb

Ami tény, hogy Max Verstappen már Szaúd-Arábiában világbajnok lesz, amennyiben legalább 18 ponttal többet szerez Lewis Hamiltonnál. Ez az alábbi forgatókönyvek megvalósulása esetén fog bekövetkezni:

  • Verstappen nyer és megfutja a leggyorsabb kört, Hamilton pedig legfeljebb hatodik.
  • Verstappen nyer, de nem futja meg a leggyorsabb kört, Hamilton pedig legfeljebb hetedik.
  • Verstappen második és megfutja a leggyorsabb kört, Hamilton pedig legfeljebb tizedik.
  • Verstappen második, de nem futja meg a leggyorsabb kört, Hamilton pedig nem szerez pontot.

Első ránézésre sem tűnik valószínűnek, hogy ez bekövetkezik, de a statisztika sem amellett szól, hogy a holland pilótát már Dzsiddában megkoronázzák. 2015, vagyis a most 24 éves versenyző bemutatkozásának éve óta összesen 139 futamot rendeztek, és ezek közül csupán hét hozott olyan eredményt, ami pontot tenne a bajnokság végére. Az idei szezonban csupán a Monacói Nagydíj végződött így, amit Verstappen nyert meg, Hamilton pedig a 7. pozícióban zárt.

Persze ezek csak számok, amelyekből önmagukban semmilyen következtetés nem vonható le, de a közelmúlt biztosan, a pálya vonalvezetése pedig feltehetően szintén Hamiltonnak kedvez. A brit pilóta Brazíliában és Katarban is ellentmondást nem tűrő teljesítményt nyújtott, aminek köszönhetően 8 pontra megközelítette riválisát a tabellán.

A sok padlógázas szakasznak pedig minden bizonnyal a Mercedesnél örülnek, bár ennek mértéke attól is függ, hogy mi a valós helyzet a címvédő hátsó szárnyával. Ami viszont biztos, hogy a Red Bullnál akadtak gondok ezzel az alkatrésszel az elmúlt hétvégéken, Katarban például a nagy leszorítóerőt adó változatot kellett használniuk. Ezzel pedig most aligha lesznek versenyképesek, így a bikásoknak mindenképpen megoldást kell találniuk a DRS-t érintő problémáikra.

Ráadásul az is kiderült, hogy Hamilton két hete nem az Interlagosban beszerelt friss motorját használta, amit erre a hétvégére valószínűleg visszatesznek neki. Igaz, Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója szerint ez az erőforrás csak az első hétvégéjén volt veszélyes. 

Nem kizárt, hogy Verstappen autójában motort cserélnekForrás: AFP/Andrej Isakovic

Apropó, motor: sajtóértesülések szerint a Honda a belső égésű motor cseréjét szorgalmazza Verstappennél, mivel a természetes kopás miatt úgy vélik, hogy az 5 rajthelyes büntetéssel együtt is megéri a váltás. Ez megint csak nem tenne jót a bajnoki éllovas esélyeinek, ugyanakkor Marko az F1-Insider.com-nak leszögezte, hogy legfeljebb Abu-Dzabiban fogják ezt meglépni.

Összességében tehát Hamiltonnak áll a zászló, de a Red Bull is belekapaszkodhat néhány tényezőbe. Marko például nemrég felhívta a figyelmet arra, hogy Verstappen a másik két utcai pályán remek teljesítményt nyújtott, és összességében Monacóban, valamint a jóval relevánsabb Bakuban is sokkal gyorsabb volt riválisánál. Hozzá kell tenni, hogy mindkét futamot azelőtt rendezték, hogy Silverstone-ban a Mercedes komoly fejlesztéssel rukkolt elő.

A másik a 13-as kanyar, ami amellett, hogy az 1-es és a 27-es után a harmadik legkeményebb féktávot jelenti, 12 fokban döntött. Zandvoortban pedig bebizonyosodott, hogy az ilyen típusú pályarészeken a Red Bull sokkal jobban viselkedik.

Ami pedig a pilóták közötti lehetséges különbséget illeti, Hamiltonra jellemző, hogy lassan veszi fel a ritmust az új pályákon. Ez Katarban is így történt, akkor Valtteri Bottas beállításait felhasználva találta meg a helyes irányt, és onnantól kezdve megállíthatatlan volt. Ám nem törvényszerű, hogy a finn versenyző Szaúd-Arábiában is ilyen jól kezd, ez esetben pedig csapattársa könnyen bajba kerülhet.

Bár a figyelem leginkább az egyéni világbajnoki címre irányul, érdemes megemlíteni, hogy konstruktőri szinten a Mercedes ért a siker kapujába. A csillagos istálló 5 ponttal vezet a Red Bull előtt, vagyis amennyiben legalább 40-nel többet szereznek riválisuknál, zsinórban nyolcadszor is ünnepelhetnek. Ehhez részükről győzelemre és 2. vagy 3. helyezésre van szükség. 

A konstruktőrök között a Mercedes biztosíthatja be a bajnoki címétForrás: AFP/Karim Jaafar

Az élmezőnyben zajló csaták árnyékában érdemes megemlíteni, hogy Carlos Sainz nagyon közel került egy kétes értékű rekord megdöntéséhez. A spanyol pilóta 517,5 egységet gyűjtött eddigi pályafutása során, így akár már ezen a futamon megdöntheti Nico Hülkenberg 521 pontos rekordját a győzelem nélküli versenyzők között.

A Szaúd-arábiai Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 14:30-15:30
  • 2. edzés: péntek 18:00-19:00
  • 3. edzés: szombat 15:00-16:00
  • időmérő: szombat 18:00-
  • verseny: vasárnap 18:30-

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK