Társoldalunk:
Hírlevél

A Mercedes csalása helyett a Red Bull gondjai magyarázhatják a Katarban történteket

2021.11.29. 10:05

A Red Bull szerint a Katari Nagydíjon azért tűnt el a Mercedes sebességfölénye az egyenesekben, mert a címvédő kénytelen volt levenni az autójáról a szabálytalan hátsó szárnyát. A valóságban azonban alighanem más áll a háttérben.

Miután a Red Bull a júliusi Brit Nagydíj óta elszántan keresi, hogy mitől gyorsult be a Mercedes az egyenesekben, a Katari Nagydíjon is fő beszédtémát szolgáltatott a címvédő istálló egyenesbeli tempója, pontosabban annak hiánya a riválishoz képest. A hátsó szárnyra vonatkozó tesztek megváltoztatása után ugyanis a Mercedesnek elillant az előnye ezen a téren, ami miatt sokan – köztük a Red Bull is – egyből levonták a következtetést: a címvédő mostanáig csalt, a szigorúbb tesztek miatt azonban kénytelen volt feltenni egy szabályos hátsó szárnyat, amivel lassabb lett. A válasz azonban alighanem ennél összetettebb.

A Red Bull a Mercedes hátsó szárnyán található nyomokban látja a bizonyítékot az elem menet közbeni elhajlásáraForrás: Sky Sports

A Red Bull egy sor felvetéssel (a turbófeltöltő levegőjének hűtése, menet közben csökkenő hasmagasság, legújabban pedig a hajlékony hátsó szárny) próbálja magyarázni, hogy a Mercedes a nyár óta miért vált elképesztően gyorssá az egyenesekben, és ver pályától függően 2-5 tizedet a padlógázas részeken a legfőbb riválisára.

A legújabb vád az energiaitalosok részéről az, hogy a Mercedes szabálytalan, a sebesség növekedésével egyre jobban elhajló hátsó szárnnyal versenyez, ami az FIA terheléses tesztjein ugyanakkor átmegy. Ám a Red Bullnak sikerült elérnie, hogy a Katari Nagydíj szombati napjától szigorítsanak ezen a teszten, amit az FIA meg is tett, a Mercedesnek pedig a pénteki, több mint 7 km/h-s egyenesbeli sebességelőnye szombatra kevesebb, mint a felére csökkent, a versenyen pedig már a Red Bull volt a gyorsabb. „A korábbi versenyeken egy szinten voltunk a Red Bull-lal a kanyarokban, és profitáltunk az egyenesbeli tempónkból. Katarban azonban pont fordított volt a helyzet. Egyformán gyorsak voltunk az egyenesekben, és minden előnyünket a kanyarokban szereztük" – erősítette meg Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója a számokat.

Katarban a Mercedes a kanyarokban verte meg a Red BulltForrás: AFP/Andrej Isakovic

A helyzet furcsaságát ráadásul tetézi, hogy a DRS-sel fellépő problémák (nyitott állapotban hevesen legyezett az egyenesben Verstappen szárnyának felső terelőlapja) miatt a Red Bull az időmérőre a közepes leszorítóerejű szárnyról a nagy leszorítóerős változatra váltott, amit korábban csak Monacóban és Mexikóban használt.

Elviekben tehát nemhogy gyorsabbá kellett volna válnia az egyenesben a Mercedesnél, hanem a pénteki lemaradásának még nagyobb méreteket kellett volna öltenie.

A Red Bull természetesen már arra célozgatott, hogy a Mercedes a szigorúbb tesztek miatt szombatra levette az autóiról a hajlékony szárnyat, a címvédő azonban állította, semmit sem változtattak. De akkor miért lett kisebb a két csapat közti különbség az egyenesekben?

Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport újságírója szerint ebben két tényező is szerepet játszott. Az egyik, hogy a Red Bull a kényszerű szárnycsere után úgy kellett változtasson az autója beállításain, hogy a monacói, nagyobb légellenállású hátsó szárnnyal se legyen túl lassú az egyenesben, a másik pedig, hogy a katari pálya gyilkos kerékvetői túl nagy veszélyt jelentettek az RB16B első szárnyára. A meredek padlószög miatt ugyanis az egész mezőnyből a Red Bull első szárnya van a legközelebb az aszfalthoz, az autó optimális működéséhez szinte súrolnia kell azt.

A katari aszfaltcsík gyors kanyarjainak külső rázókövei ugyanakkor egy pillanat alatt képesek voltak megrongálni a szárnyakat, ezért a Red Bull kénytelen volt kevésbé meredek padlószöggel versenyezni, ami az egyenesekben kisebb légellenállást jelent, a kanyarokban viszont időveszteséggel jár, hiszen csökken az autó leszorítóereje, amitől gyakran alulkormányzottság lép fel, ahogyan az Verstappen és Pérez esetében is látható volt.

A katari kerékvetők a hatalmas kanyartempó miatt könnyen meg tudták rongálni az első szárnyatForrás: AFP/Andrej Isakovic

Ami pedig a hátralevő két futamot illeti, Christian Horner csapatfőnök elimerte, megoldást kell találniuk a DRS-problémára, ha Dzsiddában és/vagy Abu-Dzabiban szükség lesz az alacsony, vagy a közepes leszorítóerős hátsó szárnyra. Előbbi helyszínen szinte kizárt, hogy a Red Bull versenyképes lehet a monacói változattal, így a DRS mechanizmusának megerősítése elkerülhetetlennek tűnik. Mivel homologizált alkatrészről van szó, a Red Bull csak egy fejlesztési zseton felhasználásával tervezhetne újat, de az már nincs neki, így kénytelen valahogy ezt a verziót erősebbé tenni. Horner úgy véli, megbízhatósági szempontból nem is lesz nehéz dolguk, csupán az a kérdés, hogy mekkora teljesítményveszteséggel jár a probléma elhárítása.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK