A Mercedes csalása helyett a Red Bull gondjai magyarázhatják a Katarban történteket

Forma-1, Katari Nagydíj, péntek, Lewis Hamilton, Mercedes, Sergio Pérez, Red Bull
Mercedes' British driver Lewis Hamilton (foreground) drives during the second practice session ahead of the Qatari Formula One Grand Prix at the Losail International Circuit, in the city of Lusail, on November 19, 2021. (Photo by ANDREJ ISAKOVIC / AFP)
Vágólapra másolva!
A Red Bull szerint a Katari Nagydíjon azért tűnt el a Mercedes sebességfölénye az egyenesekben, mert a címvédő kénytelen volt levenni az autójáról a szabálytalan hátsó szárnyát. A valóságban azonban alighanem más áll a háttérben.

Miután a Red Bull a júliusi Brit Nagydíj óta elszántan keresi, hogy mitől gyorsult be a Mercedes az egyenesekben, a Katari Nagydíjon is fő beszédtémát szolgáltatott a címvédő istálló egyenesbeli tempója, pontosabban annak hiánya a riválishoz képest. A hátsó szárnyra vonatkozó tesztek megváltoztatása után ugyanis a Mercedesnek elillant az előnye ezen a téren, ami miatt sokan – köztük a Red Bull is – egyből levonták a következtetést: a címvédő mostanáig csalt, a szigorúbb tesztek miatt azonban kénytelen volt feltenni egy szabályos hátsó szárnyat, amivel lassabb lett. A válasz azonban alighanem ennél összetettebb.

A Red Bull a Mercedes hátsó szárnyán található nyomokban látja a bizonyítékot az elem menet közbeni elhajlására Forrás: Sky Sports

A Red Bull egy sor felvetéssel (a turbófeltöltő levegőjének hűtése, menet közben csökkenő hasmagasság, legújabban pedig a hajlékony hátsó szárny) próbálja magyarázni, hogy a Mercedes a nyár óta miért vált elképesztően gyorssá az egyenesekben, és ver pályától függően 2-5 tizedet a padlógázas részeken a legfőbb riválisára.

A legújabb vád az energiaitalosok részéről az, hogy a Mercedes szabálytalan, a sebesség növekedésével egyre jobban elhajló hátsó szárnnyal versenyez, ami az FIA terheléses tesztjein ugyanakkor átmegy. Ám a Red Bullnak sikerült elérnie, hogy a Katari Nagydíj szombati napjától szigorítsanak ezen a teszten, amit az FIA meg is tett,

a Mercedesnek pedig a pénteki, több mint 7 km/h-s egyenesbeli sebességelőnye szombatra kevesebb, mint a felére csökkent, a versenyen pedig már a Red Bull volt a gyorsabb.

„A korábbi versenyeken egy szinten voltunk a Red Bull-lal a kanyarokban, és profitáltunk az egyenesbeli tempónkból.

– erősítette meg Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója a számokat.

Katarban a Mercedes a kanyarokban verte meg a Red Bullt Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A helyzet furcsaságát ráadásul tetézi, hogy a DRS-sel fellépő problémák (nyitott állapotban hevesen legyezett az egyenesben Verstappen szárnyának felső terelőlapja) miatt a Red Bull az időmérőre a közepes leszorítóerejű szárnyról a nagy leszorítóerős változatra váltott, amit korábban csak Monacóban és Mexikóban használt.

Elviekben tehát nemhogy gyorsabbá kellett volna válnia az egyenesben a Mercedesnél, hanem a pénteki lemaradásának még nagyobb méreteket kellett volna öltenie.

A Red Bull természetesen már arra célozgatott, hogy a Mercedes a szigorúbb tesztek miatt szombatra levette az autóiról a hajlékony szárnyat, a címvédő azonban állította, semmit sem változtattak. De akkor miért lett kisebb a két csapat közti különbség az egyenesekben?

Michael Schmidt, az Auto Motor und Sport újságírója szerint ebben két tényező is szerepet játszott. Az egyik, hogy a Red Bull a kényszerű szárnycsere után úgy kellett változtasson az autója beállításain, hogy a monacói, nagyobb légellenállású hátsó szárnnyal se legyen túl lassú az egyenesben, a másik pedig, hogy a katari pálya gyilkos kerékvetői túl nagy veszélyt jelentettek az RB16B első szárnyára. A meredek padlószög miatt ugyanis az egész mezőnyből a Red Bull első szárnya van a legközelebb az aszfalthoz, az autó optimális működéséhez szinte súrolnia kell azt.

A katari aszfaltcsík gyors kanyarjainak külső rázókövei ugyanakkor egy pillanat alatt képesek voltak megrongálni a szárnyakat, ezért a Red Bull kénytelen volt kevésbé meredek padlószöggel versenyezni,

ami az egyenesekben kisebb légellenállást jelent, a kanyarokban viszont időveszteséggel jár, hiszen csökken az autó leszorítóereje, amitől gyakran alulkormányzottság lép fel, ahogyan az Verstappen és Pérez esetében is látható volt.

A katari kerékvetők a hatalmas kanyartempó miatt könnyen meg tudták rongálni az első szárnyat Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ami pedig a hátralevő két futamot illeti, Christian Horner csapatfőnök elimerte, megoldást kell találniuk a DRS-problémára, ha Dzsiddában és/vagy Abu-Dzabiban szükség lesz az alacsony, vagy a közepes leszorítóerős hátsó szárnyra.

Előbbi helyszínen szinte kizárt, hogy a Red Bull versenyképes lehet a monacói változattal, így a DRS mechanizmusának megerősítése elkerülhetetlennek tűnik.

Mivel homologizált alkatrészről van szó, a Red Bull csak egy fejlesztési zseton felhasználásával tervezhetne újat, de az már nincs neki, így kénytelen valahogy ezt a verziót erősebbé tenni. Horner úgy véli, megbízhatósági szempontból nem is lesz nehéz dolguk, csupán az a kérdés, hogy mekkora teljesítményveszteséggel jár a probléma elhárítása.