Egyszerűsödik egy F1-es szabály, de Vettel csapatának ez sem elég

Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Katari Nagydíj 2021, péntek
Aston Martin's German driver Sebastian Vettel drives during the first practice session ahead of the Qatari Formula One Grand Prix at the Losail International Circuit, in the city of Lusail, on November 19, 2021. (Photo by KARIM JAAFAR / AFP)
Vágólapra másolva!
2022-re megváltozik a váltócserére vonatkozó szabályrendszer, ami az erőforrásnál alkalmazott gyakorlathoz hasonlóan fog működni. Az Aston Martin azonban amellett érvel, hogy ilyen módon ne korlátozzák a felhasználható elemek számát ezen a területen.

A következő szezontól kezdve megváltoznak a váltócserére vonatkozó előírások. Jelenleg úgy szól a szabály, hogy egy alkatrésznek hat időmérőt és futamot kell kibírnia (a szabadedzéseken használhatnak másikat), és csak ezt követően lehet büntetlenül kicserélni, kivéve abban az esetben, ha a pilóta nem ér célba. Amennyiben ez nem teljesül, az érintettet öt rajthellyel hátrasorolják, ahogyan az például George Russell-lel is történt a Mexikói Nagydíj hétvégéjén.

A technikai mellett a sportszabályzatban is lesznek jelentős módosítások jövőre Forrás: F1

2022-től azonban ez megváltozik, és hasonló rendszer lesz érvényben, mint a különböző erőforráselemek esetében. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyes komponenseket bárhogyan lehet cserélgetni egészen addig, amíg a limitet nem lépik túl. Ha ez megtörténik, akkor a versenyző rajtbüntetést kap, aminek mértéke attól függ, hogy hány alkatrésznél szegték meg a szabályt.

A következő idénytől kezdve lényegében ugyanez lesz a helyzet a váltónál is, ami két egységből, a váltóházból és a belső részből áll.

Ha valaki bármelyikből túllépi a maximumot, azt 5 rajthelyes hátrasorolással szankcionálják. Szintén fontos változás, hogy a motorelemekhez hasonlóan innentől kezdve már a szabadedzéseken is ezekből kell gazdálkodniuk a csapatoknak.

És hogy mennyi lesz a határ? A jövő évi sportszabályzat legfrissebb, április 30-án közzétett változatában az szerepel, hogy váltóházból három, míg belső részből négy darabot használhatnak fel. Utóbbinál azzal egészítik ki az előírást, hogy ha a jövőben a futamok száma legalább 24 lesz, akkor a limitet is megnövelik eggyel.

Az Auto Motor und Sport viszont úgy értesült, hogy a csapatok megegyeztek abban, hogy egy évben ne három, hanem négy váltóházat vehessenek igénybe.

A portál információi szerint a tíz istállóból egyedül az Aston Martin nincs kibékülve a jelenlegi tervezettel, a silverstone-iak ugyanis teljes szabadságot szeretnének. A brit alakulatnál azzal érvelnek, hogy a költségvetési plafon miatt a kiadások egyébként sem szökhetnek az egekbe.

Az Aston Martinnál teljes szabadságot szeretnének Forrás: AFP/Karim Jaafar

Amúgy is szűkös költségvetés mellett kell dolgoznunk – idézi Andy Stevenson csapatmenedzsert az AMuS. – Ha a csapat arra akarja költeni a pénzét, hogy több váltója legyen, akkor az máshol fog hiányozni. Cserébe nem kellene a büntetésekkel bajlódni.”