Bottas szimata és az izmos Ferrari motor is beleszólhat az F1 nagy csatájába

Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Valtteri Bottas, Mercedes
McLaren's Australian driver Daniel Ricciardo drives ahead of Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas and Red Bull's Mexican driver Sergio Perez during the second practice session at the Circuit Paul-Ricard in Le Castellet, southern France, on June 18, 2021, two days ahead of the French Formula One Grand Prix. (Photo by NICOLAS TUCAT / AFP)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton és Max Verstappen kiemelkedik a mezőnyből, de akadnak tényezők, amikre nekik sincs ráhatásuk. Összegyűjtöttünk ötöt, amik adott esetben valamelyikük oldalára billenthetik a mérleg nyelvét az egyre kiélezettebb világbajnoki küzdelemben.

1) Megbízhatóság

Közhely, de illik előre venni, főleg a motorok miatt. Egyrészt a rekordhosszú szezonban több alkatrész terhelése kritikus szintre érhet, ha büntetés árán nem cserélik ki, másrészt az utolsó két állomás sivatagi környezetben található, meleg időjárással. Bár nem nappali forróságban, hanem este, villanyfénynél rendezik a futamokat, így sem üdítően hűvös levegőben pörögnek az elemek. Az új szaúdi pálya ráadásul számos nagyon gyors szakaszt tartalmaz, nem nevezhető motorkímélőnek.

Amikor az utolsó versenyig nyitott maradt a küzdelem, még sohasem fordult elő, hogy a világbajnok és a riválisai sem estek ki a hajtáslánc (a motor, a váltó vagy a hidraulikai rendszer) meghibásodása miatt.

Lewis Hamilton vagy Max Verstappen lesz az első ilyen világbajnok? Vagy a technika ördöge szívfacsaró perceket okozva folytatja ezt a hagyományt? Ezt megteheti enyhébb formában, úgy is, hogy egy műszaki hiba nem a futamon, hanem korábban üti fel a fejét, ez esetben még van némi remény a kármentésre büntetéses alkatrészcserével.

Hamilton 2016-os vb-hadjárata gyakorlatilag akkor futott zátonyra, amikor Malajziában felrobbant a motorja Forrás: AFP/C.L.Donald Lim

Ebből a szempontból a Mercedes áll jobban, a Red Bull keretében fáradtabbak a motorok.
Érdekesség amúgy, hogy az előző öt futamon senki sem esett ki a hajtáslánc valamely elemének meghibásodása miatt, szóval alapvetően jó a mezőny megbízhatósága.

Illetve időben felfedezik és hárítják a leselkedő veszélyt, a Mercedes is ezért van pillanatnyilag jobb helyzetben a motorokkal. Szakmányban cserélték őket az ősszel, Toto Wolff rég paranoid ezzel kapcsolatban.

2) A pályák jellege

A lendület Hamilton oldalán van és a szaúdi pálya gyorsasága előzetesen neki kedvez, míg Abu-Dzabiban kicsit bizonytalanul lehet tippelni az erőviszonyokra a statisztika alapján. Ott a Mercedes sokáig egyeduralkodónak számított, de Verstappen tavaly magabiztosan győzelmet aratott, jóllehet, Hamilton számára már nem volt tét és pont a koronavírusból való felépülése után versenyzett.

Ami döntőnek ígérkezik, hogy melyik csapat találja meg hamarabb és jobban az autójához illő beállításokat.

Most tényleg nem szabad zsákutcába futni a beállításokkal Forrás: Getty Images/Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

A Mercedes előkapta a hasonlatzsákból egyik kedvenc korábbi kifejezését, a dívát, az érzékenységére utalva nemrég megint így jellemezték az autójukat. De mostanában inkább a Red Bullnál volt megfigyelhető, hogy lassabban igazodnak ki a labirintusban, ezt érdemes elkerülniük a hajrában. Beállítási oldalról nekik a két új döntött kanyar jó hír Abu-Dzabiban, a jelek szerint a nagy padlószögű autónak ezek jobban fekszenek.

3) A csapattársak formája és segítsége

Valtteri Bottas és Sergio Pérez eddig döntően úgy segített csapattársának, hogy annak ellenfelétől elvette a leggyorsabb körért járó bónuszpontot egy késői kerékcserével. Pontban mérhető egyéb hasznot keveset termeltek: Péreznek Monacóban, Bakuban és Isztambulban sikerült Hamilton előtt végeznie, utóbbi helyszínen jórészt a mercedeses rajtbüntetésének köszönhetően, míg Bottas a török pályán és két sprintfutamon győzte le Verstappent (valamint rosszmájúan hozzátehetjük, hogy kiütötte a Hungaroringen a rajtnál).

Mivel Hamiltonnak tuti vb-címet eredményez a két győzelem, nincs ráutalva csapattársára, és Verstappennek is szinte garancia a háború megnyerésére, ha egyszer Hamilton előtt ér célba, utóbbi megállapítás csak nagy felforgásban veszti érvényét.

Bottas és Pérez jelenléte az ellenfelek közelében azért fontos, hogy csapatuk stratégiailag harapófogóba szorítsa, két irányból támadja a riválist.

No és semmiképp se engedjenek meg nekik egy ingyen bokszkiállást a futam végén.

A jelenlegi erőviszonyok alapján a finntől lehet esetleg számítani pontrablásra. A két helyszín közül az ismerten, Abu-Dzabiban eddig relatíve jó formát mutatott, 2:2 a mérlege Hamiltonnal szemben az időmérőkön és a futamokon, ez alapján tarthatja csapattársa tempóját. Neki többször volt balszerencséje mostanság, míg az utóbbi időben javuló Pérez Katarban megint megbotlott, egy hasonló baki nagyon rosszul jönne a Red Bullnak.

Bottas és Pérez csatája Forrás: AFP/Nicolas Tucat

Ami a másik pályát, az új szaúdit illeti, érdekes, hogy

a közelmúltban bemutatkozó/visszatérő pályákon Bottas feltűnően gyakran jobban kezdett Hamiltonnál és ő adott támpontot a beállításaihoz.

Így történt Katarban, de tavaly Mugellóban, Imolában, a Nürburgringen is ő volt a gyorsabb az időmérőn, Portimaóban szintén sokáig előrébb tartott. Az idei Holland Nagydíjat szintén felvehetjük a listára Bottas felkészülésben játszott fontos szerepével, bár ott Hamilton motorhiba miatt sok időt bukott a legfontosabb pénteki edzésen.

4) Ferrari, McLaren és a többi kibic

Néhány futamon bezavart a Ferrari és a McLaren a Mercedesnek és a Red Bullnak, de a versenyképességet tekintve ez utoljára közel két hónapja fordult elő, azóta például csak úgy piszkálták a két élcsapatot, hogy Daniel Ricciardo kiforgatta Bottast a mexikói rajtnál. Van esélye bármelyiknek a dobogóra az egyre nagyobb lemaradásban?

Ricciardo a monzai rajtnál az élre ugrott Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Abu-Dzabiban nem tartjuk valószínűnek, hiába ment ott eddig rendre kiválóan Charles Leclerc és Lando Norris. Szaúd-Arábiában viszont a sok száguldás kínál némi reményt mindkét istállónak: az

Olasz és Orosz Nagydíj óta egyik vonalvezetésen sem volt akkora a padlógázos szakaszok aránya, mint Dzsiddában lesz.

Az említett két versenyből az egyiket némi szerencsével a Mercedes motoros McLaren megnyerte, a másikat balszerencse miatt nem nyerte meg. A Ferrari azóta bevetette az erősebb motorját, így Dzsiddában akár ők is közelebb lehetnek a Mercedeshez és a Red Bullhoz. Ez az elévágási kísérletek szempontjából számíthat, hogy ha nem szakadnak le túlságosan, Hamiltonnak, Verstappennek, illetve csapattársaiknak nem feltétlenül éri meg a tervezettnél korábban kiállni friss gumiért a forgalom miatt.

A nyújtott, középgyors kanyarok bevallottan nem ízlenek egyik csapat autójának sem. Noha az Abu-Dzabiban átalakított két kanyar pont ilyen stílusú lesz, összességében nem ezek dominálnak az utolsó két pályán, inkább a szögletes vagy nagyon gyors fordulók és a rövid irányváltások lesznek jellemzők.

Verstappen Abu-Dzabiban 2020-ban Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

Még egy szempontból bárki bezavarhat a futam menetébe:

egy biztonsági autós fázis, főleg a táv későbbi részében új dimenziókat nyit meg a vb-címben érdekelt felek számára.

Dzsiddában utcai pályaként a szokottnál nagyobb a valószínűsége egy ilyen forgatókönyvnek, és Abu-Dzabiban is az előző három futamból kettőn megjelent a Safety Car.

5) Karantén

Más sportágakkal ellentétben a Forma-1 fontosabb szereplőit idén kevésbé vonta ki a küzdelemből a koronavírus, csak Kimi Räikkönennek kellett kihagynia futamokat miatta. Több másik pilóta átesett a fertőzésen szezonon kívül, s tavaly ilyenkor Hamilton is megbetegedett, de ez nem jelenti azt, hogy ne fertőződhetnének meg még egyszer.

Az óvintézkedések eddig kiválóan működtek, de a vb-címért vívók fegyelmezettsége nem lankadhat, és persze ez sem garancia a fertőzés elkerülésére. Az F1 fantasztikus idei évét tekintve óriási pofon lenne, ha a világ elmúlt két évét meghatározó koronavírus zárná le a küzdelmet.