Társoldalunk:
Hírlevél

Még a Mercedesnek is rejtély Hamilton gyorsulása

2021.11.23. 12:50

Még a Mercedes mérnökeinek is talány, hogy mitől volt annyira gyors Lewis Hamilton a Katari Nagydíjon. Toto Wolff szerint a Brazíliában történtek előhozták belőle a szuperhőst.

Nagyot fordult a világ az év végi elsőségért zajló csata szempontjából a Mexikói Nagydíj után a Red Bull-lal és a Mercedesszel. Az energiaitalosoknak fekvő pályán Max Verstappen jóval simábban győzte le Lewis Hamiltont, mint tette azt eggyel korábban, az austini versenyen, majd Brazíliában a hétszeres világbajnok már esélyt sem adott neki, és a 10. helyről rajtolva is nyert (a sprintfutamot az utolsó pozícióból kezdte, így tulajdonképpen onnan zárkózott fel az első helyre).

Ezek után mindenki azt várta, hogy a középgyors és gyors kanyarokkal tűzdelt katari pályán ha nem is kerül megint előnybe a Red Bull, de legalább újra hajszálnyi lesz a különbség a vb-címért küzdő felek között. Ezzel szemben Hamilton olyan simán nyerte az időmérőt és a futamot, hogy arra még a Mercedes mérnökei sem számítottak. Toto Wolff csapatfőnök szerint a hétszeres világbajnokból Brazíliában előbújt a szuperhős.

Hamilton magasabb sebességi fokozatba kapcsolt?Forrás: Anadolu Agency via AFP/2021 Anadolu Agency/Stringer

A katari hétvégét a címvédő még úgy kezdte, hogy mindkét pénteki szabadedzésen elmaradt a csapattársától, ám mint azt utólag Andrew Shovlin mérnökigazgató felfedte, a Valtteri Bottas által választott beállítási irány segített neki feljavulni szombatra.

„Az egyik nagy feladatunk péntekenként az, hogy megnézzük, a szimulációink megfelelnek-e a valóságnak, és mindent a megfelelő tartományba hozzunk. A versenyhétvége előtt elvégzett munkánk nagy része jónak bizonyult. Valtteri jobban kezdett Lewis-nál, de a szombati első pályára lépéstől Lewis is ott volt, és folytatta azt a formát a hétvége hátralevő részében" – nyilatkozta Shovlin.

És nemcsak, hogy folytatta, hanem az időmérőn még rá is tett egy lapáttal, a leggyorsabb körével ugyanis közel fél másodpercet adott Max Verstappennek és több mint 6 tizedet Bottasnak.

Erre a tempóra pedig a Mercedes mérnökei is csak a fejüket vakarták, mondván a szimulációk alapján nem hitték, hogy lehetséges ekkora előnyt kiautózni.  

„Úgy tűnt, hogy szombat reggeltől fogva Lewis mindent az ellenőrzése alatt tart. Azt ugyanakkor nagyon nehéz megjósolni, hogy egy vagy két tized lesz a különbség, ami ugyancsak jelentős differencia. Soha nem gondoltuk, hogy akkora előnye lesz, mint amekkora volt. Az egészet az utolsó körében autózta ki. Azt mondta, hogy az első kanyar jól sikerült, utána pedig bekerült egy jó ritmusba. Jelenleg nagyon koncentrált. Mindenféle szimulációt elvégezhetünk, de egyik sem magyarázza, hogy miért volt annyival Max előtt. Alapvetően ez igazán csak rajta múlott azzal, hogy a dolgok mélyére ásott és tette, amit tennie kell" – ecsetelte Shovlin.

Wolff szerint Hamtilon aktiválta a szupererejétForrás: AFP/Andrej Isakovic

Toto Wolffnak, a Mercedes csapatfőnökének ugyanakkor volt egy magyarázata arra, hogy Hamilton mitől lett hirtelen ennyire gyors. Szerinte pilótája egyszerűen szuperhős üzemmódba váltott. „Az interlagosi hétvége szombatján felébresztették az alvó oroszlánt. Abszolút ott van fejben, brutális és hidegvérű. Ez a legjobb Lewis-ban, ezt már a múltban is láthattuk” – utalt az osztrák üzletember a Brazíliában az állítható hátsó szárny szabálytalansága miatt kapott hátrasorolásos büntetésre. Amikor valamilyen csapás éri, attól olyan állapotba kerül, amelyben elő tudja hívni a szuperhős erejét. Ezt az egészet az Interlagosban őt ért csapás váltotta ki."

Persze a Red Bullnak erről alighanem más a véleménye, hiszen az energiaitalosok folyamatosan valamilyen technikai szabálytalanságot gyanítanak a Mercedesnél, legyen szó a hajlékony hátsó szárnyról, a változó hasmagasságról vagy Hamilton Brazíliában furcsán mozgó kormányáról.

Az FIA szigorúbb tesztje után Katarban ugyanakkor elismerték, hogy az egyenesekben ezúttal pariban voltak a Mercedesszel, Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a futam után azonban megjegyezte, nem igazán érti, hogy miként szedhették össze minden hátrányukat egyetlen kanyarban.

A Red Bull most azt nem érti, hogyan volt egyetlen kanyarban két tizeddel lassabb a MercedesnélForrás: AFP/Karim Jaafar

„Egyetlen kanyarban, a hatosban voltak gyorsabbak. Ott Max minden körben két tizedet kapott. Az egy elég egyszerű kanyar, úgyhogy van egy kis házi feladatunk kideríteni, hogy miért veszítettünk időt ott. Az egyenesbeli tempónk versenyképes volt, nagyjából egyforma [a Mercedesével], amit jó volt látni" – nyilatkozta a Sky Sportsnak.

Más autót kap Hamilton, mint Bottas?

A péntekről szombatra Hamiltonnal szemben óriási hátrányba kerülő, az időmérőn összeszedett több mint 6 tizedes lemaradást meglepőnek tituláló Valtteri Bottas a számára kieséssel végződő Katari Nagydíj után az összeesküvés-elméletek hívőinek is szolgált egy kis munícióval, ugyanis arra utalt, hogy ő és Hamilton nem egyforma autóval versenyzett.

„Megtaláltam [a lemaradás] okát, de a részleteket nem mondhatom el – idézi őt a finn Ilta Sanomat.Az autóm nem volt pont ugyanolyan, mint pénteken, és nem volt ugyanolyan, mint Lewisé. Voltak eltérések a két kocsi között."

Hamilton és Bottas autója valamiben eltért a finn szerintForrás: AFP/Hamad I Mohammed

Hogy ezek milyen eltérések, és egyáltalán mi értelme lenne a Mercedesnek szándékosan hátráltatni Bottast, abba a finn nem ment bele, de a versenyhétvége előtt a CNN-nek adott interjúban kifejtette: „abszolút megbízom a csapatban és tudom, hogy mennyire keményen dolgoznak. Ha meg tudnám jósolni a jövőt, azt mondanám, hogy meg fogjuk nyerni a bajnoki címet, de nem lesz könnyű. Egyértelmű, hogy szurkolok Lewisnak, meg fogja csinálni."

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK