Két élcsapat versenyzője is büntetést kapott, mert nem lassítottak sárga zászlós figyelmeztetés miatt a Katari Nagydíj időmérő edzésének végén. A döntés Max Verstappennek súlyos csapást jelent.
Ismét sportfelügyelői döntések befolyásolják a sorrendet a Forma-1-ben, ezúttal a Katari Nagydíj időmérőjének 2-3. helyezettje, Max Verstappen és Valtteri Bottas veszít pozíciókat. A Mercedes versenyzője 3 helyes hátrasorolást kapott, mert figyelmen kívül hagyta a sima sárga zászlós figyelmeztetést, amikor Pierre Gasly defekt miatt félreállt a pályán.

„A versenyző elismerte, hogy nem vette észre a 16.6-os bírói poszton lengetett sárga zászlót, és elismerte, hogy nem csökkentette a sebességét a sárga zászlós szakaszra vonatkozó előírásnak megfelelően annak ellenére sem, hogy látta a 10-es rajtszámú autót állni a célegyenesben” – áll az indoklásban.
Verstappen esetében ennél súlyosabb ítélet született, mert a Red Bull versenyzője már dupla sárga zászlós figyelmeztetést ignorált, ezért a sportfelügyelők 5 rajthelyes büntetéssel sújtották, vagyis mindössze a 7. rajthelyről kezdheti meg a 15 órakor kezdődő Katari Nagydíjat, miközben legnagyobb ellenfele, Lewis Hamilton a pole pozícióból indulhat.
A döntés nagy érvágás Verstappen számára, mert a várakozások szerint a Losail International Circuiten nehéz lesz előzni, ráadásul a hétvége folyamán Hamilton meggyőző tempóra volt képes, így komoly ellenfél hiányában ő a nagydíjgyőzelem egyértelmű esélyese. A büntetések miatt a 2. rajtkockából Gasly indulhat majd az Alpha Taurival, a 3. helyre Fernando Alonso léphet.
„A következetesség a kulcs, [tavaly] Ausztriában három helyet kaptam sima sárga zászlóért, amit nem láttam, úgyhogy jó, hogy ragaszkodnak a szabályokhoz. Nekünk csak magunkra kell koncentrálniuk” – reagált Hamilton a büntetésekre a Katari Nagydíj előtt rendezett versenyzői parádén.

Vizsgálták Carlos Sainz esetét is, őt viszont nem büntették meg, így a Ferrari versenyzője Verstappen és Bottas hátrasorolásának köszönhetően a 7. helyett az 5. rajtkockából várhatja majd a piros lámpák kialvását.
A Red Bull kifogásolja a döntést, de nem fellebbez
„Eléggé nehezen értjük ezt a döntést, totális melléfogásnak tűnik. Az FIA tulajdonképpen azt mondta, hogy a pálya tiszta, folytatódjon a küzdelem. Max az első szektorban volt, rengeteg időnk volt vizsgálni a helyzetet. A kijelzője is mást mutatott, különben szóltunk volna neki, hogy sárga zászló van érvényben. Egyszerűen nem látta” – magyarázta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
„Látta az autót és zöld fényt (a bokszutcában - a szerk.) a jobb oldalon. Szerintem egy zsivány sportbíró úgy kezdett el lengetni egy zászlót, hogy az FIA nem utasította erre. Kontrollálniuk kell a sportbíróikat, ennyire egyszerű, mert ez nagy csapás a világbajnoki küzdelemben nekünk, mert most hetedik helyről rajtolunk egy olyan pályán, amelyen nem lehet előzni.”

„Semmi értelme fellebbezni. Ami frusztráló, hogy a versenyigazgató azzal, hogy lekapcsolta a sárga jelzést, azt mondta, minden rendben, folytassátok és fejezzétek be a kört. Mindenünk arra utalt a GPS-től kezdve, hogy biztonságos a pálya és semmit nem kell kommunikálnunk a versenyzőnknek. A DRS-t is újra engedélyezték.”
„A másik, amit nem értek, hogy Carlos Sainz ugyanezt csinálta, nem látta a jelzést, padlógázon, nyitott DRS-el elment Gasly autója mellett, majd tíz méterrel a célvonal előtt elvette a gázt, ami rendben volt. Szerintem felnőtt embereknek felnőtt döntéseket kellene hozniuk. Ha valaki kidug egy sárga zászlót, az frusztráló, a versenyigazgatónak pedig kontroll alatt kell tartania, ami a pályán történik, mert végső soron ő a bíró. Máskülönben bárki dönthet úgy, hogy elkezdi lengetni a sárga zászlót – mérgelődött. – Max azt mondta, hogy őszintén nem látta, először az időmérő utáni interjúk során hallott róla.”

Az ügyben szintén érintett Bottas ennél megértőbb volt: „Elfogadom a döntést, a sárga zászló az sárga zászló. Sajnos nem láttam. Egyetlen zászló volt, amit a szél vízszintes irányba fújt, ilyen tempónál pedig esélyes sem volt észrevenni. Kicsit nehezebb lesz így a verseny, jobb lett volna a harmadik helyről rajtolni, de hosszú lesz a futam és biztos vagyok benne, hogy előre fogunk tudni lépni.”
A Katari Nagydíj előzetes rajtfelállása
# | Versenyző | Csapat |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes |
2. | Pierre Gasly | Alpha Tauri |
3. | Fernando Alonso | Alpine |
4. | Lando Norris | McLaren |
5. | Carlos Sainz | Ferrari |
6. | Valtteri Bottas* | Mercedes |
7. | Max Verstappen** | Red Bull |
8. | Cunoda Juki | Alpha Tauri |
9. | Esteban Ocon | Alpine |
10. | Sebastian Vettel | Aston Martin |
11. | Sergio Pérez | Red Bull |
12. | Lance Stroll | Aston Martin |
13. | Charles Leclerc | Ferrari |
14. | Daniel Ricciardo | McLaren |
15. | George Russell | Williams |
16. | Kimi Räikkönen | Alfa Romeo |
17. | Nicholas Latifi | Williams |
18. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo |
19. | Mick Schumacher | Haas |
20. | Nyikita Mazepin | Haas |
* 3 helyes büntetés sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt
** 5 helyes büntetés dupla sárga zászló figyelmen kívül hagyása miatt