Vágólapra másolva!
A mezőnyből csak egyetlen pilóta versenyzett korábban a Forma-1-ben most debütáló katari pályán, amelynek sajátosságairól Michelisz Norbertet is megkérdeztük. Villanyfényben rendezik a futamot, de az esti alacsonyabb hőmérséklet sem enyhít sokat a gumik szenvedésén.

Hiába Max Verstappen vezeti a tabellát 14 pontos előnnyel, a lendület Lewis Hamilton oldalára állt az előző versenyen. Lélektanilag hatalmas löketet ad neki, hogy Brazíliában az időmérőről való kizárása után az utolsó helyről 1+1/3 versenytáv alatt felkapaszkodott az elsőre, és (a rajtokat nem számítva) május óta először nyert tisztán csatát a pályán a riválisával szemben, egy olyan helyszínen, amit többen előzetesen a Red Bull terepének könyveltek el.

Egyre feszültebb a küzdelem Forrás: Pirelli

Hamilton tovább élvezheti a büntetés árán kapott friss motor és a Mercedes látványos gyorsulásának előnyét, és természetesen számára nem új az ilyen jellegű feszültség, üldözőként a teher sem őt nyomja jobban. Az már biztos, hogy idén legfeljebb annyi győzelmet szerez, mint Verstappen, de ha egyenlít, azzal átadja a Michael Schumacherrel közösen tartott csúcsát a múltnak és egyedüliként nyolcszoros világbajnok lesz. Nico Rosberg ellen 2016-ban az utolsó négy nagydíj megnyerése nem volt elég a sikerhez, most az lenne.

Verstappen a hátralévő három futamon egy győzelemmel óriási lépést tenne a vb-cím felé,

a két aspiráns (és csapattársaik) kiesése vagy hasonló drámája nélkül így valószínűleg beleférne neki, hogy még Valtteri Bottas is megelőzze kétszer. A matematikát bonyolítja a leggyorsabb körért járó pont, de ha Verstappen a 3. helyen áll vállalható távolságban a Mercedesektől, szinte biztos ő kaparintja meg. De képes-e nyerni még, látva Hamilton szédületes sebességét?

Csak egyikük örülhet a végén Forrás: AFP/Pedro Pardo

A tippjátékban elég sok rossz találatot hozott, hogy melyik pálya melyik autónak fekszik jobban, a maradék háromnál is nehéz biztosat állítani. Ráadásul kettő közülük járatlan terep a Forma-1 számára, ebből az első a katari Losail pálya lesz most hétvégén.

Ezt kell tudni az új állomásról

A főváros, Doha szomszédságában található nagyváros, Losail mellett húzták fel 2004-ben az 5,4 kilométeres versenypályát, ahol azóta állandó vendég a MotoGP, illetve néhány évig a túraautó-világbajnokság és a Superbike is rendezett itt futamot. A Forma-1 számára a koronavírus és a kapcsolódó átszervezések nyitották meg az utat ide, olyannyira, hogy tízéves szerződést kötöttek a felek, bár a következő verseny csak 2023-ban lesz a jövő évi foci-vb miatt.

Egy kör a Losail pályán WTCR-autóban, 2015

Az előző pályákkal ellentétben itt minden szinte teljesen sík, a tengerszinthez közeli magasságra ereszkedik le a mezőny. Az arab helyszínek flancolásából nem lóghat ki a Katari Nagydíj sem, villanyfényben rendezik az időmérőt és a versenyt, a bahreini szezonnyitó óta először tapasztal ilyen körülményeket a Forma-1.

Mindez azt is jelenti, hogy a három edzésből a két nappali haszna igen csekély, a forróságban a technikát nem akarnák majd feleslegesen fárasztani a csapatok.

Márpedig muszáj lesz, hiszen meg kell ismerni az új pályát, bizonyára sok csiszolnivaló akad a beállításokon. „Azt sem tudom, az első kanyar balos vagy jobbos" – viccelődött Charles Leclerc egy héttel a futam előtt, ennyire azért természetesen nem vakon készül a mezőny.

A katari pálya vonalvezetése Forrás: Mercedes

Az 5,4 kilométernyi vonalvezetés 16 kanyart tartalmaz, főleg lendületeseket. Az időmérőre 1:22.5-ös legjobb köridőt saccolnak az előzetes szimulációk, a versenytáv 57 kör.

A szimulátorban nagyon érdekesnek tűnt, mert sok a 4.,5., 6. fokozatban bevehető kanyar. Ez fizikálisan elég megterhelő.

– állapította meg a pályáról Pierre Gasly. Pont ebből adódóan előzni várhatóan nehéz lesz: a célegyenes ugyan hosszú, egy kilométeres, de a ráfordító és a lezáró kanyarja sem igazán lassú. Előbbi azért gond, mert nehéz a másik autó nyomában maradni a tapadásvesztés miatt, utóbbi azért, mert nem kell keményet fékezni, az előzés inkább motorerőből oldható meg bevetődés helyett. Tavaly a hasonló jellemzőkkel bíró Mugellóban megmutatkozott, miért kedvezőtlen az ilyen kialakítás.

A Losail pálya célegyenese Forrás: AFP/Karim Jaafar

Máshol nincs DRS-zóna, és a turbulencia nagyon megnehezíti a követést. Ismerős a gyors 12/13/14-es kombináció, ez a híres isztambuli 8-asra hasonlít, csak ellenkező menetirányban. Michelisz Norbert szintén kevés előzésre számít. „Amikor mi versenyeztünk rajta, az okozott nehézséget, hogy nem lehetett előzni – nyilatkozta a GPhíreknek.

Amennyiben a Forma-1-ben hatékony a DRS-zóna, elképzelhető, hogy más lesz a helyzet, de én attól tartok, hogy a pálya jellegéből fakadóan itt is vonatozás lesz.

„Nagyon kevés a kemény, hosszú féktáv, nagyon sok az egymást követő közepesen gyors, gyors kanyar, amelyekben nagyon-nagyon nehéz követni az elöl haladó autót."

A katari motorsportszövetség igazgatója vitatkozik az állítással. „Versenyzőként tudom, hogy az előzetes spekulációk ellenére sok előzés lesz – mondta Amro Al-Hamad az Autosportnak. – Senkinek sincs adata a pályáról, ez sokat fog számítani (...) Sokféle stratégia van a pakliban a gumikopás miatt is." Utóbbi valóban megkavarhatja a paklit és a gumik nagy korkülönbsége olyan tapadáselőnyt adhat a fiatalabbon haladónak, ami a turbulencia hatását kioltja.

Michelisz Norbert (jobbra) a katari pályán Forrás: DPPI via AFP/Frederic Le Floc H

A mezőnyből eddig csak egyetlen pilóta versenyzett a katari pályán, Sergio Pérez 2009-ben a GP2 Asia bajnokságban. Szép emlékei vannak róla, a két futamból az egyiket megnyerte, a másikon második lett.

„Azt nem mondanám rá, hogy nem nehéz pálya, mert könnyű alapvetően nincs, de széles az aszfaltcsík, nagyok a bukóterek, ami mindig nagyobb komfortérzetet ad a versenyzőnek – mondta Michelisz Norbert. – Azért mondjuk Makaó vagy a Nordschleife kockázatmenedzsment terén más tészta, de ettől függetlenül ez sem könnyű aszfaltcsík."

Ami a pilótáknak élvezet, az kínzás a gumiknak

Katarban a kora esti órákban is 25 fok feletti hőmérséklet várható, a szezon végi meleg éghajlatot nem annyira lájkolják az egyre megviseltebb erőforrások, a megbízhatóság fontos kérdéseket dönthet el. A Mercedes-motoros csapatoknál hét versennyel ezelőtt volt utoljára olyan, hogy egyiknél sem kellett kereten felüli erőforráselemet beszerelni, bár a statisztikát torzítja, hogy nekik van a legtöbb ügyfelük.

Meleg lesz, ez nem jön jól a szezon végén már fáradó motoroknak Forrás: AFP/Alfredo Estrella

A Mercedes a padlógázos szakaszok arányára egy körben a távolság alapján 61%-ot, idő alapján 68%-ot adott meg, ezek átlag alatti értékek. „A végsebesség nem lesz annyira fontos – mondta Sergio Pérez. – Nagy leszorítóerőre van szükség." Emiatt abban bízik, a Red Bull teljesítménye közelebb lesz a Mercedeséhez, mint az előző futamon.

A motorok tehát a meleg és a hűtésigény miatt kerülnek főszerepbe.

Érdemes figyelni Bottas szereplését abból a szempontból, hogy Toto Wolff arról beszélt, a Mercedes-motor nagyjából 1000 km után kezd veszíteni az erejéből. Mivel a finn három futammal korábban, az USA-ban kapott új erőforrást, Katarban átlépi az említett választóvonalat, és ez támpontot adhat arra vonatkozóan, Hamilton mire számíthat a legutóbb beszerelt egység teljesítményével a szezonzárón (ő akkor jut 1000 kilométer fölé vele).

Esett már szó a melegről, mégsem ez a tényező az, ami a legfájóbb a gumiknak. „Egyetlen hosszabb egyenes található a pályán, ezért folyamatos terhelés éri őket" – jelentette ki a Williams mérnöke, Dave Robson. A Pirelli az ötfokozatú skálán ötösre minősítette Losailt a gumiterhelés és az oldalerők szempontjából, a burkolat érdességét négyesre, a fékezési és kigyorsítási erőhatásoknál is megadták a közepes hármast.

A gumik nyüszíteni fognak Forrás: Anadolu Agency via AFP/2021 Anadolu Agency/Stringer

Aligha meglepő ennek tudatában, hogy a legkeményebb gumikat viszik a hétvégére, az új helyszín ismeretlen volta is óvatos választást indukál. A tapadási viszonyokat bármikor átalakíthatja a pályára fújt homok, de a pálya alapból kedvező tapadást biztosít, mert az építés óta egyszer sem aszfaltozták újra, a felülete érdes lett több mint másfél évtized kopása alatt. Megint előfordulhat, hogy egy helyett kétszer jön ki kerékcserére a legtöbb pilóta, pláne úgy, hogy a bokszutcai időveszteség nem vészes.

A Pirellinél felhívták a figyelmet arra is, hogy a nagydíj során kizárólag az F1-es autók veszik birtokba a pályát, betétprogramok során nem ragad gumi az aszfaltra.

Bírják a nyomást a bírók?

Nézőpont kérdése, szánalmas vagy szórakoztató az a műsor, amit a két élcsapatnál produkálnak olyankor, amikor egy ítélet hátrányosan érinti őket. Ebben élen járnak a csapatfőnökök, legutóbb adott elő Wolff hatalmas monodrámát, miután rövid idő alatt a Mercedes ellen született két döntés. Ebből az egyiknél teljesen abszurd az önsajnáltatás az áldozati szereppel, a másiknál érthető volt a felháborodása.

Verstappen Hamilton leszorításával végződő védekezési manővere nem ért ért véget Brazíliában

azzal, hogy a sportfelügyelők ott helyben nem vizsgálták meg jobban az ügyet, a Mercedes a héten kezdeményezte a döntés felülvizsgálatát. Az ehhez szükséges új bizonyítékok a Red Bull hagyományos, pilótafülkét mutató kamera felvételei, melyek technikai okból az incidens során nem voltak elérhetők.

Most úgy tűnik, Hamilton áll jobb helyzetben, hiába Verstappen vezeti a tabellát Forrás: AFP/Andrej Isakovic

Ilyen kérelmet nem sűrűn nyújtanak be a csapatok, de idén ez már a harmadik alkalom – az előző kettőt visszautasította az FIA. Noha kérdéses, az új képkockák szolgáltatnak-e perdöntő bizonyítékot a döntés megváltoztatásához, a hercehurca arra jó lehet, hogy kicsit kizökkentsék riválisukat. Elő a popcornt!

Nagy a tét, Brazíliában a szárnymizéria megmutatta, a futamról futamra változó összetételű felügyelői testület szintén érzi a terhet. Biztosak lehetünk benne, hogy például a Haas hasonló vétségében hamarabb döntöttek volna.

Wolff nagyon besértődött, hogy kétszer egymás után csapata ellen merészeltek dönteni (nem mintha a korábbi években született ítéletekre sokat panaszkodhatna), reméljük, a felügyelők nem fognak késztetést érezni a kompenzálásra. A Mercedes és a Red Bull nagyítóval fogja vizsgálni riválisuk minden egyes megmozdulását, és ha csak szemernyi esélyt is látnak a szankcióra, noszogatni fogják őket, hogy vizsgálják a másikat, büntessék meg, büntessék meg jobban, akasztófára velük. Na jó, utóbbi talán kimarad. Jó lenne, ha a pályán és nem egy kis szobában dőlne el a bajnoki cím.

A Katari Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:30-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:00
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:00-