Hivatalos: jövőre bemutatkozhat az F1 történetének első kínai pilótája

Forma-1, Csou Kuan-jü
Guanyu Zhou from China of UNI - Virtuosi Racing, portrait during Day Three of FIA Formula 2 Testing at Circuit de Barcelona - Catalunya on April 25, 2021 in Montmelo, Spain. (Photo by Xavier Bonilla/NurPhoto) (Photo by Xavier Bonilla / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Az Alfa Romeo hivatalos közleményben jelentette be, hogy 2022-ben Antonio Giovinazzi helyett Csou Kuan-jü lesz a csapat pilótája, így a sportág történetében először egy kínai versenyző is ott lesz a rajtrácson.

Lezárult az utolsó kérdés is a 2022-es rajtrácsot illetően: az Alfa Romeo bejelentette, hogy Csou Kuan-jü lesz Valtteri Bottas jövő évi csapattársa, amivel egyúttal az is eldőlt, hogy Antonio giovinazzinak nem maradt hely a sportágban.

Csou lesz az F1 történetének első kínai pilótája Forrás: NurPhoto via AFP/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

Hosszú ideje már csak ez az egy ülés maradt betöltetlen. Kezdetben Csout tartották rá a legnagyobb esélyesnek, de amikor felvetődött, hogy az Andretti-család felvásárolhatja a csapatot, mindez bizonytalanná vált.

Múlt héten viszont már egyre valószínűbbé vált, hogy ő lesz a befutó.

Frédéric Vasseur, az Alfa Romeo csapatfőnöke nemrég azt ígérte, hogy a Sao Pauló-i Nagydíj után érkezik a bejelentés, és ez végül beigazolódott: az istálló előbb hivatalos közleményben köszönt el Giovinazzitól, nem sokkal később pedig tudatta a nyilvánossággal, hogy Csou érkezik a helyére.

Ezzel pedig ő lesz az F1 történetének első kínai versenyzője. Korábban mindössze egyetlen honfitársa, Ma Csing-hua vezethetett F1-es autót, ám ő mindössze szabadedzésekig jutott a HRT, illetve a Caterham színeiben.

A 22 éves Csou 2015 óta versenyez Európában, a legutóbbi három évet pedig a Forma-2-ben töltötte. Az előző két szezont a 7., illetve a 6. pozícióban zárta, most pedig a 2. helyen áll Oscar Piastri mögött, akit szintén hírbe hoztak az Alfa Romeóval kapcsolatban. Az ausztrál versenyző azonban az Alpine tartalékpilótája lesz a 2022-es idényben.

Ami Giovinazzit illeti, az olasz versenyző három évet töltött az F1-ben,

ha nem számítjuk a 2017-es idény első két futamát, amikor a sérült Pascal Wehrlein helyére ugrott be a Sauberhez. 59 futam alatt mindössze 19 pontot szerzett, legjobb eredménye pedig a 2019-es kaotikus Brazil Nagydíjon elért 5. helye. A mostani szezonban csupán 1 egység áll a neve mellett, amivel csak a Haasokat és Robert Kubicát előzi meg a pontversenyben.

Giovinazzi három teljes szezon után hagyja el a Forma-1-et Forrás: Getty Images via AFP/2021 Getty Images/Chris Graythen

„Soha nem könnyű elbúcsúzni egy pilótától, főleg Antonio esetében nem az, aki hosszú ideje része a csapatnak – nyilatkozta Vasseur. – Miután elválnak útjaink, megőrizzük a szép idők emlékeit, a rosszakból pedig levonjuk a tanulságokat, tudván, hogy ezek a pillanatok jobbá tettek minket csapatként. A 2021-es szezon után a legjobbakat kívánjuk Antoniónak a jövőben: előtte még van három futamunk arra, hogy közösen jó eredményeket érjünk el, és erősen fejezzük be az idényt.”

Örömmel köszöntöm Csou Kuan-jüt az Alfa Romeónál – mondta a francia szakember a kínai pilótáról. – Az F2-es eredményei megmutatták, hogy egy nagyon tehetséges versenyzőről van szó, mi pedig alig várjuk, hogy segítsünk neki abban, hogy az F1-ben még inkább kivirágozzon.

Büszkék vagyunk a 2022-es párosunkra, és biztosak vagyunk benne, hogy Csou sikeres párost fog alkotni Valtterivel.”

Fiatalkorom óta arról álmodtam, hogy a lehető legmagasabbra jutok abban a sportágban, amit szenvedélyesen szeretek, és ez most valóra vált – ezek már Csou szavai. – Számomra kiváltság, hogy egy ikonikus csapattal kezdhetem meg a Forma-1-es pályafutásomat, egy olyan istállóval, amely korábban számos tehetséget juttatott be az F1-be. Úgy érzem, készen állok az óriási kihívásra, amit az F1, a sportágam csúcsa jelent, Valtteri Bottas személyében egy bizonyított világklasszis mellett. Jövőre az lesz a cél, hogy a lehető legtöbbet és a leggyorsabban tanuljak.”

Giovinazzi a Formula E-ben folytathatja

Már a bejelentés előtt arról számolt be a The-Race, hogy Giovinazzi valószínűleg az elektromos autóversenyzés sorozatában folytathatja a pályafutását, itt a Dragon Penske istálló várná tárt karokkal. A csapat a sorozat indítása idején volt sikeresebb, az utóbbi években nem sok babér termett számukra.

Giovinazziért állítólag többen kampányoltak a Dragon Penskénél, köztük a Formula E elnöke, Alejandro Agag:

ennek oka, hogy a sorozat presztízsét növelik a Forma-1-ből ide érkező pilóták. Agag a felső vezetés egy másik tagjával kilátogatott a Sao Pauló-i Nagydíjra, hogy tárgyaljanak az olasz versenyző menedzsmentjével. A bejelentés erre a hétre várható, és a pilótának nem kell sokat várnia új autója kipróbálására, mert november végén már megtartják az első hivatalos tesztet a Formula E következő (2022 január végén induló) szezonjára készülve.

A hírek szerint Giovinazzi előtt egy másik F1-es kötődésű versenyző, Danyiil Kvjat volt a legesélyesebb az ülésre a csapatnál, de a tárgyalások megrekedtek.

A Forma-1 2022-es mezőnye

Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell
RedBull: Sergio Pérez, Max Verstappen
McLaren: Daniel Ricciardo, Lando Norris
Aston Martin: Sebastian Vettel, Lance Stroll
Alpine: Fernando Alonso, Esteban Ocon
Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz
Alpha Tauri: Pierre Gasly, Cunoda Juki
Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü
Haas: Nyikita Mazepin, Mick Schumacher
Williams: Nicholas Latifi, Alexander Albon