Verstappen ostoba hibája miatt úszhatja meg Hamilton a büntetést

Forma-1, Sao Pauló-i Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, időmérő
SAO PAULO, BRAZIL - NOVEMBER 12: Second place qualifier Max Verstappen of Netherlands and Red Bull Racing looks on in parc ferme during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Brazil at Autodromo Jose Carlos Pace on November 12, 2021 in Sao Paulo, Brazil. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egy ideig úgy tűnt, Lewis Hamilton a biztos kizárás sorsára jut a Sao Pauló-i Nagydíj időmérője után és az utolsó helyről kell majd kezdenie a sprintfutamot, a felügyelők azonban váratlanul beidézték a hétszeres világbajnok Mercedesének hátsó szárnyával matató Max Verstappent.

Megdöbbentő fordulatot vett Lewis Hamilton feltételezhetően szabálytalan állítható hátsó szárnyának vizsgálata a Sao Pauló-i Nagydíjon, miután egy nézői videó bizonyítja, hogy Max Verstappen, a hétszeres világbajnok legfőbb riválisa hozzányúlt a 44-es rajtszámú Mercedes hátsó szárnyához. A felügyelők emiatt a holland pilótát is beidézték, Hamilton ügyében pedig elnapolták a döntést, mondván további bizonyítékokra várnak, amelyek helyi idő szerint szombat reggel előtt nem állnak a rendelkezésükre.

Verstappen előbb a saját, majd Hamilton autójának hátsó szárnyát is megfogdosta

Amennyiben bebizonyosodik, hogy Hamilton autóján valóban szabálytalan volt a hátsó szárny, és kinyitott állapotában nagyobb volt a rés a felső és az alsó sík között a megengedett 85 mm-nél, alapesetben nem sok tere van gondolkozni a felügyelőknek, és szinte biztosan automatikus rajtrács végére sorolással kellene büntetniük a címvédőt. Ráadásul, ha a Mercedesnek ki kellene cserélnie az elemet, a parc fermé-szabályok megsértése miatt Hamiltonnak a bokszutcából kellene indulnia a szombati sprintfutamon.

Csakhogy egy nem várt esemény történt az ügyben, a felügyelők ugyanis helyi idő szerint reggel fél 10-re (magyar idő szerint 13:30-ra) beidézték Max Verstappent is azért, mert feltehetően vétett a Nemzetközi Sportkódex 2.5.1-es pontja ellen, amely kimondja: „a parc fermébe csak hivatalos személyek léphetnek be, az autókon pedig nem lehet dolgozni, illetve ellenőrizéseket végezni, változtatásokat vagy javításokat eszközölni, hacsak ezek a hivatalos személyek vagy az alkalmazandó szabályok felhatalmazást nem adtak erre.”

A televíziós felvételeken csak az látszott, hogy miután Verstappen kiszállt a saját autójából, annak hátuljához sétálva a hátsó szárnyat nézegette és meg is fogdosta. Ezután a rendező a szurkolókat és az ünneplő Hamiltont mutatta, egy nézői videón azonban látszik, hogy Verstappen Hamilton autójához lépett és a Mercedes hátsó szárnyát is szemügyre vette és megfogta.

Feltehetően utóbbi miatt idézték be, hiszen a szabály világosan kimondja, hogy ilyesmit nem lehet,

nyilvánvalóan azért, hogy a riválisok bármiféle trükkhöz folyamodjanak és módosítsanak valamit a másik autóján még a technikai ellenőrzés előtt.

Verstappen DRS-ének több mint érdekes mozgása az utolsó Q3-as körében

Az természetesen nem ütközik szabályba, hogy a pilóták megnézzék a másik autóját, amivel többen is rendszeresen élnek. Anno Michael Schumacherről volt közismert, hogy szerette vizslatni a riválisok technikáját, de Sebastian Vettel is rendszeresen megteszi ezt, viszont a másik autójához érni nekik sem lehetett.

És hogy még további ismeretlenek is kerüljenek az egyenletbe, utolsó mért körének végén Verstappen autójának hátsó szárnya igencsak furcsán viselkedett,

amikor a célegyenes végén elkezdett "legyezni". Hogy ezzel kapcsolatban lesz-e vizsgálat, azt a felügyelők még nem jelentették be, ugyanakkor ha a szabályosnál nem nyílt ki jobban, akkor nem valószínű, hogy foglalkozni fognak vele, mivel a folyamatos mozgásával még lassíthatta is a hollandot.

Verstappen meggondolatlansága mentheti meg Hamiltont

Egy nézői videó alapján természetesen semmi olyasmit nem lehet kijelenteni, hogy Verstappen szabotálta Hamilton hátsó szárnyát.

Amennyiben azonban bebizonyosodik, hogy így tett, természetesen szinte biztosan komoly büntetésre számíthat. Ugyanakkor már azzal is jót tehet Hamiltonnal, ha semmi ilyesmi nem történt, és csak megnézett valamit a W12-esen.

A hétszeres világbajnok ugyanis egyértelmű szabályszegés esetén szinte biztosan a kizárás sorsára jutna, a felügyelők ugyanakkor – akár változtatott Verstappen valamit a Mercedesen, akár nem – nem hagyhatják figyelmen kívül a holland pilóta tettét, hiszen akkor minek a szabály.

Hamilton hátsó szárnyának vizsgálata Jo Bauer, az FIA technikai delegáltjának jelenlétében

Persze vélhetően az is a vizsgálat tárgyát képezi majd, hogy a holland pilóta bizonyíthatóan változtatott-e a Mercedes hátsó szárnyán, vagy sem.

Amennyiben nem lehet majd egyértelműen bizonyítani, hogy nem, úgy Hamilton megúszhatja a büntetést, és minden maradhat a régiben,

azaz ő indulhat az első, Verstappen pedig a második helyről a sprintfutamon.

Verstappen büntetése pedig abban az esetben látszik elkerülhetetlennek, ha bizonyíthatóan szabotálta riválisa autóját. Ilyesmire korábban nem volt precedens, így a büntetés mértékét is csak megsaccolni lehet, de az időmérőről való utólagos kizárás tűnik a minimális szankciónak.