Vágólapra másolva!
A mexikói magaslaton folytatódik a Forma-1-es világbajnokság, ahol különleges kihívások várják a csapatokat. A pálya eddig hagyományosan Red Bull-terepnek számított, de a Mercedes technikai fegyvere és az idén kiszámíthatatlanul hullámzó erőviszonyok boríthatják az előzetes esélyeket, és a Ferrari is bekavarhat a két élcsapat küzdelmébe.

Még sosem ígért ekkora izgalmakat a Forma-1 novemberben azon egyszerű oknál fogva, hogy ilyenkor általában már véget ért a szezon. De amikor még tartott, addigra jórészt már eldőlt a küzdelem, az utóbbi években egyszer sem fordultunk az utolsó futamokra úgy, hogy Mercedes-pilótán kívül bárkinek reális esélye legyen a vb-címre. Ennek örömére jön egy újabb tripla hétvége, ami Mexikóban kezdődik és később Brazíliában, majd Katarban folytatódik.

A csata élességét mutatja, hogy Toto Wolff a Senna-Prost-féle ütközések ismétlődési lehetőségéről beszélt, miközben Max Verstappen 12 pontos előnyből várja a hajrát Lewis Hamilton előtt.

Hamilton és Verstappen a két főszereplő, de váratlan ellenfelek is felbukkanhatnak a csatájukban Forrás: AFP/Ozan Kose

A következő helyszín Mexikó, azon belül a Mexikóvárosban épített, a helyi büszkeségekről, a tragikus sorsú Rodríguez-fivérekről elnevezett pálya.

A verseny hivatalosan új néven, Mexikóvárosi Nagydíjként szerepel a naptárban,

miután a rendezéshez ezentúl nem adnak állami forrásokat, de ez csak formaság, minden más ugyanaz, mint eddig volt. Vagyis a különlegesen magas fekvés is.

Magasan a legjobb

Közel 2300 méteres magasságon terül el a 4,3 kilométeres pálya, két-háromszor magasabban, mint Spa-Franchorchamps vagy a Nürburgring. Emelkedő, lejtő mégis alig található rajta – a fennsíkon elhelyezkedésből adódóan ilyen a terep, a szintváltozás össz-vissz 2,8 méter.

A körülmények számos különleges kihívást tartogatnak elsősorban a mérnökök számára.

A ritkább levegő főleg a motorok hűtését és a megfelelő leszorítóerő elérését nehezíti. A csapatok olyan méretű szárnyakat választanak, mint Monacóban, a leszorítóerő nagysága és a traffipaxok mérései mégis a parányi légterelőkről ismert Monzát idézik. A csúcssebességek igen nagyok, és a hosszú célegyenes jó alkalmat kínál az előzésre, csakúgy, mint az utána következő másik egyenes.

Mérnöki szempontból kemény dió a mexikói pálya Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

„Utána azonban nagyon nehéz előzni, mert beszűkül és kacskaringóssá válik nyomvonal a középső szektorban" – teszi hozzá Kimi Räikkönen. Itt előbb lassú, majd a lendületesebb, stabil autót kívánó tempós kanyarok találhatók. Az utolsó rész ismét vontatottabb, cserébe pompás hangulatban telik.

– mondja egy másik világbajnok, Fernando Alonso. Az említett aréna egyébként korábban baseball-stadionként működött.

A mexikói pálya alaprajza Forrás: Mercedes

A szélárnyékozás hasznos, viszont túl sok időt nem érdemes egy másik autó közvetlen nyomában tölteni a túlmelegedés veszélye miatt: a motorok hűtése alapból is necces a ritkább levegővel. Különösen a turbók érzekenyek erre, ez felszínre hozhat problémákat, pláne a már nem épp friss elemek esetében. A Mercedes megbízhatóságát kérdések övezik, de a csillagos márka erőforrásait használó Williams mérnöke egyelőre a kötelező optimizmussal tekint előre.

„Nem hiszem, hogy a megbízhatóság szempontjából a magasság gondot okozna. Rendben lesz, úgyhogy egyelőre nem hiszem, hogy aggódnunk kellene emiatt" – nyilatkozta Dave Robson. A megfelelő hűtés biztosítása a fékek esetében szintén fontos.

Az autók megbízhatósága mostanában ritkán dönt el vb-címeket, de emlékezhetünk, hogy Hamiltont 2016-ban egy motorhiba sodorta hátrányba, Sebastian Vettelt pedig 2017-ben szintén ilyen jellegű problémák siklatták ki végleg.

Sokféle kanyar található a pályán Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

Az Aston Martin átlagon felüli nehézségűnek értékeli az előzést Mexikóban, amihez hozzájárul, hogy a csekélyebb leszorítóerő mellett a DRS hatása enyhébb. Ne lepődjünk meg, ha esetleg valaki sokáig nem tud előzni, és ezért átmenetileg le kell szakadnia a másiktól a túlmelegedés elkerülése érdekében.

Feljavítja a Mercedest a fegyvere?

A Mercedes az előző két versenyen sokat gyorsult az egyenesekben attól, hogy a különleges futóművüket és a kapcsolódó beállításokat tökéletesítették; a hátsó felfüggesztés lejjebb ereszkedik az egyenesekben, így ingyen, leszorítóerő beáldozása nélkül javul a végsebességük. Az előző versenyen, Austinban a hepehupás aszfalton ez kevésbé kamatozott, Mexikóban ellenben megint sokat számíthat.

Ahol az utóbbi években a Red Bull kivételesen rendre jobbnak bizonyult náluk:

Verstappen nyert itt 2017-ben és 2018-ban (2017-ben azért jókorát segített neki Vettel és Hamilton ütközése a rajtnál), a 2019-es győzelem pedig talán csak azért nem lett az övé, mert az időmérőn nem lassított az időmérő végén a sárga zászlónál, így hiába jegyezte a legjobb köridőt, büntetést kapott, és a Mercedesekkel vívott csatában is a rövidebbet húzta.

Verstappen a 2019-es versenyen Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

Persze kérdés, a fordulatok idei cunamijában mennyire támaszkodhatunk a múltbeli eredményekre. Valtteri Bottas például változásra számít csapata formájában a magaslaton. „Mexikó általában gyenge pontunk és úgy érezzük, ez nagyrészt az erőforrás és a tengerszint feletti magasság miatt van, de sokat optimalizáltunk, ezért szerintem jobb helyzetben lehetünk, mint a közelmúltban voltunk" – mondta a Mercedes esélyeiről. Az egyenes szakaszok nekik, a szűk fordulók a rövidebb tengelytávú Red Bullnak feküdhetnek jobban.

Érdemes megemlíteni, hogy az időmérőhöz képes gyorsan fordulhat a kocka a pozíciókban, ugyanis

a rajtnál a szezonban itt a második leghosszabb a vágta az első kanyarig (800 méter),

és Szocsihoz hasonlóan a hátrébbról indulókat jelentősen segíti a szélárnyék. Mindkét élcsapatnál ajánlott B-tervet készíteni arra az esetre, ha már az első métereken helyet cserél Hamilton és Verstappen, korábban többször is alakult így a forgatókönyv.

Norris a 2019-es Mexikói Nagydíjon Forrás: Picture-Alliance/AFP/usage worldwide/Hoch Zwei

A mexikói pálya aszfaltja meglehetősen sötét, könnyen magába szívja a hőt, a gumimelegítéssel nem lesz gond. Kellemes hőmérséklet, 20-25 °C, száraz idő várható a hétvégére, a Pirelli pedig a leggyakoribb C2-C3-C4 kiosztást alkalmazza a keverékekkel. Az abroncsok terhelése nem kiemelkedő, csak pár keményebb féktáv okoz az átlagosnál durvább terhelést.

Előz a Ferrari?

A csúcspontok (Lando Norris bravúrjai, kettős győzelem Monzában stb.) alapján az lehetne a benyomásunk, hogy a McLarennek sima ügy a konstruktőri bronzérem bebiztosítása, a valóságban azonban csak 3,5 ponttal előzik meg a Ferrarit, amely új motorjának is köszönhetően 14 egységet hozott riválisán az előző két futamon.

A lendület egyértelműen náluk van.

A vonalvezetés az idei tapasztalatok alapján késhegyre menő küzdelmet ígérne, de amikor a másik két maximális leszorítóerőt igénylő pályán, Monacóban és a Hungaroringen összecsapott a mezőny, a Ferrari még nem kapta el ilyen jól a fonalat. Charles Leclerc Monacóban a leggyorsabb volt az időmérőn, a Hungaroringen csak 7 ezreddel kapott ki Norristól, Bakuban szintén megnyerte az időmérőt.

A Ferrari titkos favorit lehet a hétvégén Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Clive Mason

„Maximális leszorítóerővel fogunk versenyezni egy olyan pályán, ami kevésbé érzékeny a motorerőre, a Mercedeshez képesti lemaradás ezért kisebb lesz. A mexikói pálya kedvezőbb lesz számunkra, mint az austini" – jósolta a maranellóiak csapatfőnöke, Mattia Binotto. Márpedig ott is jobbak voltak a McLarennél, és Binotto első mondata alapján az sem kizárt, hogy váratlan ellenfelek jelennek meg Hamilton és Verstappen csatájában.

A McLaren mellett az 5. Alpine is aggódhat a pozíciójáért, őket az Alpha Tauri fenyegeti. A különbség 10 pont, amit egyszerre valószínűleg nem fog ledolgozni a faenzai istálló, de a soron következő két pálya vonalvezetése kedvezhet nekik. Pierre Gasly remekelt ugyanott, ahol Leclerc a Ferrarival (4., 5., 6. hely a Monaco-Hungaroring-Baku hármasban az időmérőkön), más kérdés, hogy nálunk az Alpine kaszált igazán nagyot a kaotikus versenyből.

A most kezdődő tripla hétvége mellesleg szélsőségesen megterheli a résztvevőket, hiszen csak Mexikóból Brazíliába átutazni több mint 7000 kilométert jelent légvonalban, onnan meg majd jöhet vissza mindenki az északi féltekére, Katarba. A korábbi triplázások során e távnak a töredékét utazták a csapatok; a logisztika és a regenerálódás példátlan kihívást jelent a következő hetekre.

A Mexikói Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 18:30-19:30
  • 2. edzés: péntek 22:00-23:00
  • 3. edzés: szombat 18:00-19:00
  • időmérő: szombat 21:00-
  • verseny: vasárnap 20:00-