Dacolt a magánnyal és a szponzorával; Pérez győztesként tér haza

Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: Race winner Sergio Perez of Mexico and Red Bull Racing celebrates in parc ferme during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Maxim Shemetov - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Két nagydíjat is megnyert Sergio Pérez azóta, hogy legutóbb hazai pályán versenyezhetett, a Mexikóvárosi Nagydíj előtt felidézte, milyen áldozatokat hozott a sikerért.

A Forma-1-es pilóták életmódja kapcsán sokszor a csillogás és a fényűzés jut az emberek eszébe, de sok esetben óriási áldozatok árán jutnak el a sportolók odáig, hogy valóban befutott, ünnepelt sztárok lehessenek. Mexikóban a helyi hős, Sergio Pérez kétségtelenül ebbe a kategóriába tartozik, még akkor is, ha bátyja is versenyzett és szülei őt is támogatták a kezdeti lépések terén.

Pérez a Red Bull színeiben készülhet hazai versenyére Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Maxim Shemetov

Pérez a Red Bull egyik új videójában felidézte, hogy a mexikói Guadalajarában cseperedett, szép éveket töltött otthon, sok barátja is volt és édesapjával, valamint a bátyjával egyik versenyről a másikra jártak, sokszor egy hétvégéről közvetlenül az iskolapadba esett be, még az iskolaköpenyt is az autójában tartotta.

Fivére, Antonio kijelölte számára az utat, ő korábban a brit Formula Fordban versenyzett és Sergio számára is nyilvánvaló volt, hogy Európában kell versenyeznie, de ahogy ez lenni szokott, az anyagiakat nehezen teremtette elő. 14 évesen már elszánt volt, hogy mennie kell, és mindent meg is tett azért, hogy ez megvalósuljon.

„Akkoriban Carlos Slim szponzorált, de nem akart átküldeni Európába, mert úgy gondolta, hogy túl fiatal vagyok, ezért felmentem a [Formula] BMW weboldalára, kikerestem az összes csapat elérhetőségét, és lényegében mindenkinek emaileket küldtem, próbáltam meggyőzni őket, hogy vegyenek be, mert én egy nagyon jó mexikói versenyző voltam” – idézte fel.

„Ez elég vicces volt, mert a mexikói időeltolódás miatt hajnal 3-4-kor fel kellett kelnem, hogy telefonáljak és a szüleim nagyon mérgesek voltak, mert igen drága telefonszámlákat csináltam, de végül minden csapattól kaptam ajánlatot. Mindegyik túl költséges volt, aztán végül találtam egyet, ami nagyon vonzó volt, mert igen olcsónak bizonyult.”

Pérez végül a 2005-ös szezonra, tehát mindössze 15 éves korában került át a Formula BMW-be, a 4speed Media nevű csapat ajánlott ülést a számára, és ugyan mostoha körülmények közepette, de segítettek neki, hogy megvesse a lábát az öreg kontinensen.

„Felültem a repülőre csak az odaútra szóló jeggyel. Úgy mentem, hogy nem tudom, mikor térek haza, és mit hoz számomra az élet. Amikor megérkeztem a müncheni reptérre, az első napon -20 fok volt, nem is volt nálam rendes téli ruha, és hihetetlenül hideg volt. Az első szállásom egy autópálya mellett volt, sorban álltak a kamionok, a sofőrök csak néhány órára álltak meg aludni. Bementem a szobámba, és ráeszméltam, hogy ez nem éppen a Forma-1, az még igen messze van.”

„Teljesen egyedül voltam, nagyon magányosan éreztem magam. Négy hétig csak videojátékokkal foglalkoztam, mert szó szerint semmi mást nem tudtam csinálni. Nem volt telefonom és internetkapcsolatom. Két hónapig maradtam ott, a csapatfőnök közben egy vendéglőket épített és tudta, hogy nagyon egyedül vagyok. Amikor kész lett, megkérdezte, hogy miért nem lakom az egyikben, mert sokkal jobb lenne, hiszen emberek között lennék.”

„A vendéglő rendkívül szép volt, egy falu kellős közepén, nagyon örültem, hogy ott lehettem. Az egyik séffel laktam együtt, de még mindig a mexikói időzóna szerint éltem Európában, mindig felébresztettem őt, mert számítógépeztem és tévét néztem. Nem igazán szeretett velem lakni! Az őrült időzónák miatt előfordult, hogy eléggé megéheztem az éjszaka közepén, tudtam, hogy hol vannak az ételek, minden elő volt készítve, ott voltak a kolbászok és két perc alatt össze lehetett dobni egy tésztát is, úgyhogy néha lenéztem, és szereztem egy kis rántott húst vagy tésztát. A szakács meg nézett másnap, hogy hol vannak az ételek. Nem igazán örült, hogy ott laktam!”

Pérez a Sauberrel szerezte első dobogós helyeit az F1-ben Forrás: Sauber

A pályán Pérez küszködött, legendás német pályákon, például a Hockenheimringen vagy a Nürburgringen versenyezhetett, de nem beszélt jól angolul, ahogy a csapat tagjai sem, így nehezen ment a kommunikáció. Az istálló is kicsi volt, mindössze egy autót futtattak és a fiatal, továbbra is magányos versenyzőt nem tudták edzővel és egyéb forrásokkal segíteni.

Az első, 14. hellyel lezárt szezon után Pérezben felmerült, hogy hazatér és inkább a tanulmányaira koncentrál, de tudta, hogy ha visszamegy Mexikóba, akkor búcsút mondhat az álmainak, ezért mindent megpróbált és 2006-ban feljött az összetett 6. helyére. Ezt látva már Slim is mellé állt és szárnyra kapott a pályafutása.

Pérez az egykori Force Indiánál kapott második esélyt, miután elküldték a McLarentől, a Racing Point égisze alatt győzött először az F1-ben Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Mario Renzi - Formula 1

„Tudtam, hogy ha továbbra is jól szerepelek a szezon során, akkor talán kapok egy második esélyt egy nagyobb csapattal. Felhívtam Carlost és kiderült, hogy ők is motiváltak. Elküldtek a brit F3-ba, és ott minden megváltozott. Szenzációs csapathoz kerültem, kaptam egy edzőt és ettől sokkal jobb versenyző lettem.”

Slim vállalatai (és 2010-től a Ferrari) egészen a Forma-1-ig kísérték Pérezt, a mexikói pilóta 2011-től a mezőny állandó tagja, az első két évet a Sauber versenyzőjeként töltötte, dobogós helyeket is szerzett, majd 2013-ra leigazolta őt a McLaren a távozó Lewis Hamilton helyére, de a gyengén sikerült szezon után eltanácsolták.

A Red Bullnál újabb győzelmet szerzett, így kétszeres nagydíjgyőztesként térhet haza, Mexikóba Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Mario Renzi

Pérez a Force Indiánál talált menedéket, az évek során kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, és amikor Lawrence Stroll az ő segítségével átvette a csapat irányítását, élt a lehetőséggel, és megszerezte pályafutása első futamgyőzelmét a 2020-as Szahíri Nagydíjon, majd immáron egy újabb élcsapat, a Red Bull színeiben ismételt az idei Azeri Nagydíjon is.

Ez azonban nem sikerülhetett volna, ha kamaszként nem tesz meg mindent az álmaiért, ezért ma is örömmel tekint vissza korábbi önmagára.

„Hihetetlenül szerencsés vagyok, hogy ilyen szép pályafutásom van a Forma-1-ben, ráadásul ez egy bolond srác őrült projektjének indult, aki hajnal 4-kor telefonálgatni kezdett úgy, hogy nem is beszélt angolul. Nagyon büszke vagyok erre a fiúra. Nem számít, hogy mekkora őrültségnek hangzik valaki álma, az biztos, hogy megvalósítható.”