Társoldalunk:
Hírlevél

Hamilton még egy időmérős vereség esetén is esélyesebb Verstappennél?

2021.10.23. 11:56

Bár a Mercedes demoralizáló fölénnyel kezdte az USA Nagydíj hétvégéjét, de a második szabadedzésen kiderült, hogy egy körön korántsem egyértelmű a helyzet. A versenyszimulációk során viszont a Mercedes gyorsabbnak bizonyult, így könnyen lehet, hogy Max Verstappen számára kulcsfontosságú lesz az időmérő.

Eltérő képet festett az erőviszonyokról az USA Nagydíj első, illetve második szabadedzése. Míg a helyi idő szerint délelőtti gyakorlást a Mercedes brutális, majdnem 1 másodperces fölénnyel zárta, addig délután a Red Bull végzett az élen, és bár a leggyorsabb kört valójában Lewis Hamilton autózta, a helyzet így sem annyira egyértelmű. 

Az első szabadedzés után Verstappen aggódhatott, de később kiderült, helyzete nem kilátástalan Hamiltonnal szemben - GalériaForrás: AFP/Robyn Beck

Max Verstappen ugyanis nem tudott értékelhető kört teljesíteni a lágy gumikon, részben a forgalom, részben technikai probléma miatt, de az első szektora kifejezetten biztatóan sikerült. Később pedig arra is fény derült, hogy a holland pilótának kifejezetten fontos lehet, hogy az időmérőn riválisa előtt végezzen, mert elképzelhető, hogy a rajtot leszámítva más esélye nem lesz ellene.

A versenytempó alapján ugyanis a Mercedes jóval gyorsabbnak tűnik a Red Bullnál, ráadásul ezúttal Verstappen volt az energiaitalosok lassabb versenyzője. A másik oldalról persze ez jó jel is lehet, hiszen Sergio Pérez tempója megmutatta, hogy van még tartalék az RB16B-ben, de csapattársának jelentősen javulnia kell, hogy ezt ki is hozza az autóból.

A középmezőnyben szintén érdekesen alakultak az erőviszonyok, hiszen egy körön előbb a Ferrari, majd a McLaren tűnt jobbnak a konstruktőri 3. helyért küzdő istállók közül. Ebből a szempontból a wokingiak bizakodhatnak, hiszen a második szabadedzés általában sokkal mérvadóbb az elsőnél, versenytempó tekintetében viszont a maranellóiak vannak előrébb, igaz, csak egy hajszállal.

Ismét szoros lehet az időmérő

Verstappennek a Holland Nagydíj óta nem igazán volt lehetősége beleszólni a pole pozíció, illetve a monzai hétvége esetében szimplán a leggyorsabb időmérős kör kérdésébe. Olaszországban és Törökországban simán kikapott a Mercedesektől, Szocsiban pedig a motorcsere miatt egyetlen mért kört sem autózott.

Az első tréning után nagyon úgy nézett ki, hogy ezúttal sem lesz esélye a rajtelsőségre, amit így Valtteri Bottas büntetése miatt Lewis Hamilton könnyedén meg fog szerezni. Sőt, pusztán az időeredményeket vizsgálva úgy tűnhet, hogy a második gyakorláson sem volt gyors, de ezúttal a tabella önmagában semmit nem mond el, mint ahogyan Hamilton helyzetéről is nyilvánvalóan torz képet ad. Ezzel együtt az is egyértelmű, hogy a Mercedes a többiekhez viszonyítva visszaesett délutánra.

A Mercedes valamelyest visszaesett délutánraForrás: Daimler AG/Steve Etherington

„Ennek jó néhány oka lehet, talán nem alkalmazkodtunk megfelelően a melegebb körülményekhez, esetleg mások fejlődtek, vagy lehetséges, hogy néhány módosításunk nem azt hozta, amit vártunk – jelentette ki Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója. – Jó, hogy rátaláltunk néhány problémára, amivel foglalkozhatunk, mivel sokat tehetünk azért, hogy fejlődjünk.”

Ezzel együtt Hamilton is hátrébb végzett, mint ahol a tempója alapján kellett volna, hiszen törölték a leggyorsabb, 1:34.842 másodperces körét, amivel a lista élén zárt volna. A brit pilóta azért jutott erre a sorsra, mert a 19-es kanyarban elhagyta a pályát, de mivel ezzel legfeljebb pár századot nyert, az egyszerűség kedvéért ezzel most nem számolunk.

Verstappen valós erejét már sokkal nehezebb belőni, mivel a holland pilóta nem futott mérvadó kört a lágy abroncsokon:előbb forgalomba került, aztán a váltója kezdett el rakoncátlankodni a kör közepén. Az első szektort viszont még normál tempóban teljesítette, és azon a pályarészen ő bizonyult a leggyorsabbnak.

A 24 éves versenyző ráadásul – többek között Hamilton miatt – az edzés elején, a közepes gumikon sem tudott az akkori körülményekhez képest ideális kört teljesíteni, így a második, illetve a harmadik szektorban futott legjobb idejét különböző körökben érte el. Ha ezekhez hozzáadjuk az előbb említett első szakaszt, akkor a lemaradása 496 ezred vetélytársa mögött.

Mindez pedig már önmagában sem rossz, tekintve, hogy az első szakaszon gyorsabb volt Hamiltonnál, az utolsó kettőn pedig közel sem azonos feltételek mellett futották meg egyéni legjobbjukat. Az pedig még inkább bizakodásra ad okot a holland pilóta számára, hogy a FormulaPassion.it számításai szerint másfél tizedes előnyben volt a címvédővel szemben egészen a 12-es kanyarig, ahol apróbb technikai hiba hátráltatta.

A köridők alapján azt lehetne gondolni, hogy akár Pérez is beleszólhat a pole pozíció kérdésébe, hiszen csupán 104 ezreddel maradt el Hamilton elvett körétől. A mexikói versenyző azonban annyiszor okozott már csalódást az időmérőn, hogy sokkal valószínűbb, hogy a hétszeres világbajnokban, illetve a Mercedesben jóval több a tartalék, mint benne.

Pérez jól kezdte a hétvégét, de esetében az időmérő lesz a vízválasztóForrás: Getty Images via AFP/2021 Getty Images/Jared C. Tilton

Mindezt az Amazon Web Services elemzése is valamelyest alátámasztja, amely szerint a két pilóta nyers tempója közötti különbség 33 század. Bottas és Verstappen lemaradása további másfél tized, ám utóbbinak szinte biztosan nem ez a valós helye ezen a táblázaton a már említett okok miatt.

A telemetria adataiból látszik, hogy a Red Bull a 3-as és a 6-os kanyar közötti gyors szakaszon tud hozni a legtöbbet a Mercedesen, ahol Verstappen és Pérez is jóval nagyobb sebességet tudott átvinni, mint Hamilton. Ami viszont szintén egyértelmű, hogy a W12-es továbbra is sokkal gyorsabb az egyenesekben, mint az RB16B, ami nagyrészt a motorok közötti differenciának tudható be.

A Ferrari-McLaren csata kimenetelét szintén nehéz megjósolni. A maranellóiak az első tréning után bizakodhattak, ám a másodikon Lando Norris és Daniel Ricciardo is az élmezőnyben végzett. Ez persze nem jelenti azt, hogy az időmérőn is lesz esélyük a Mercedes, illetve a Red Bull ellen, ám a két istálló közül talán most a wokingiak lehetnek egy fokkal optimistábbak, bár az AWS szerint csak a brit versenyző tempója jobb Carlos Sainzénál és Charles Leclerc-énél.

Ami a többieket illeti, úgy tűnik, hogy ezúttal Pierre Gasly, valamint az Alpine pilótái sem lesznek képesek a középmezőny elején végezni. A tabella utolsó három csapatából pedig az Alfa Romeo az, amelyik akár még a Q3-ért is harcolhat, a Williams esetében viszont jelen állás szerint még a Q2-re sem mutatkozik túlságosan nagy esély.

Hiába a továbbfejlesztett motor, Austinban összességében a McLaren jobbnak tűnik a FerrarinálForrás: Scuderia Ferrari Press Office/Foto Colombo Images

A gumik szempontjából Shovlin, valamint Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója is elmondta, hogy a lágyak esetében nagyon oda kell figyelni a túlmelegedésre, ami a kör végén már gondot okozhat. Az olasz szakember hozzátette, a kvalifikáció második szakaszában lesznek olyanok, akik megpróbálnak a közepeseken továbbjutni. A gumigyártó becslése szerint a C3-asok 7 tizeddel lassabbak a C4-eseknél, vagyis az élmezőny gond nélkül abszolválhatja a feladatot, ám a többiek esetében már kérdéses, hogy ez sikerülhet-e.

Verstappen aggódhat a futam miatt?

A versenyszimulációk első etapjai során Hamilton és Verstappen sem teljesített sok kört, de ez alapján is látszik, hogy hosszabb távon a Mercedes tempója jobb a Red Bullénál. Az első öt körből az értékelhetőek átlaga ugyanis a brit pilóta esetében közel 5 tizeddel jobb, mint a holland versenyzőnél.

Ha ez a futamon is így lesz, akkor reálisan a listavezető egyetlen reménye az lehet, hogy vagy megveri az időmérőn riválisát, vagy lerajtolja őt, és akkor abban bízhat, hogy a turbulens levegő miatt nem fog tudni elég közel maradni hozzá. Máskülönben nem lesz esélye a győzelemre, legalábbis akkor, ha a futamon hasonló lesz a tendencia.

Persze egyáltalán nem biztos, hogy ez így lesz, hiszen Pérez körátlaga jóval közelebb volt Hamiltonéhoz, és az idei év korábbi versenyei alapján meglepő lenne, ha Verstappen nem tudna ennél is többet kihozni a Red Bullból. A holland pilótának ugyanakkor jelentősen javulnia kell ahhoz, hogy fel tudja venni a versenyt a hétszeres világbajnokkal, illetve vezetés esetén ne legyen rendkívül sebezhető.

A bajnoki éllovasok köreiből nem látszik, viszont csapattársaikéból nagyon is, hogy még a közepes abroncsok is nagyon hamar elfogyhatnak. Pérez az ötödik mért köre után rendre lassabbnak bizonyult, mint az előző körében, Bottas pedig már az etapja legelején visszalassult, sőt, később körökön át értékelhetetlen időket autózott.

Mivel a futamon hasonló körülmények várhatóak, könnyen lehet, hogy ennek tudatában jó páran meg fognak próbálkozni a kétkiállásos stratégiával. Ennek kapcsán Isola kijelentette, hogy erre a taktikára a lágyak is alkalmasak lehetnek, ám Gasly versenyszimulációja jelentősen rácáfol erre az állításra. Az Alpha Tauri pilótája már az első köre után folyamatosan rontott, utolsó, 6. mért köre pedig már több mint 2 másodperccel bizonyult lassabbnak a kezdésnél.

Büntetése miatt Bottas a 6. pozíciónál biztosan nem lesz előkelőbb helyen a rajtnál, de valószínűbbnek tűnik, hogy inkább a 7. vagy a 8. helyre számíthat. A jelek szerint azonban a finn pilótának nem kell aggódnia a felzárkózás miatt, hiszen körátlaga 75 századdal jobb, mint bármelyik középmezőnybeli pilótáé. Ennek tudatában pedig szinte biztos, hogy problémamentes futam esetén a 4. helyre mindenképpen odaér, de akár a dobogóra is jó esélye lehet.

Mögötte, illetve adott esetben Pérez mögött viszont nagyon szoros lehet a csata: a Ferrari és a McLaren versenytempója szinte megegyezik, de az Aston Martin és az Alpine is 2 tizeden belül van, és alighanem az Alpha Tauri sincsen annyira messze, mint amit a grafikon mutat. Az Alfa Romeónak sem olyan jelentős a lemaradása, bár esetükben azért már szerencsére is szükség lesz a pontszerzéshez.

Attól viszont aligha kell tartaniuk, hogy a Williams növeli az előnyét velük szemben, mivel a grove-iak ezúttal nagyon távol vannak még a középmezőnytől is. Persze még így sem ők foglalják el az utolsó helyet, hiszen a Haas szokás szerint mindenkinél sokkal lassabb, és ezen az sem változtat sokat, ha figyelembe vesszük, hogy Nyikita Mazepin a kemény abroncsokon autózott.

Tekintve, hogy az esőre szombaton és vasárnap is minimális az esély, valamint hogy a bukóterek mérete miatt a biztonsági autó beküldésének is kisebb a valószínűsége az átlagosnál, leginkább a néhol még mindig borzasztóan egyenetlen aszfalt hozhat váratlan fordulatokat. Bár a pilóták most jóval kevesebbet panaszkodnak emiatt, mint két évvel ezelőtt, Shovlin szerint a helyzet nem igazán változott ezen a téren. Ha pedig ez így van, akkor mindenkinek fokozottan figyelnie kell arra, hogy ne járjon úgy, mint Sebastian Vettel, akinek a 2019-es futamon eltörött a felfüggesztése.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK