AUSTIN, TEXAS - OCTOBER 22: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 during practice ahead of the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on October 22, 2021 in Austin, Texas. Jared C. Tilton/Getty Images/AFP (Photo by Jared C. Tilton / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
Vágólapra másolva!
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, jelenleg is zajlik a párbeszéd arról, hogy Valtteri Bottas után Lewis Hamilton is megkapja-e az ötödik belsőégésű motorját. Kollégája, a Red Bullt irányító Christian Horner furcsának tartja a riválisnál kialakult helyzetet, főleg az elmúlt évek fényében.
A Török Nagydíj után azt lehetett gondolni, hogy mivel Max Verstappen után Lewis Hamilton is letudta a motorcserét, innentől kezdve ezzel egyiküknek sem kell foglalkoznia. Az USA Nagydíj hétvégéjén azonban kiderült, hogy a hétszeres világbajnok mégsem lélegezhet fel, ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy a hátralévő hétvégék valamelyikén ismét új belsőégésű motort kap, ami természetesen rajtbüntetéssel járna.
Galéria: Az USA Nagydíj pénteki napja - Galéria
2/38
AlphaTauri driver Yuki Tsunoda (R) takes a selfie as he arrives at the paddock at Circuit of the Americas Grand Prix track in Austin, Texas on October 22, 2021. (Photo by Jim WATSON / AFP)
Pénteken kiderült, hogy a brit pilóta csapattársa, Valtteri Bottas ismét új darabban részesül ebből az erőforráselemből, ráadásul a szintén Mercedes-motor által hajtott autókban ülő Sebastian Vettelnél és George Russellnél is teljes erőforráscserét hajtottak végre. Toto Wolff elárulta, megbízhatósági probléma lépett fel, aminek az okát még mindig nem értették meg teljesen. Ami Hamiltont illeti, a brackley-iek csapatfőnöke szavai alapján arra lehet következtetni, hogy ha nem kap új motort az idény hátralévő részében, akkor a kiesést kockáztatják.
Nem tudom megmondani, hogy beteszünk-e egy újat, vagy hogy hány százalék [a valószínűsége ennek], de nyilvánvaló, hogy a rizikó még mindig ott van
– nyilatkozta az USA Nagydíj sajtótájékoztatóján. – Nehéz megítélni, hogy az ember meg akarja előzni a [nagyobb bajt hozó] szituációt, és bevállal még egy büntetést, vagy végig akar menni, vállalva a kieséssel járó kockázatot. Ez jelenleg is vita tárgyát képezi, és még nem találtuk meg a jó válaszokat.”
A Mercedes gondja a rivális Red Bullnak jöhet kifejezetten jól. Wolff nemrég kijelentette, hogy a világbajnoki címet az esetleges kiesések dönthetik el, és ebben kollégája is egyetért vele. „A megbízhatóságnak döntő jelentősége lehet – idézi Christian Hornert az Autosport. – Az embernek el kell jutnia a verseny végéig.”
A Red Bull csapatfőnöke nem kerülhette el a kérdést a Mercedesnél uralkodó helyzetről. A brit szakember szerint ellenfelük felméri, hogy a büntetések tudatában mennyire éri meg új erőforrásokat beszerelni, hogy több motorból gazdálkodva nagyobb teljesítményre legyenek képesek. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy furcsállja a kialakult szituációt.
Az elmúlt hat vagy hét évben nyilvánvalóan ők jelentették a megbízhatóság mércéjét, úgyhogy szokatlan, hogy ebben a helyzetben vannak.”
A Mercedesszel ellentétben a Hondánál eddig nem igazán jelentkeztek megbízhatósági hibák, és Verstappennél csak azért volt szükség a cserére, mert a Silverstone-ban használt hajtáslánc súlyosan megsérült a balesetben. A bikások bíznak benne, hogy az idény hátralévő versenyein már nem lesz kell ilyesmihez folyamodniuk.
„Reméljük, hogy eljutunk év végéig azzal, amink van, de ez a mi feltételezésünk – mondta Horner. – Szerintem, ahogyan láthatják, elég gyorsan változhat a helyzet, szóval soha nem lehet azt mondani, hogy soha. Azonban úgy érezzük, hogy a Szocsiban bevállalt büntetéssel ismét megfelelő pozícióba kerültünk.”
Többek között a jó megbízhatóságnak is köszönhető, hogy a Red Bull még mindig harcban van az egyéni, illetve a konstruktőri világbajnoki címért. A hibrid korszakban először fordul elő, hogy a Mercedesen, illetve annak pilótáin kívül másnak is van reális esélye a végső győzelemre a szezon ezen szakaszában, és Horner szerint ez a Red Bullt igazolja.
Úgy vélem, idén keményen megszorongatjuk őket
– fogalmazott. – Tényleg mindent beleadtunk ebbe a szezonba, és nagyjából az összes futamon sikerült megnehezítenünk a dolgukat. Ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt hét évben mennyire dominánsak voltak, és hogy ez az autó a továbbfejlesztett változata a tavalyinak, ami vitathatatlanul a legdominánsabb kocsijuk volt, akkor ez a Red Bull-csapat [erejének] a tanúbizonysága. Nekik köszönhetően vagyunk abban a helyzetben, hogy hat versennyel a vége előtt kihívást jelentünk [a Mercedesnek].”