Társoldalunk:

Legyőzte Schumachert, ma már ő szervezi az új generáció versenyeit

2021.10.22. 12:11

Kevesen mondhatják el magukról, hogy éles küzdelemben legyőzték Michael Schumachert, és közöttük még nehezebb olyan pilótát találni, aki végül nem jutott az F1 közelébe. Németországban beszélgettünk Meik Wagnerrel, aki az 1980-as évek derekán Schumacher és Mika Häkkinen ellen is versenyzett, manapság magyar pilóták részvételével zajló gokartbajnokság szervezője.

Akadnak olyan alkalmak, amikor teljesen váratlanul sikerül a Forma-1 vagy általában a motorsportok szempontjából érdekes személyiségekkel találkozni és a rivaldafénytől távolabb rövidebb-hosszabb beszélgetésekre is sor kerülhet. Így készült néhány kérdéses exkluzív interjú Ross Brawnnal az egyetemisták számára rendezett silverstone-i Formula Student-versenyen és a Rotax Max Challenge Euro Trophy nevű gokartbajnokság idei utolsó fordulóján is felmerült egy ismerős név.

Meik Wagner továbbra is részt vesz a gokartozás világábanForrás: Camp Company

Meik Wagner említésére a Google sem talál túl sok forrást, a GPhírek olvasói 2019 elején találkozhattak a nevével, amikor Michael Schumacher egykori F3-as mérnöke, Peter Sieber felidézte, hogy Wagner, Schumacher és Joachim Koscielniak együtt versenyzett a német Formula Fordban az Eufra Racing színeiben.

A német szakember manapság a Rotax Max Challenge Euro Trophy promótere, a Camp Company ügyvezetője, a sorozat utolsó, Wackersdorfban rendezett fordulójára a Motorsport Talent Management révén jutottunk ki annak köszönhetően, hogy az ügynökség által támogatott Vida Benedek is rajthoz állt a sorozat Senior kategóriájában.

A vasárnapi döntőfutamok előtt interjúlehetőséget kértünk Wagnertől, aki németes precizitással és F1-es mentalitással néhány percnyi szabadidőt talált a gokartverseny forgatagában.

Össze tudná foglalni a versenyzői pályafutását röviden? 

Minden nagyon régen történt. Négyéves koromban kezdtem gokartozni, mert az édesapám a helyi pályán dolgozott. Mások hétvégente fociztak, én pedig gokartoztam. Egy idő után hivatalos versenyeken is indultunk és 1985-ben megnyertem a német gokart-bajnokságot, majd a Formula Fordban folytattam.

Joachim Koscielniak, Michael Schumacher, Meik Wagner, a háttérben Peter Sieber az Eufra Racing csapatképénForrás: Peter Sieber archívuma

Michael Schumacher volt az egyik csapattársam, és az Európa-bajnokságban Mika Häkkinennel is versenyeztem, úgyhogy a versenyzés révén találkoztam néhány nagy pilótával. Aztán ahogy ez a motorsportokban lenni szokott, nem volt elég szponzorom, és rossz döntést is hoztam azzal, hogy átmentem a Forma-3-ba, ahol nem voltam sikeres. Csak egy versenyt nyertem vagy valami ilyesmi, aztán véget ért a versenyzői pályafutásom.

Később nagyobb részt vállaltam a klubunk működésében, találkozókat és német bajnoki versenyeket rendeztünk. Elkezdtünk időméréssel is foglalkozni különböző országokban és versenysorozatokban. Lépésről lépésre haladtunk, már a saját rendezvényeinket szervezzük, például a Rotax Max Challenge Germany-t és a következő lépés a Euro Trophy volt.

Már 2018 óta foglalkozunk ezzel, emellett a versenyirányítás és az élő időmérés terén a BNL gokart-bajnokságban és a Porsche Carrera Cup Scandinaviában, valamint ralikrosszban és motokrosszban is szerepet vállaltunk. Saját felszerelésünk van, hétvégente 5-6 eseményt is le tudunk bonyolítani. Számomra könnyű megérteni a versenyzők, csapatfőnökök és menedzserek érzelmeit, így néha könnyebb is kezelni őket például egy Előfutam [Heat – a szerk.] után. Átérezzük az összes feszültséget és lazábban tudjuk venni, hogy lehűtsük a kedélyeket, megbeszéljük a pályán kialakult eseteket és a manővereket, aztán minden rendben lesz.

Említette, hogy már régen versenyzett, de korábban Ön is a mai gokartosok életét élte. Milyen téren változott meg azóta a gokartozás?

Kiélezettebb lett, mert a mi időnkben nem gyakoroltunk annyit, amennyit a mai versenyzők. A pilóták normális esetben nem hagynak fel a vezetéssel, mennek egész télen, mi is szervezünk Winter Cupot. Az biztos, hogy minden profibb lett, de ezt a Forma-1-ben is láthatjuk. Régen buliztak a versenypályákon, de manapság már nem lehet ilyet látni. 

James Hunt idejében még lehetett bulizni az F1-ben, a profi hozzáállás már a gokartsportra is jellemzőForrás: Getty Images/Anwar Hussein

A régi idők James Hunttal és Niki Laudával, Nigel Mansellel, Nelson Piquet-vel és ezekkel a srácokkal egy másik korszakot alkottak, de változnak az idők és ez a gokartozást is érintette. A mi időnkben még nem voltak kamerák a versenypályán, csak a sportbírók figyeltek. Manapság, ezen a rendezvényen, itt Wackersdorfban 20 kamera van a pálya körül, úgyhogy a pálya minden centiméterét figyelhetjük, hogy megítéljük, mi történt és mi nem. Ez néha megkönnyíti a dolgunkat, de így már a versenyzés is más lett. A múltban egymás között rendeztük a problémáinkat a pályán, de manapság mindenkinek fel kell mennie a sportfelügyelőkhöz és ott kell megoldást találni. Ez egy másféle megközelítés a versenyzés terén. Néhányan a régi vágású versenyzést szeretik, mások az újszerűséget, de ez általában az életben is így van. 

Mire készüljenek a szülők vagy szponzorok, amikor a gyermekeik vagy protezsáltjaik esetében gokartos pályafutásban gondolkodnak? 

Nemzeti bajnokságokban érdemes kezdeniük, majd az első év után már részt vehetnek a Euro Trophy-ban is. Először talán egy versenyre érdemes benevezni egy közeli helyszínen, hogy kiderüljön, miként mennek a dolgok. Aztán megpróbálhatnak kijutni az International Trophy-ra vagy a Grand Finals-ra. Ez így működik a Rotax-bajnokságokban.

Vida Benedek volt az egyik magyar résztvevő a Senior kategóriábanForrás: Nina Megger/Nina-Ich-Fotografiere/MOTAM

Vannak más versenysorozatok is, például a CIK, az OK meg ilyenek, egy pályafutás mindig azon múlik, hogy milyen irányba akarnak menni, de most itt versenyez Callum Bradshaw is, aki megnyerte az OK-bajnokságot, úgyhogy a különböző kategóriákban elég magas a szint. Jövőre már Mini kategória is lesz a Euro Trophy-n 9-11 éves korosztályú gyerekeknek, ez jó lehetőség lesz, hogy kipróbálhassák, miként mennek a dolgok nemzetközi szinten. Hogyan működik a szervezet, mikor nyit- és zár a Pre-Grid, milyen az időterv vagy éppen az, hogy miként születnek meg a döntések a pályán. Jó kezdés az, ha valaki a Mini kategóriában versenyez és aztán lépéseket tesz, majd eldönti, hogy más kategóriába, például az OK-ba vagy a KZ2-be megy, bár oda nagyobb költségvetés kell. 

Milyen szintű küzdelemre lehet számítani egy ilyen bajnokságban? 

Ha megnézi a mai döntőket, minden kategóriában szoros verseny lesz. Ha valaki 2 tizeddel lassabb, akkor lehet, hogy csak a 22-25. helyezett lesz. Ez kemény próbatétel.  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK