Társoldalunk:

Újabb büntetés várhat Hamiltonra a kiélezett szezon hajrájában

2021.10.15. 11:00

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nem zárja ki, hogy Lewis Hamilton autójába egy ötödik motort is beszereljenek, ami újabb rajtbüntetést vonna maga után. Az érintett nem foglalkozik ezzel a kérdéssel.

Lewis Hamilton kénytelen volt a 11. helyről megkezdeni a Török Nagydíjat, miután megkapta a negyedik belső égésű motorját. Ezzel Max Verstappen után ő is túlesett a büntetésen, ám főnöke elmondása szerint elképzelhető, hogy számára nem ez volt az utolsó ebben az idényben. 

Nem biztos, hogy a törökországi volt Hamilton utolsó büntetéseForrás: AFP/Ozan Kose

A hétszeres világbajnok még a motorcsere előtt kijelentette, bízik benne, hogy nem kell túllépnie az FIA által megengedett motorszámot. Ez azonban végül megtörtént, de Toto Wolff hangsúlyozta, hogy nem taktikai döntésről volt szó, hanem a kényszer szülte a megoldást.

Meg kellett tennünk – nyilatkozta a Mercedes csapatfőnöke a Sky Sportsnak. – Láttuk, hogy a belső égésű motor néhány adata nem tűnt valami ígéretesnek, és egy kiesés végzetes a bajnokság szempontjából. A szezon folyamán volt néhány probléma, amiről nem tudtuk, honnan eredt, és potenciálisan mekkora teljesítményveszteséggel jár. Szóval inkább hozzáadtunk egy új motort a készlethez, ami talán tovább kitarthat.”

A Mercedesnek mostanában többször is adódtak motorproblémái. Valtteri Bottast például nemcsak Monzában, hanem Szocsiban is hátrasorolták, miután az Olaszországban beszerelt egységben súlyos problémák léptek fel. Emellett az ügyfélcsapatoknál sem volt minden rendben, hiszen a Williamsnél is voltak gondok, a McLaren pedig az Orosz Nagydíj előtt szintén kénytelen volt végrehajtani egy cserét Daniel Ricciardo autójában.

Wolff elárulta, korábban nem jöttek rá, hogy mi okozhatja a legfontosabb erőforráselemmel kapcsolatban felmerülő problémát. ”Feszegetjük a határokat, és néhányszor volt példa arra, hogy a belső égésű motor furcsa hangokat adott ki – mondta. – Akkoriban nem igazán volt erre magyarázatunk, ami a múltban gondot okozott nekünk. ”

A Mercedesnek nem először okoz gondot a motor a hibrid korszakban, de eddig mindig találtak rá megoldást, és hosszabb távon egyszer sem kerültek bajba emiatt. Az első lépést már ezúttal is sikerült megtenniük, hiszen azóta rájöttek a probléma hátterére. „Szerintem most már sokkal jobban értjük, hogy mi a kiváltó ok, és ez olyasmi, ami időről időre előfordulhat, ha az egyik tétellel akad probléma – magyarázta. – Ezeket a dolgokat figyelembe kell venni.”

Hamilton mellett Bottas (a képen) és az ügyfélcsapatok autóiban sem működik tökéletesen a Mercedes-motorForrás: AFP/Alexander Nemenov

Wolff korábban már hangsúlyozta, hogy a következő évek miatt kulcsfontosságú, hogy találjanak megoldást, hiszen 2022-től várhatóan négy évig befagyasztják a motorfejlesztést. A 2021-es szezonban viszont aligha orvosolják ezt teljes mértékben, ebben az esetben pedig az sem kizárt, hogy Hamiltont még egyszer meg fogják büntetni.

„[A negyedik motor] az idény végéig kitarthat, de eljöhet a pillanat, amikor azt mondjuk, hogy megéri egy frisset beraknunk, mert a másik [használata] még mindig kockázatos – fogalmazott a 49 éves üzletember. – Szóval ezen fogunk még dolgozni.”

Bár jelenleg úgy tűnik, hogy teljesítmény szempontjából a Mercedes lépéselőnybe került a Red Bull-lal szemben, a világbajnokság annyira kiélezett, hogy egy esetleges büntetés sokba kerülhet Hamiltonnak a Max Verstappennel vívott csata szempontjából. A brit pilóta ennek ellenére nem foglalkozik ezzel a témával.

„Nem fordítok erre energiát – szögezte le. – Nem az én dolgom, hogy ezen aggódjak, szóval meghagyom a srácoknak, hogy koncentráljanak erre. A motorom jó állapotban van. Az első, azt hiszem, hat futamot teljesített, a második még mindig megvan, és, ha jól tudom, a harmadik is. Remélhetőleg nem lesz szükség [ötödikre], de nem tudom megjósolni, hogy mi áll előttem.”

Wolff megerősítette versenyzője szavait a harmadik motorral kapcsolatban, de hozzátette, nehéz megmondani, hogy mennyit bírhat még ki. Ennek oka nem az, hogy már annyira sokat használták, sokkal inkább megbízhatósági kérdések merülnek fel. Éppen ezért a Mercedesnek át kell gondolnia, hogy a hátralévő hat hétvége során beszerelik-e egyáltalán, és ha igen, akkor csak péntekre, vagy szombatra és vasárnapra is.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK