Társoldalunk:
Hírlevél

Az idén megúszhatja az F1-es mezőny a korcsolyázást Isztambulban

2021.10.02. 10:04

Tavaly az év versenyét hozta a versenynaptárba beugróként visszatérő Török Nagydíj, amiben nem kis szerepe volt az új aszfaltnak, amely leginkább korcsolyapályához hasonlított az esős időben. A nézőknek rossz, a pilótáknak viszont inkább jó hír, hogy az idei futamra jóval tapadósabbnak ígérkezik az isztambuli pálya felülete.

A 2020-as versenynaptárba váratlanul visszatérő, azelőtt legutóbb F1-es futamnak 2011-ben otthont adó 5338 méter hosszú isztambuli pályát teljes egészében újraaszfaltozták a tavalyi futamra, a munkálatok pedig olyan kevéssel a Török Nagydíj előtt értek véget, hogy az aszfaltréteg még igen csúszós volt az abból szivárgó olaj miatt. Mindez az időmérőt és a versenyt is jellemző esős időben rendkívüli módon megnehezítette a pilóták dolgát, akik az alacsony tapadás mellett a gumik felmelegítésével küszködtek, és nagyon sokat csúszkáltak. Az idén azonban már más lesz a helyzet.

Tavaly Hamiltonnak sikerült a legjobban alkalmazkodnia a körülményekhez, amiért hetedik vb-címe lett a jutalmaForrás: AFP/Getty Images/Ozan Kose

Michael Masi, az F1 versenyigazgatója nemrég arról tájékoztatta a csapatokat, hogy az idei futamra történt fejlesztések részeként a „pálya teljes felületét kezelték, hogy növeljék a tapadási szintet."

Mindez az aszfaltréteg egy évvel történő öregedésével együtt jelentős javulást fog eredményezni.

„Minden idényben rendszeresen küldünk frissítéseket a csapatoknak a soron következő versenyeket érintő változtatásokról, legyen szó védőkorlátokról, kerítésekről, kapukról, újraaszfaltozott területekről vagy bármiről – magyarázta Masi. – A törökországi pályát tulajdonképpen magasnyomású vízsugárral kezelték, ami ilyenkor megszokott eljárásnak számít, például Szingapúrban is rendszeresen alkalmazták, ahol a forgalom miatt a közutakat rendszeresen újraaszfaltozzák. Itt is ez történt néhány egyéb változtatás mellett."

A versenyigazgató szerint tavaly egyébként nem a szervezők hibáztak, egyszerűen az időzítés nem tette lehetővé, hogy korábban elvégezzék az újraaszfaltozást. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója akkor úgy látta, hogy ez az izgalmaknak mindenképpen jót tett. „Elfogadom, hogy a versenyzők nem voltak elégedettek a tapadási szinttel, de ez a késői döntés következménye volt arról, hogy ott versenyezzünk, mivel újraterveztük a versenynaptárt a COVID-19-re reagálva" – magyarázta a brit szakember.

Az idén jobb lesz a tapadásForrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Joe Portlock

„Szerintem a pilótáknak néha eszébe kell jusson az, hogy ez egy verseny, ami arról szól, hogy ki szeli át elsőként a célvonalat. Noha nem volt nagy a tapadás, mindenki számára egyformák voltak a körülmények. Néhányan leszegték a fejüket és megbarátkoztak ezzel, míg mások zavaró körülménynek találták. A kihívást jelentő aszfalt nem rossz dolog, a lehető legjobban megmutatta a pilóták tehetségét. Nem gondolom, hogy ez összefüggésben van a versenyzés színvonalával."

Míg a pilótáknak a várhatóan jelentősen javuló körülmények könnyebbséget fognak jelenteni, a csapatokat fejtörés elé állíthatják, hiszen kevésbé fognak tudni támaszkodni a tavalyi versenyhétvége során gyűjtött adatokra.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK