Vágólapra másolva!
Német lapértesülés szerint megállapodtak az F1-ben érdekelt motorgyártók egy olyan szabályrendszerről, ami beszállítóként a VW csoporthoz tartozó Audit és Porschét is a mezőnybe csalogathatja. A Török Nagydíjon várható formális előrelépés.

Hetek óta zajlik a kötélhúzás a Forma-1-ben a sportág következő korszakát meghatározó motorszabályok lényegéről. Várhatóan 2026-tól leváltják a jelenleg használt, rendkívül bonyolult erőforrásokat, és módosított előírásokkal folytatódik a fejlesztés, részben azzal a céllal, hogy a Volkswagen (VW) csoport is hajlandó legyen csatlakozni a sportághoz.

Az Audi az e-mobilitásra fókuszál, de elhagyja a Formula-E-t, visszatér Le Mans-ba, a Dakarra és megjelenhet az F1-ben is Forrás: AUDI AG/Stefan Boesl

A VW belépéséről rengeteg pletyka napvilágot látott az elmúlt bő 20 év során, de a német konszern mindig távol maradt a gyorsasági autósport csúcskategóriájától, pedig közben sikert sikerre halmoztak Le Mans-ban és más bajnokságokban is maradandó eredményeket értek el. Az Auto Motor und Sport viszont úgy értesült, hogy

ezúttal megtörhet a jég.

A német szaklap rutinos tudósítója, Michael Schmidt úgy tudja, hogy az F1 vezetése abban reménykedik, hogy a legutóbbi, Monzában megtartott egyeztetés eredményeként a Török Nagydíjon megállapodás születhet a motorszabályok jövőjéről, és amennyiben ez létrejön, akkor a németeknek is tetsző kompromisszum alakulhat ki.

Ennek lényege, hogy az F1-ben jelenleg érdekelt gyártók a felhalmozott tudásuk és versenyelőnyük ellenére hajlandók lemondani a rendkívül bonyolult és költséges MGU-H egység fejlesztéséről, amennyiben a VW csoport legalább 5 évre elkötelezi magát a sportág mellett. Schmidt szerint, ha a szabályokból eltűnik az MGU-H, az lényegében azt jelenti, hogy a VW beszáll a sportágba.

A riporter úgy tudja,

megmarad a jelenlegi V6-os turbómotor, de sokkal több lesz a standardizált alkatrész, és kevesebb a fejlesztési lehetőség,

ez lényegében a hengerfejre és az égés folyamatára korlátozódna. Egy egység árát a jelenlegi kétmillió euróról egyre csökkentenék. A döntéshozók törekednek arra, hogy a motorokat fenntartható forrásból származó üzemanyagok hajtsák, ennek kifejlesztése azonban óriási összegeket emészthet fel.

A Le Mans-győztes Porsche 919 továbbfejlesztett változata az F1-es autóknál is gyorsabb tudott lenni Forrás: Gruppe C / Tim Upietz

Az egyszerűsített erőforrások teljesítménye várhatóan alacsonyabb lesz a jelenlegieknél, ezt az MGU-K továbbfejlesztésével orvosolnák, 120 helyett 350 kW-ra nőhet a kapacitása, viszont ehhez nagyobb akkumulátorokra is szükség lesz. A karosszéria oldalán

az aktív aerodinamika engedélyezésével, valamint az aktív felfüggesztés újbóli bevezetésével kacérkodnak.

Szintén kérdéses még, hogy kiterjesztik-e a költségplafont a motorgyártókra is. Schmidt szerint a Mercedes ezt szeretné, a lehető legalacsonyabb határral, a nagyobb beszállítói háttérre támaszkodó, így az árváltozásoknak jobban kitett ellenfelek viszont nem támogatják ezt.

A VW konszern a WEC-ben látott stratégiát követve megosztaná a költségeket az Audi és a Porsche között, de maximalizálná a marketingértéket. A tudósító úgy tudja, már meglévő csapatokhoz társulnának be, így a jelenleg gyári támogatás nélküli istállók elkezdhetik keresni a két német márka kegyeit.