Társoldalunk:

Vettel a stratégák álma, de Hamiltont és Verstappent is megéri figyelni

2021.10.01. 06:08

Kulisszatitkokat árult el az F1-es versenystratégiákról és a versenyzők különböző erényeiről Ruth Buscombe, az Alfa Romeo stratégája. A sikeres pilótákat más-más okból érdemes nézni.

A Forma-1 egyik legösszetettebb és legérdekesebb eleme a versenystratégiák alakulása, a csapatok óriási erőket mozgósítanak annak érdekében, hogy a versenyzőjük a lehető leggyorsabban elérhessen a rajttól a célig, és ehhez nem csupán a legjobb autóra, hanem jó döntésekre is szükségük van. Ruth Buscombe, az Alfa Romeo stratégiája ennek részleteiről beszélt.

Buscombe több világbajnokkal is dolgozott márForrás: Antonin Vincent / DPPI

A szakember korábban egyebek mellett a Ferrarit és a Haast is erősítette, így az él- és a középmezőnyben is szerzett tapasztalatokat. Dolgozott Sebastian Vettellel, az ifjú Charles Leclerc-rel és idén a veterán Kimi Räikkönennel is, ezek alapján a Beyond the Grid podcastban elmondta, a pilótákkal különböző módon kell bánni a versenyek során.  

A versenyzőkre kell szabni [a stratégiát], ez a gyönyörű, csodálatos része a sportunknak, ettől sokkal érdekesebb lesz.” „A pusztán mérnöki egyenletekhez képest itt egy emberi lény is az autóban ül, és nagyon oda kell figyelni arra, hogy úgy tudjuk kommunikálni, hogy az a legjobb legyen a versenyzőnek. Hogyan beszélünk, milyen hosszan, mennyi részletet közlünk.”

„Ha az első évében járó Charles Leclerc-hez vagy a huszadikat taposó Kimi Räikkönenhez beszélünk, akkor másként kell kezelni őket, mert különböző mennyiségű információra van szükségük és eltérő mértékben tapasztaltak. Versenyezhetünk olyan pilótával is, akinek sajátos készségei vannak vagy jellegzetes a versenyzése.”

Dolgoztam olyanokkal, akiknél nagyon látványos, ahogy magukba szívják az információt és kismillió tervet észben tudnak tartani.” „[Sebastian] Vettel ilyen srác, neki el lehet mondani 17 féle dolgot, és mindegyikre emlékezni fog, ami a stratégák álma – mondta Buscombe. – Ő valószínűleg nagyon jó mérnök lenne.”   

Buscombe és Mick Schumacher, a német pilóta versenyzőként végül nem mutatkozott be az Alfa RomeónálForrás: AFP/Ina Fassbender

A szakember elmondta, egy ilyen versenyzővel másként kell kommunikálni, mint a pilóták többségével, akik egyszerűen csak a vezetésre akarnak figyelni és nem marad kapacitásuk arra, hogy mindenre emlékezzenek, és úgy vélte, a tapasztaltabb versenyzők általában kevesebb információt kérnek és ritkábban kell nekik megismételni az elhangzottakat.

Hozzátette, a pilóták egyéni képességei is befolyásolják azt, hogy miként instruálják őket a versenyek során a bokszfalról. „Vannak pilóták, akik nagyon jól védekeznek, mások kivételesen előznek, akadnak, akik zseniálisan megóvják a bal első gumikat, mint például [Sergio] Pérez – jegyezte meg. – Mások remekelnek esős vagy változékony időjárás közepette vagy olyan íveket találnak meg, amiket a többiek nem feltétlenül, ezért érdemes nézni a belső kamerájukat, mint például Max [Verstappennek].”

Buscombe elmondta, abszolút a munkájának része, hogy kiismerje az ellenfeleik erősségeit és gyengeségeit, különösen akkor, ha konkrét versenyzők ellen küzdenek egy egész szezon során. Ez nem csak a versenyszituációkra terjed ki, olyanokat is figyelnek, hogy ki, miként kezeli a kék zászlókat. [Lewis] Hamilton például, amellett, hogy hétszeres világbajnok, az elmúlt 15 évben senki sem tudott úgy behajtani a bokszutcába, ahogy ő.”

„Vannak más versenyzők is, akiket nagyon jónak tartunk, de a világ minden kincséért sem tudnak lekörözni, talán nem szoktak hozzá, hogy ez is a versenyzés része. Ha viszont tudjuk, hogy ő gyorsabb nálunk, de meghosszabbítjuk az etapunkat, és azzal belekényszerítjük egy ilyen helyzetbe úgy, hogy tudjuk, átlagosan 0,3 másodperccel több időt veszít lekörözésenként, mert rövid a pálya, akkor ha végrehajt hét ilyet, az pont elég lehet ahhoz, hogy elévágjunk.”  

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK