Hamilton nagy esélyt kap Szocsiban, de az ítéletidő Verstappennek segíthet

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Belga Nagydíj 2021, szombat
Red Bull's Dutch driver Max Verstappen competes in the qualifying session of the Formula One Belgian Grand Prix at the Spa-Francorchamps circuit in Spa on August 28, 2021. (Photo by JOHN THYS / AFP)
Vágólapra másolva!
Max Verstappent mindenképpen hátrasorolják a soron következő Orosz Nagydíj rajtrácsán, a kérdés már csak az, hogy mennyivel. A Mercedes és Lewis Hamilton így mindenképpen esélyesként vághat neki a hétvégének, ám a rajtnál az élen állók sebezhetők lesznek, az időjárás pedig ismét felboríthat mindent.

A spái, a zandvoorti, valamint a monzai futamokból álló tripla hétvége után múlt héten nem rendeztek versenyt az F1-ben, így a mezőny valamelyest rápihenhetett a soron következő Orosz Nagydíjra. A pilótákat az elmúlt hét alkalomhoz hasonlóan még ezúttal is Szocsi látja vendégül, de ez már nem lesz sokáig így, hiszen az oroszországi viadal 2023-ban a szentpétervári Igora Drive elnevezésű versenypályára költözik.

A nyolcadik, egyben az utolsó előtti futam következik Szocsiban Forrás: AFP/Kirill Kudryavtsev

Most (és jövőre) viszont a versenyzőknek még a jól ismert helyszínen kell a lehető legjobban teljesíteniük, azon az aszfaltcsíkon, amiről a legtöbbeknek a sok derékszögű kanyar, valamint a két hosszú padlógázas szakasz jut eszébe. Utóbbi miatt az autókat itt is úgy állítják be, hogy nagy végsebességre legyenek képesek, ám Monzával ellentétben a leszorítóerőnek is fontos szerepe van.

– nyilatkozta Dave Robson, a Williams vezető teljesítménymérnöke. A brit szakembernek abból a szempontból mindenképpen igaza van, hogy a pálya nagy része valóban kanyargós, viszont a csapatok nem mehetnek el azon tény mellett, hogy a két valódi előzési lehetőséget a 10-es és a 13-as, valamint a 18-as és a 2-es kanyar közötti szakasz jelenti.

Nem véletlen, hogy a két DRS-zóna is ezeken a részeken található, és az állítható hátsó szárny itt hatékonynak is bizonyul. Monzához képest ugyanis Szocsiban jóval nagyobb leszorítóerővel mennek, vagyis a légellenállás sokkal inkább lecsökken a normál állapothoz képest, aminek következtében jóval nagyobb lesz a sebességkülönbség. Az előző három futamon az előzések 58 százalékát DRS segítségével hajtották végre.

Az előzési lehetőségek száma azonban így is igencsak korlátozott, főleg olyan autók esetében, amelyek hasonló tempóra képesek.

Ennek tudatában az időmérőnek fontos szerepe van, ahogyan azt a McLaren csapatfőnöke, Andreas Seidl is kiemelte. Egy körön azonban a versenyzőknek nagyon kell figyelniük, hogy az abroncsokat a megfelelő hőmérsékleten tartsák.

„A pálya nagy része közepes tempójú, a legnagyobb kihívást pedig a kör vége felé nyújtja, amikor a sebesség lecsökken, és a gumik hajlamosak túlmelegedni” – jelentette ki Esteban Ocon, az Alpine pilótája.

A szocsi pálya alaprajza Forrás: Mercedes

A Pirelli egyébként a három leglágyabb keveréket viszi el a helyszínre. A pálya nagyrészt inkább a hátsó abroncsokat veszi igénybe, egyedül a nagyon elnyújtott 3-as kanyar az, ami az első kerekeket terheli jobban.

Az szinte biztos, hogy ha nem jön közbe semmi, akkor a tavalyihoz hasonlóan egykiállásos versenyre lehet számítani. 2020-ban a közepes-kemény stratégia működött a legjobban, de mivel idén valamivel alacsonyabb hőmérséklet várható, az ideális taktika még száraz futam esetén is változhat.

Könnyen elképzelhető, hogy a hétvége elején viszonylag sok lesz a csúszkálás, mivel a pályát nem használják gyakran.

Az aszfaltcsík azonban viszonylag gyorsan felgumizódik, amihez az is hozzájárul, hogy az idény során egyetlen alkalommal a Forma-2-es és a Forma-3-as mezőny is szerephez fog jutni. Ennek eredményeképpen pedig a tapadás gyorsan fog javulni, és idővel a szemcsésedés mértéke is csökken.

Verstappennek nehéz dolga lesz, de mennyire?

A világbajnoki pontversenyt tekintve lassan ráfordulunk a hajrára, és a semleges szurkolóknak mindenképpen jó hír, hogy 14 futam elteltével csupán 5 pont a különbség Max Verstappen és Lewis Hamilton között. Az éllovas ráadásul erre a hétvégére hátrányba kerül, hiszen a két pilóta monzai balesete után a sportfelügyelők úgy döntöttek, hogy a holland versenyzőt három hellyel hátrasorolják az Orosz Nagydíj rajtrácsán.

Az előzetes várakozások szerint a büntetés nélkül is a Mercedes lenne az esélyesebb, hiszen a hibrid korszak kezdete óta a címvédő alakulat ezen a pályán a legsikeresebb.

A tavalyi idény kezdetéig Szocsin kívül még Szuzukában és Abu-Dzabiban nyerték meg mind a hat futamot, ám mivel 2020-ban a Japán Nagydíjat nem rendezték meg, a szezonzárón pedig Verstappen diadalmaskodott, a hétből hetet csak Oroszországban tudták megcsinálni.

Az Orosz Nagydíjakon Hamilton és Bottas is szép eredményeket ért el Forrás: AFP/Bryn Lennon

Ráadásul a pilóták külön-külön is sikeresek ezen a pályán, bár hozzá kell tenni, hogy Hamilton négy győzelméből hármat is részben a szerencsének köszönhetett. 2015-ben Nico Rosberg kiesett előle, 2018-ban Valtteri Bottas elengedte őt, 2019-ben pedig Sebastian Vettel műszaki hibája miatt ugrotta át Charles Leclerc-t. Tavaly ugyan az élen autózott, amikor büntetést kapott, de mivel a lágy gumikon rajtolt, csapattársa valószínűleg mindenképpen megverte volna.

Ami Bottast illeti, a 32 éves versenyző 2017-ben és 2020-ban is nyert Szocsiban, de a már említett 2018-as futam is az ő kezében volt.

A finn pilóta ráadásul már a Williams színeiben is jól szerepelt ezen a helyszínen: 2014-ben 3., 2016-ban 4. lett, 2015-ben pedig a következő hétvégén a mezőnybe két futam kihagyása után visszatérő Kimi Räikkönennel harcolt a dobogóért, amikor honfitársa az utolsó körökben kiütötte őt.

Verstappennek és a Red Bullnak ellenben eddig enyhén szólva nem ízlett az oroszországi aszfaltcsík: a holland pilóta tavaly szerezte meg bikások, illetve önmaga első ottani dobogóját. Csapattársa, Sergio Pérez viszont a saját szintjén jól szerepelt eddig Szocsiban: mind a hét alkalommal pontot szerzett, 2015-ben pedig ő volt a nevető harmadik Bottas és Räikkönen balesetét követően.

A mexikói pilótára akkor hárulhat igazán fontos feladat, ha Verstappen még ennél is jóval nehezebb helyzetbe kerül. A 24. születésnapját szeptember utolsó napján ünneplő versenyző autójában egyszer mindenképpen motort kell cserélni, ami miatt a rajtrács végére sorolják. Szocsiban több szempontból is logikus lenne bevállalni a büntetést, hiszen egyrészt a Red Bull-lal várhatóan viszonylag könnyen lehetne előzni, másrészt azzal gyakorlatilag semmissé tennék a monzai ütközésért kapott szankciót. Christian Horner csapatfőnök ezzel kapcsolatban elárulta, hogy

az időmérő után, illetve annak függvényében fognak dönteni.

Hozzá kell tenni, hogy Hamilton feje felett szintén ott lebeg a motorcsere veszélye, de vetélytársával ellentétben ő kihúzhatja a szezont büntetés nélkül. A Motorsport.com olasz kiadása ugyanakkor nemrég úgy értesült, hogy a Mercedesnél kockáztathatnak, és akár a megbízhatóság rovására is növelhetik a turbóteljesítményt. Erre azért lehet szükség, mert a Red Bull-lal ellentétben a csillagosok leálltak az autó fejlesztésével, de mindenképpen tartani akarják a tempót a rivális istállóval. Mindezzel együtt Szocsiban jó eséllyel nem szerelnek be új erőforrást a hétszeres világbajnok W12-esébe.

Verstappen a rajtban és az időjárásban reménykedhet

Ha Hamilton nem rontja el az időmérőt, akkor Verstappen szinte biztosan rosszabb pozícióból kezdi meg a futamot, mint ő. Ennek ellenére az energiaitalosoknál nem aggódnak túlságosan, már amennyiben a Red Bull elhalasztja a motorcserét és marad a három rajthelyes büntetés. Ennek Horner és Verstappen is hangot adott, utóbbi úgy fogalmazott, hogy „a büntetés nem ideális, de semmi nincs veszve”.

Verstappenék nem aggódnak a monzai balesetért kapott büntetés miatt Forrás: AFP/Andrej Isakovic

A bikások csapatfőnöke azzal érvelt, hogy a rajtnál az erős szélárnyék segítségével könnyebben lehet pozíciót nyerni, mint más pályán. Ebben pedig igaza van, hiszen a pole pozíció és az első fékpont között 890 méter a távolság, vagyis bőven van idő és lehetőség az előzésre. Olyannyira, hogy az utóbbi öt évben négyszer is változott az első három sorrendje a 2-es kanyarig, de 2018-ban sem voltunk messze ettől, hiszen Vettel kis híján lerajtolta Hamiltont. Verstappen tehát akár már a futam legelején visszaérhet a Mercedesek mögé, persze csak abban az esetben, ha az időmérőn az első háromban végez.

A holland versenyző számára nyilvánvalóan sokkal bonyolultabb lenne a helyzet, ha a mezőny végéről kellene megkezdenie a felzárkózást,

de egyáltalán nem kizárt, hogy a dobogóra akkor is felérne. A Red Bull ugyanis a Mercedest leszámítva annyival gyorsabb a többi autónál, hogy a DRS segítségével Verstappennek nem okozna gondot, hogy átmenjen a mezőnyön. Legfeljebb talán a McLarenek jelentenének neki nehézséget, hiszen a wokingiak kifejezetten jó végsebességgel rendelkeznek.

Azonban van egy tényező, ami teljes mértékben felboríthat minden előzetes feltételezést: az időjárás. Szerdán, vagyis egy nappal a nagydíjhétvége hivatalos programjának kezdete előtt az F2-es és az F3-as paddock egy részén, valamint a célegyenes mellett is állt a víz.

Ez persze önmagában még nem jelentene problémát, de a hétvégén hasonló ítéletidő várható.

Elsősorban szombatra jósolnak heves esőzést, bizonyos előrejelzések alapján inkább délelőttre, de máshol délutánra is nagymennyiségű csapadékot jeleznek. Ha ez utóbbi nem is történik meg, a korábban a pályára hulló vízmennyiség alighanem az időmérőt is befolyásolja.

Szombaton ítéletidő várható Forrás: AFP/John Thys

Elképzelhető, hogy a szombati állapotok hasonlítani fognak a spái körülményekre, ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az akkori események megismétlődnek. A látási viszonyok ugyanis messze nem lesznek annyira rosszak, mint amilyenek a Belga Nagydíj vasárnapján voltak, hiszen a kvalifikáción az autók sokkal messzebbről követik egymást, így az általuk húzott vízfüggöny nem annyira zavaró, mint amennyire a versenyen lenne.

Pénteken és vasárnap ennél biztosan jobb lesz a helyzet, ezzel együtt azokon a napokon sem zárható ki az eső.

A jelenlegi előrejelzések alapján viszont úgy tűnik, hogy legfeljebb az első két szabadedzésen lehet némi csapadék, mivel a verseny napján a mostani állás szerint délután nem fog esni. Ez persze még könnyen megváltozhat a következő napokban.

Azt nyilvánvalóan nem lehet előre megmondani, hogy a szombati eső kinek segíthet, de az biztos, hogy Hamiltonnak lenne több vesztenivalója. Abból a szempontból nem befolyásolja az erőviszonyokat, hogy mindkét éllovas jól megy vizes pályán, de egy hiba vélhetően a címvédőnek fájna jobban. Így ugyanis lépéshátrányba kerülne egy olyan pályán, ahol egyértelmű győzelmi esélyekkel indul, míg Verstappen esetében legfeljebb végrehajtanák az amúgy is szükséges motorcserét, ha így is, úgy is a mezőny közepéről vagy végéről indulna.

Leclerc a mezőny végéről indul

Ami Verstappen esetében kérdés, az Charles Leclerc-nél már eldőlt, ugyanis az Orosz Nagydíjra megkapja a Ferrari továbbfejlesztett erőforrását. Már jó ideje tudni lehetett, hogy a maranellóiak új specifikációjú motorral készülnek, de sokáig kérdéses volt, hogy ezt mikortól használhatják.

Leclerc a mezőny végéről indul Forrás: AFP/Miguel Medina

Hazai pályán, Monzában még nem vethették be, Szocsiban viszont már igen. Az új erőforrást azonban egyelőre csak a monacói pilóta kapja meg, aki a Magyar Nagydíjon elszenvedett balesete miatt egyébként sem kerülhette volna el, hogy átlépje a megengedett limitet. Ennek következtében Leclerc a rajtrács végéről fog indulni.

Az Orosz Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 10:30-11:30
  • 2. edzés: péntek 14:00-15:00
  • 3. edzés: szombat 11:00-12:00
  • időmérő: szombat 14:00-
  • verseny: vasárnap 14:00-